Ambientes de aprendizagem: do real ao imersivo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.13/4463 |
Resumo: | This article addresses learning from a constructivist perspective and the potential that hybrid and immersive environments may have in the teaching-learning process, in which it is of significant relevance to consider the active involvement and stimulation of student agency in the process of knowledge construction. In this sense, the authors present theoretical considerations and reflections aimed at raising awareness for emerging learning environments, different models of hybrid teaching and for various immersive media, as well as, contribute to the reflection and consolidation of the foundations of learning in these contexts. Emphasising situational learning, integrating hybrid and immersive environments, can lead the study of education and learning in new directions. |
id |
RCAP_f32438613fd5ca215d72633e09504e49 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:digituma.uma.pt:10400.13/4463 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Ambientes de aprendizagem: do real ao imersivoLearning environments: from real to immersiveEntornos de aprendizaje: de lo real a lo inmersivoEmergent environmentsLearningHybrid teachingImmersive mediaAmbientes emergentesAprendizagemEnsino híbridoMídia imersiva.Faculdade de Ciências SociaisThis article addresses learning from a constructivist perspective and the potential that hybrid and immersive environments may have in the teaching-learning process, in which it is of significant relevance to consider the active involvement and stimulation of student agency in the process of knowledge construction. In this sense, the authors present theoretical considerations and reflections aimed at raising awareness for emerging learning environments, different models of hybrid teaching and for various immersive media, as well as, contribute to the reflection and consolidation of the foundations of learning in these contexts. Emphasising situational learning, integrating hybrid and immersive environments, can lead the study of education and learning in new directions.No presente artigo se aborda a aprendizagem a partir de uma perspetiva construtivista e o potencial que ambientes híbridos e imersivos podem ter no processo de ensino-aprendizagem, nos quais se assume de significativa relevância considerar o envolvimento ativo e o estímulo da agência do estudante no processo de construção de conhecimento. Neste sentido, os autores apresentam considerações teóricas e reflexões que visam consciencializar para ambientes emergentes de aprendizagem, diferentes modelos de ensino híbrido e para várias mídias imersivas, assim como, contribuir para a reflexão e consolidação dos fundamentos da aprendizagem nesses contextos. Enfatizar a aprendizagem situacional, integrando ambientes híbridos e imersivos, pode conduzir o estudo da educação e da aprendizagem a novos rumos.Universidade Federal de Alagoas, Campus ArapiracaDigitUMaVieira, Luís Miguel SilvaBrazão, José Paulo Gomes2022-07-26T08:48:43Z2022-01-01T00:00:00Z2022-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.13/4463porVieira, L. M. S., & Brazão, J. P. G. (2022). Ambientes de aprendizagem: do real ao imersivo. Journal of Research and Knowledge Spreading, 3(1), e13486-e13486. http://dx.doi.org/10.20952/jrks311348610.20952/jrks3113486info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2022-09-05T12:57:47Zoai:digituma.uma.pt:10400.13/4463Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:08:29.889476Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ambientes de aprendizagem: do real ao imersivo Learning environments: from real to immersive Entornos de aprendizaje: de lo real a lo inmersivo |
title |
Ambientes de aprendizagem: do real ao imersivo |
spellingShingle |
Ambientes de aprendizagem: do real ao imersivo Vieira, Luís Miguel Silva Emergent environments Learning Hybrid teaching Immersive media Ambientes emergentes Aprendizagem Ensino híbrido Mídia imersiva . Faculdade de Ciências Sociais |
title_short |
Ambientes de aprendizagem: do real ao imersivo |
title_full |
Ambientes de aprendizagem: do real ao imersivo |
title_fullStr |
Ambientes de aprendizagem: do real ao imersivo |
title_full_unstemmed |
Ambientes de aprendizagem: do real ao imersivo |
title_sort |
Ambientes de aprendizagem: do real ao imersivo |
author |
Vieira, Luís Miguel Silva |
author_facet |
Vieira, Luís Miguel Silva Brazão, José Paulo Gomes |
author_role |
author |
author2 |
Brazão, José Paulo Gomes |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
DigitUMa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vieira, Luís Miguel Silva Brazão, José Paulo Gomes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Emergent environments Learning Hybrid teaching Immersive media Ambientes emergentes Aprendizagem Ensino híbrido Mídia imersiva . Faculdade de Ciências Sociais |
topic |
Emergent environments Learning Hybrid teaching Immersive media Ambientes emergentes Aprendizagem Ensino híbrido Mídia imersiva . Faculdade de Ciências Sociais |
description |
This article addresses learning from a constructivist perspective and the potential that hybrid and immersive environments may have in the teaching-learning process, in which it is of significant relevance to consider the active involvement and stimulation of student agency in the process of knowledge construction. In this sense, the authors present theoretical considerations and reflections aimed at raising awareness for emerging learning environments, different models of hybrid teaching and for various immersive media, as well as, contribute to the reflection and consolidation of the foundations of learning in these contexts. Emphasising situational learning, integrating hybrid and immersive environments, can lead the study of education and learning in new directions. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-26T08:48:43Z 2022-01-01T00:00:00Z 2022-01-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.13/4463 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.13/4463 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Vieira, L. M. S., & Brazão, J. P. G. (2022). Ambientes de aprendizagem: do real ao imersivo. Journal of Research and Knowledge Spreading, 3(1), e13486-e13486. http://dx.doi.org/10.20952/jrks3113486 10.20952/jrks3113486 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas, Campus Arapiraca |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas, Campus Arapiraca |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799129952937836544 |