Processos educativos para o desenvolvimento local: um estudo de casos em laboratório natual

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fragoso, António
Data de Publicação: 2004
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2004.3217
Resumo: ln this paper we present a case studies focused in an association which was bom in a small village of the coast of Algarve. The activities that this association developed together with the people were conveyed by a spontaneous dynamic with no externa! initiation whatsoever. For a few years a very significant participative phenomenon has been displayed, that triggered a set changes in severa! dimensions of people's everyday lives, improving their life quality. The paper has therefore two main parts: first and after describing some context data and the research methodological design, we narrate the case. Second, we forward some conclusive comments and reflections. We try to point out some elements that help us to clearly understand some characteristics of the local development processes, both to theory and practice. The great majority of the elements we mention have an important non-formal educational value that we want to stress.
id RCAP_f2f4258ce9a0013e61cbf667ca44e4a0
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3217
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Processos educativos para o desenvolvimento local: um estudo de casos em laboratório natualln this paper we present a case studies focused in an association which was bom in a small village of the coast of Algarve. The activities that this association developed together with the people were conveyed by a spontaneous dynamic with no externa! initiation whatsoever. For a few years a very significant participative phenomenon has been displayed, that triggered a set changes in severa! dimensions of people's everyday lives, improving their life quality. The paper has therefore two main parts: first and after describing some context data and the research methodological design, we narrate the case. Second, we forward some conclusive comments and reflections. We try to point out some elements that help us to clearly understand some characteristics of the local development processes, both to theory and practice. The great majority of the elements we mention have an important non-formal educational value that we want to stress.Neste artigo apresentamos um estudo de casos centrado numa associação que nasceu numa pequena aldeia do litoral do Algarve. As actividades que esta associação desenvolveu em conjunto com a população resultaram de uma dinãmica espontãnea, sem qualquer iniciação externa. Durante alguns anos, gerou-se um fenómeno participativo muito significativo, sendo possível mudar uma série de dimensões da vida das pessoas, melhorando a sua qualidade de vida. Desta forma, o artigo pode dividir-se em duas secções principais: na primeira e depois de descritos alguns elementos contextuais e metodológicos da investigação, faz-se a narração do caso; na segunda avançamos comentários e reflexões conclusivas, tentando retirar do caso elementos que nos ajudem a compreender de forma mais clara algumas das características do desenvolvimento local, tanto a nível teórico como prático. Muitos dos elementos que referimos tiveram um valor educativo não-formal que nos parece de realçar.Universidade Católica Portuguesa2004-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2004.3217oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3217Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 3 (2004); 111-1292182-46141645-400610.34632/investigacaoeducacional.2004.n3reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3217https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2004.3217https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3217/3116Direitos de Autor (c) 2004 António Fragosohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFragoso, António2022-05-24T16:54:41Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3217Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T14:57:48.292220Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Processos educativos para o desenvolvimento local: um estudo de casos em laboratório natual
title Processos educativos para o desenvolvimento local: um estudo de casos em laboratório natual
spellingShingle Processos educativos para o desenvolvimento local: um estudo de casos em laboratório natual
Fragoso, António
title_short Processos educativos para o desenvolvimento local: um estudo de casos em laboratório natual
title_full Processos educativos para o desenvolvimento local: um estudo de casos em laboratório natual
title_fullStr Processos educativos para o desenvolvimento local: um estudo de casos em laboratório natual
title_full_unstemmed Processos educativos para o desenvolvimento local: um estudo de casos em laboratório natual
title_sort Processos educativos para o desenvolvimento local: um estudo de casos em laboratório natual
author Fragoso, António
author_facet Fragoso, António
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fragoso, António
description ln this paper we present a case studies focused in an association which was bom in a small village of the coast of Algarve. The activities that this association developed together with the people were conveyed by a spontaneous dynamic with no externa! initiation whatsoever. For a few years a very significant participative phenomenon has been displayed, that triggered a set changes in severa! dimensions of people's everyday lives, improving their life quality. The paper has therefore two main parts: first and after describing some context data and the research methodological design, we narrate the case. Second, we forward some conclusive comments and reflections. We try to point out some elements that help us to clearly understand some characteristics of the local development processes, both to theory and practice. The great majority of the elements we mention have an important non-formal educational value that we want to stress.
publishDate 2004
dc.date.none.fl_str_mv 2004-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2004.3217
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3217
url https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2004.3217
identifier_str_mv oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3217
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3217
https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2004.3217
https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3217/3116
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2004 António Fragoso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2004 António Fragoso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
dc.source.none.fl_str_mv Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 3 (2004); 111-129
2182-4614
1645-4006
10.34632/investigacaoeducacional.2004.n3
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799129850765639680