Reconhecimento de aprendizagens prévias: breve ensaio sobre novas oportunidades de cumprir a aprendizagem ao longo da vida
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34632/cpedagogiasocial.2012.1947 |
Resumo: | This text seeks to identify a set of potentialities and risks associated with diverse recognition of prior learning devices. We propose an analysis with seven vectors: learners’ development, access to education and training, education and training efficiency, international disputes and performance of Nation-states, institutional change and recognition as possible regulatory practice, rapprochement of education, training and employment and, finally, the success. In the end, we perform a syntony divided into four movements, through which we defend the role that the recognition of prior learning can have in fulfilling lifelong learning and also its very possible compatibility with the fundamentals of Social Pedagogy. We then say that the end is, since the beginning, the verb: to be, to overcome oneself, solidly supported in knowledge, will and power – as well as recognition, which interconnects them. |
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Reconhecimento de aprendizagens prévias: breve ensaio sobre novas oportunidades de cumprir a aprendizagem ao longo da vidaThis text seeks to identify a set of potentialities and risks associated with diverse recognition of prior learning devices. We propose an analysis with seven vectors: learners’ development, access to education and training, education and training efficiency, international disputes and performance of Nation-states, institutional change and recognition as possible regulatory practice, rapprochement of education, training and employment and, finally, the success. In the end, we perform a syntony divided into four movements, through which we defend the role that the recognition of prior learning can have in fulfilling lifelong learning and also its very possible compatibility with the fundamentals of Social Pedagogy. We then say that the end is, since the beginning, the verb: to be, to overcome oneself, solidly supported in knowledge, will and power – as well as recognition, which interconnects them.Este texto procura identificar um conjunto de potencialidades e de riscos associados a diversos dispositivos de reconhecimento de aprendizagens prévias. Propomos uma análise com sete vetores: desenvolvimento dos sujeitos, acesso à educação e formação, eficiência da educação e formação, disputas internacionais e desempenho dos Estados-nações, mudança institucional e reconhecimento como possível prática regulatória, reaproximação da educação, da formação e do emprego e, finalmente, o sucesso. No final, executamos uma sintonia em quatro andamentos, onde defendemos o papel que o reconhecimento de aprendizagens prévias pode ter no cumprimento da aprendizagem ao longo da vida e, também, a sua muito possível compatibilidade com os fundamentos da Pedagogia Social. Acabamos, então, por dizer que o fim, desde o princípio, é o verbo: ser, superar-se, solidamente suportado no saber, no querer e no poder – bem como no reconhecer, que os interliga.Universidade Católica Portuguesa2012-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/cpedagogiasocial.2012.1947oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/1947Cadernos de Pedagogia Social; n. 4 (2012); 43-731646-728010.34632/cpedagogiasocial.2012.n4reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/cpedagogiasocial/article/view/1947https://doi.org/10.34632/cpedagogiasocial.2012.1947https://revistas.ucp.pt/index.php/cpedagogiasocial/article/view/1947/1871Direitos de Autor (c) 2012 José Pedro Amorimhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAmorim, José Pedro2022-09-20T11:11:47Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/1947Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:49:17.978904Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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