Análise de funções e elaboração de perfis profissionais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Galhofa, Susana Isabel Guiomar
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10174/15912
Resumo: O presente Relatório de Atividade Profissional foi elaborado no âmbito do curso de mestrado em Psicologia do Trabalho e das Organizações da Universidade de Évora, tendo como principais objetivos a caraterização das experiências profissionais, a identificação das competências técnico-científicas adquiridas e/ou consolidadas no âmbito das referidas experiências profissionais, bem como a apresentação de uma avaliação crítica sobre a importância dessas mesmas experiências e competências para a evolução pessoal e para o desempenho profissional no âmbito da especialidade do mestrado, procurando demonstrar que as competências detidas são equivalentes às dos estudantes que obtêm o grau de mestre através do atual currículo escolar. Neste sentido, o trabalho apresentado é fruto de uma experiência profissional ocorrida maioritariamente no Instituto do Emprego e Formação Profissional (IEFP,IP), organismo público integrado na administração indireta do estado, com competências ao nível da promoção e criação da qualidade do emprego e do combate ao desemprego, através de políticas ativas de emprego, designadamente, políticas de formação profissional. A experiência profissional adquirida no IEFP,IP iniciou-se no Departamento de Certificação deste Instituto, em concreto no Núcleo de Estudos Profissionais, tendo consistido no desempenho de atividades no âmbito do estudo dos setores de atividade, das profissões e das qualificações, de forma a tornar mais compreensível a realidade laboral e permitir a tomada de decisões em matéria de construção de referenciais profissionais no âmbito do Sistema Nacional de Certificação Profissional (SNCP), de emissão de pareceres técnicos e de revisão de Classificações Profissionais. À experiência profissional adquirida no Departamento de Certificação, seguiu-se o desempenho de funções no Centro de Formação Profissional de Santiago do Cacém, inicialmente no âmbito da coordenação técnico-pedagógica de ações de formação ou do desenvolvimento de processos de Reconhecimento, Validação e Certificação de Competências (RVCC), na qualidade de Profissional de RVC e, atualmente, no âmbito do cargo de coordenadora do Núcleo de Promoção da Qualificação, com competências nas áreas do planeamento, divulgação e acompanhamento técnicopedagógico de ações de formação.Pela relevância das atividades desenvolvidas no âmbito do Sistema Nacional de Certificação Profissional (designadamente as atividades de Análise de Funções e de elaboração de Perfis Profissionais), face à área de especialidade do mestrado, bem como pelo seu papel enriquecedor e potenciador da aquisição e consolidação de competências técnico-científicas adquiridas durante a licenciatura, as referidas atividades constituíram o tema selecionado para desenvolvimento no presente relatório. Ao longo deste Relatório de Atividade procurámos relatar e apreciar os trabalhos desenvolvidos, procurando, simultaneamente, enquadrá-los e confrontá-los com o estado atual do conhecimento relacionado com a temática em questão; ABSTRACT:This Professional Activity Report was prepared under the Master's degree in Psychology of Work and Organizations, of the University of Évora, having as main objectives the characterization of professional experiences, identification of the technical and scientific skills acquired and/or consolidated under such professional experiences, as well as presenting a critical evaluation of the importance of those experiences and skills for personal growth and professional performance within the speciality of the Master’s student, seeking to demonstrate that the skills held are equivalent to those of students who obtain a Master's degree through the current school curriculum. Accordingly, the work presented is the result of professional experience gained mainly at the Institute of Employment and Vocational Training (IEFP, IP), a public body under the indirect administration of the state with powers to promote and create quality in employment and tackle unemployment through active employment policies, particularly vocational training policies. The professional experience gained at the IEFP, IP began in the Institute’s Certification Department, specifically the Centre for Professional Studies, and consisted of undertaking activities involving the study of industries, occupations and qualifications in order to afford improved understanding of the actual labour situation and allow decisions to be taken regarding the creation of professional references under the National System of Professional Certification (SNCP), the issue of technical opinions and review of Professional Classifications. The professional experience gained in the Certification Department was followed by the performance of functions in the Vocational Training Centre of Santiago do Cacém, initially the technical and pedagogical coordination of training activities or the development of Skills Recognition, Validation and Certification (RVCC) processes, acting as an RVC Professional and, currently, in the position of coordinator of the Centre for the Promotion of Qualification, with expertise in the areas of planning, dissemination and technical and pedagogical monitoring of training activities. Due to the relevance of the activities carried out under the National Professional Certification System (specifically the activities of Analysis of Functions and creation of Professional Profiles), given the area of specialitythe Master’s degree, as well as its role in enriching and enhancing the acquisition and consolidation of technical and scientific skills acquired during the bachelor’s degree, these activities constituted the theme selected for development in this report. Throughout this Activity Report, we have sought to assess the work carried out, simultaneously seeking to frame it within, and compare it to, the current state of knowledge in relation to the topic concerned.
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Ao longo deste Relatório de Atividade procurámos relatar e apreciar os trabalhos desenvolvidos, procurando, simultaneamente, enquadrá-los e confrontá-los com o estado atual do conhecimento relacionado com a temática em questão; ABSTRACT:This Professional Activity Report was prepared under the Master's degree in Psychology of Work and Organizations, of the University of Évora, having as main objectives the characterization of professional experiences, identification of the technical and scientific skills acquired and/or consolidated under such professional experiences, as well as presenting a critical evaluation of the importance of those experiences and skills for personal growth and professional performance within the speciality of the Master’s student, seeking to demonstrate that the skills held are equivalent to those of students who obtain a Master's degree through the current school curriculum. Accordingly, the work presented is the result of professional experience gained mainly at the Institute of Employment and Vocational Training (IEFP, IP), a public body under the indirect administration of the state with powers to promote and create quality in employment and tackle unemployment through active employment policies, particularly vocational training policies. The professional experience gained at the IEFP, IP began in the Institute’s Certification Department, specifically the Centre for Professional Studies, and consisted of undertaking activities involving the study of industries, occupations and qualifications in order to afford improved understanding of the actual labour situation and allow decisions to be taken regarding the creation of professional references under the National System of Professional Certification (SNCP), the issue of technical opinions and review of Professional Classifications. The professional experience gained in the Certification Department was followed by the performance of functions in the Vocational Training Centre of Santiago do Cacém, initially the technical and pedagogical coordination of training activities or the development of Skills Recognition, Validation and Certification (RVCC) processes, acting as an RVC Professional and, currently, in the position of coordinator of the Centre for the Promotion of Qualification, with expertise in the areas of planning, dissemination and technical and pedagogical monitoring of training activities. 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Ao longo deste Relatório de Atividade procurámos relatar e apreciar os trabalhos desenvolvidos, procurando, simultaneamente, enquadrá-los e confrontá-los com o estado atual do conhecimento relacionado com a temática em questão; ABSTRACT:This Professional Activity Report was prepared under the Master's degree in Psychology of Work and Organizations, of the University of Évora, having as main objectives the characterization of professional experiences, identification of the technical and scientific skills acquired and/or consolidated under such professional experiences, as well as presenting a critical evaluation of the importance of those experiences and skills for personal growth and professional performance within the speciality of the Master’s student, seeking to demonstrate that the skills held are equivalent to those of students who obtain a Master's degree through the current school curriculum. 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