Processos educativos para o desenvolvimento local: um estudo de casos em laboratório natual
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2004 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2004.3217 |
Resumo: | ln this paper we present a case studies focused in an association which was bom in a small village of the coast of Algarve. The activities that this association developed together with the people were conveyed by a spontaneous dynamic with no externa! initiation whatsoever. For a few years a very significant participative phenomenon has been displayed, that triggered a set changes in severa! dimensions of people's everyday lives, improving their life quality. The paper has therefore two main parts: first and after describing some context data and the research methodological design, we narrate the case. Second, we forward some conclusive comments and reflections. We try to point out some elements that help us to clearly understand some characteristics of the local development processes, both to theory and practice. The great majority of the elements we mention have an important non-formal educational value that we want to stress. |
id |
RCAP_f2f4258ce9a0013e61cbf667ca44e4a0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3217 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Processos educativos para o desenvolvimento local: um estudo de casos em laboratório natualln this paper we present a case studies focused in an association which was bom in a small village of the coast of Algarve. The activities that this association developed together with the people were conveyed by a spontaneous dynamic with no externa! initiation whatsoever. For a few years a very significant participative phenomenon has been displayed, that triggered a set changes in severa! dimensions of people's everyday lives, improving their life quality. The paper has therefore two main parts: first and after describing some context data and the research methodological design, we narrate the case. Second, we forward some conclusive comments and reflections. We try to point out some elements that help us to clearly understand some characteristics of the local development processes, both to theory and practice. The great majority of the elements we mention have an important non-formal educational value that we want to stress.Neste artigo apresentamos um estudo de casos centrado numa associação que nasceu numa pequena aldeia do litoral do Algarve. As actividades que esta associação desenvolveu em conjunto com a população resultaram de uma dinãmica espontãnea, sem qualquer iniciação externa. Durante alguns anos, gerou-se um fenómeno participativo muito significativo, sendo possível mudar uma série de dimensões da vida das pessoas, melhorando a sua qualidade de vida. Desta forma, o artigo pode dividir-se em duas secções principais: na primeira e depois de descritos alguns elementos contextuais e metodológicos da investigação, faz-se a narração do caso; na segunda avançamos comentários e reflexões conclusivas, tentando retirar do caso elementos que nos ajudem a compreender de forma mais clara algumas das características do desenvolvimento local, tanto a nível teórico como prático. Muitos dos elementos que referimos tiveram um valor educativo não-formal que nos parece de realçar.Universidade Católica Portuguesa2004-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2004.3217oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3217Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 3 (2004); 111-1292182-46141645-400610.34632/investigacaoeducacional.2004.n3reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3217https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2004.3217https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3217/3116Direitos de Autor (c) 2004 António Fragosohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFragoso, António2022-05-24T16:54:41Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3217Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T14:57:48.292220Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Processos educativos para o desenvolvimento local: um estudo de casos em laboratório natual |
title |
Processos educativos para o desenvolvimento local: um estudo de casos em laboratório natual |
spellingShingle |
Processos educativos para o desenvolvimento local: um estudo de casos em laboratório natual Fragoso, António |
title_short |
Processos educativos para o desenvolvimento local: um estudo de casos em laboratório natual |
title_full |
Processos educativos para o desenvolvimento local: um estudo de casos em laboratório natual |
title_fullStr |
Processos educativos para o desenvolvimento local: um estudo de casos em laboratório natual |
title_full_unstemmed |
Processos educativos para o desenvolvimento local: um estudo de casos em laboratório natual |
title_sort |
Processos educativos para o desenvolvimento local: um estudo de casos em laboratório natual |
author |
Fragoso, António |
author_facet |
Fragoso, António |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fragoso, António |
description |
ln this paper we present a case studies focused in an association which was bom in a small village of the coast of Algarve. The activities that this association developed together with the people were conveyed by a spontaneous dynamic with no externa! initiation whatsoever. For a few years a very significant participative phenomenon has been displayed, that triggered a set changes in severa! dimensions of people's everyday lives, improving their life quality. The paper has therefore two main parts: first and after describing some context data and the research methodological design, we narrate the case. Second, we forward some conclusive comments and reflections. We try to point out some elements that help us to clearly understand some characteristics of the local development processes, both to theory and practice. The great majority of the elements we mention have an important non-formal educational value that we want to stress. |
publishDate |
2004 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2004-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2004.3217 oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3217 |
url |
https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2004.3217 |
identifier_str_mv |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3217 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3217 https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2004.3217 https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3217/3116 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2004 António Fragoso http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2004 António Fragoso http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 3 (2004); 111-129 2182-4614 1645-4006 10.34632/investigacaoeducacional.2004.n3 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799129850765639680 |