Ambientes de aprendizagem: do real ao imersivo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Luís Miguel Silva
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Brazão, José Paulo Gomes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.13/4463
Resumo: This article addresses learning from a constructivist perspective and the potential that hybrid and immersive environments may have in the teaching-learning process, in which it is of significant relevance to consider the active involvement and stimulation of student agency in the process of knowledge construction. In this sense, the authors present theoretical considerations and reflections aimed at raising awareness for emerging learning environments, different models of hybrid teaching and for various immersive media, as well as, contribute to the reflection and consolidation of the foundations of learning in these contexts. Emphasising situational learning, integrating hybrid and immersive environments, can lead the study of education and learning in new directions.
id RCAP_f32438613fd5ca215d72633e09504e49
oai_identifier_str oai:digituma.uma.pt:10400.13/4463
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Ambientes de aprendizagem: do real ao imersivoLearning environments: from real to immersiveEntornos de aprendizaje: de lo real a lo inmersivoEmergent environmentsLearningHybrid teachingImmersive mediaAmbientes emergentesAprendizagemEnsino híbridoMídia imersiva.Faculdade de Ciências SociaisThis article addresses learning from a constructivist perspective and the potential that hybrid and immersive environments may have in the teaching-learning process, in which it is of significant relevance to consider the active involvement and stimulation of student agency in the process of knowledge construction. In this sense, the authors present theoretical considerations and reflections aimed at raising awareness for emerging learning environments, different models of hybrid teaching and for various immersive media, as well as, contribute to the reflection and consolidation of the foundations of learning in these contexts. Emphasising situational learning, integrating hybrid and immersive environments, can lead the study of education and learning in new directions.No presente artigo se aborda a aprendizagem a partir de uma perspetiva construtivista e o potencial que ambientes híbridos e imersivos podem ter no processo de ensino-aprendizagem, nos quais se assume de significativa relevância considerar o envolvimento ativo e o estímulo da agência do estudante no processo de construção de conhecimento. Neste sentido, os autores apresentam considerações teóricas e reflexões que visam consciencializar para ambientes emergentes de aprendizagem, diferentes modelos de ensino híbrido e para várias mídias imersivas, assim como, contribuir para a reflexão e consolidação dos fundamentos da aprendizagem nesses contextos. Enfatizar a aprendizagem situacional, integrando ambientes híbridos e imersivos, pode conduzir o estudo da educação e da aprendizagem a novos rumos.Universidade Federal de Alagoas, Campus ArapiracaDigitUMaVieira, Luís Miguel SilvaBrazão, José Paulo Gomes2022-07-26T08:48:43Z2022-01-01T00:00:00Z2022-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.13/4463porVieira, L. M. S., & Brazão, J. P. G. (2022). Ambientes de aprendizagem: do real ao imersivo. Journal of Research and Knowledge Spreading, 3(1), e13486-e13486. http://dx.doi.org/10.20952/jrks311348610.20952/jrks3113486info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2022-09-05T12:57:47Zoai:digituma.uma.pt:10400.13/4463Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:08:29.889476Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Ambientes de aprendizagem: do real ao imersivo
Learning environments: from real to immersive
Entornos de aprendizaje: de lo real a lo inmersivo
title Ambientes de aprendizagem: do real ao imersivo
spellingShingle Ambientes de aprendizagem: do real ao imersivo
Vieira, Luís Miguel Silva
Emergent environments
Learning
Hybrid teaching
Immersive media
Ambientes emergentes
Aprendizagem
Ensino híbrido
Mídia imersiva
.
Faculdade de Ciências Sociais
title_short Ambientes de aprendizagem: do real ao imersivo
title_full Ambientes de aprendizagem: do real ao imersivo
title_fullStr Ambientes de aprendizagem: do real ao imersivo
title_full_unstemmed Ambientes de aprendizagem: do real ao imersivo
title_sort Ambientes de aprendizagem: do real ao imersivo
author Vieira, Luís Miguel Silva
author_facet Vieira, Luís Miguel Silva
Brazão, José Paulo Gomes
author_role author
author2 Brazão, José Paulo Gomes
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv DigitUMa
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Luís Miguel Silva
Brazão, José Paulo Gomes
dc.subject.por.fl_str_mv Emergent environments
Learning
Hybrid teaching
Immersive media
Ambientes emergentes
Aprendizagem
Ensino híbrido
Mídia imersiva
.
Faculdade de Ciências Sociais
topic Emergent environments
Learning
Hybrid teaching
Immersive media
Ambientes emergentes
Aprendizagem
Ensino híbrido
Mídia imersiva
.
Faculdade de Ciências Sociais
description This article addresses learning from a constructivist perspective and the potential that hybrid and immersive environments may have in the teaching-learning process, in which it is of significant relevance to consider the active involvement and stimulation of student agency in the process of knowledge construction. In this sense, the authors present theoretical considerations and reflections aimed at raising awareness for emerging learning environments, different models of hybrid teaching and for various immersive media, as well as, contribute to the reflection and consolidation of the foundations of learning in these contexts. Emphasising situational learning, integrating hybrid and immersive environments, can lead the study of education and learning in new directions.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-26T08:48:43Z
2022-01-01T00:00:00Z
2022-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.13/4463
url http://hdl.handle.net/10400.13/4463
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Vieira, L. M. S., & Brazão, J. P. G. (2022). Ambientes de aprendizagem: do real ao imersivo. Journal of Research and Knowledge Spreading, 3(1), e13486-e13486. http://dx.doi.org/10.20952/jrks3113486
10.20952/jrks3113486
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas, Campus Arapiraca
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas, Campus Arapiraca
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799129952937836544