Desenvolvimento do pensamento algébrico de jovens crianças: potencialidades da exploração de padrões no contexto do ensino exploratório da Matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Beatriz
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Canavarro, Ana Paula
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10174/25042
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2018v10n22p247-270
Resumo: This study, developed as Design Research, examines the extent to which working with pattern can contribute to the development of algebraic thinking of young students. In order to do this, we conceived a teaching experience using repetition patterns that we made with a group of students of six years old, following the exploratory teaching of Mathematics. We conclude that working with patterns supports the development of algebraic thinking, favoring the establishment of relationships between variables and the use of symbols. However, the possibility of generalization is influenced by the characteristics of the pattern relative to the complexity of the motif. We underline the importance of the methodology of work in the classroom, especially the focus on communication by the students, supported by an inquiring dialogue.
id RCAP_f30e1c4393ddf5ad68be738a1dd21a5f
oai_identifier_str oai:dspace.uevora.pt:10174/25042
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Desenvolvimento do pensamento algébrico de jovens crianças: potencialidades da exploração de padrões no contexto do ensino exploratório da MatemáticaMathematics educationAlgebraic thinkingPatternsExploratory teaching of MathematicsThis study, developed as Design Research, examines the extent to which working with pattern can contribute to the development of algebraic thinking of young students. In order to do this, we conceived a teaching experience using repetition patterns that we made with a group of students of six years old, following the exploratory teaching of Mathematics. We conclude that working with patterns supports the development of algebraic thinking, favoring the establishment of relationships between variables and the use of symbols. However, the possibility of generalization is influenced by the characteristics of the pattern relative to the complexity of the motif. We underline the importance of the methodology of work in the classroom, especially the focus on communication by the students, supported by an inquiring dialogue.Debates em Educação2019-02-27T00:22:05Z2019-02-272018-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://hdl.handle.net/10174/25042http://hdl.handle.net/10174/25042https://doi.org/10.28998/2175-6600.2018v10n22p247-270porAlves. B, & Canavarro, A. P. (2018). Desenvolvimento do pensamento algébrico de jovens crianças: potencialidades da exploração de padrões no contexto do ensino exploratório da Matemática. Debates em Educação, X (22), 247-280.http://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/5437ndapc@uevora.pt229Alves, BeatrizCanavarro, Ana Paulainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-01-03T19:18:48Zoai:dspace.uevora.pt:10174/25042Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:15:39.511171Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Desenvolvimento do pensamento algébrico de jovens crianças: potencialidades da exploração de padrões no contexto do ensino exploratório da Matemática
title Desenvolvimento do pensamento algébrico de jovens crianças: potencialidades da exploração de padrões no contexto do ensino exploratório da Matemática
spellingShingle Desenvolvimento do pensamento algébrico de jovens crianças: potencialidades da exploração de padrões no contexto do ensino exploratório da Matemática
Alves, Beatriz
Mathematics education
Algebraic thinking
Patterns
Exploratory teaching of Mathematics
title_short Desenvolvimento do pensamento algébrico de jovens crianças: potencialidades da exploração de padrões no contexto do ensino exploratório da Matemática
title_full Desenvolvimento do pensamento algébrico de jovens crianças: potencialidades da exploração de padrões no contexto do ensino exploratório da Matemática
title_fullStr Desenvolvimento do pensamento algébrico de jovens crianças: potencialidades da exploração de padrões no contexto do ensino exploratório da Matemática
title_full_unstemmed Desenvolvimento do pensamento algébrico de jovens crianças: potencialidades da exploração de padrões no contexto do ensino exploratório da Matemática
title_sort Desenvolvimento do pensamento algébrico de jovens crianças: potencialidades da exploração de padrões no contexto do ensino exploratório da Matemática
author Alves, Beatriz
author_facet Alves, Beatriz
Canavarro, Ana Paula
author_role author
author2 Canavarro, Ana Paula
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Beatriz
Canavarro, Ana Paula
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematics education
Algebraic thinking
Patterns
Exploratory teaching of Mathematics
topic Mathematics education
Algebraic thinking
Patterns
Exploratory teaching of Mathematics
description This study, developed as Design Research, examines the extent to which working with pattern can contribute to the development of algebraic thinking of young students. In order to do this, we conceived a teaching experience using repetition patterns that we made with a group of students of six years old, following the exploratory teaching of Mathematics. We conclude that working with patterns supports the development of algebraic thinking, favoring the establishment of relationships between variables and the use of symbols. However, the possibility of generalization is influenced by the characteristics of the pattern relative to the complexity of the motif. We underline the importance of the methodology of work in the classroom, especially the focus on communication by the students, supported by an inquiring dialogue.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-01-01T00:00:00Z
2019-02-27T00:22:05Z
2019-02-27
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10174/25042
http://hdl.handle.net/10174/25042
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2018v10n22p247-270
url http://hdl.handle.net/10174/25042
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2018v10n22p247-270
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Alves. B, & Canavarro, A. P. (2018). Desenvolvimento do pensamento algébrico de jovens crianças: potencialidades da exploração de padrões no contexto do ensino exploratório da Matemática. Debates em Educação, X (22), 247-280.
http://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/5437
nd
apc@uevora.pt
229
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Debates em Educação
publisher.none.fl_str_mv Debates em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799136638494834688