Authentic leadership revisited : an empirical study of morality in authentic leadership
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.14/26250 |
Resumo: | Answering to recent calls in literature to reconsider the necessity of morality in the concept of authentic leadership, the purpose of this work was to empirically evaluate the role of morality inside the construct. To do so, a survey experiment was created that examines the effects of the two concepts of authenticity and morality on perceived leader effectiveness. Most importantly the results of the experiment have shown that there is an insignificant difference between inauthentic but moral leaders and authentic but immoral leaders in perceived leader effectiveness. Ultimately, the findings suggest that immoral leaders should not be generally excluded from authentic leadership constructs and that the concept should be subject to further investigation. |
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Authentic leadership revisited : an empirical study of morality in authentic leadershipAuthenticityMoralityAuthentic leadershipPerceived leader effectivenessAutenticidadeMoralidadeLiderança autênticaPerceção de efetividade de um líderDomínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e GestãoAnswering to recent calls in literature to reconsider the necessity of morality in the concept of authentic leadership, the purpose of this work was to empirically evaluate the role of morality inside the construct. To do so, a survey experiment was created that examines the effects of the two concepts of authenticity and morality on perceived leader effectiveness. Most importantly the results of the experiment have shown that there is an insignificant difference between inauthentic but moral leaders and authentic but immoral leaders in perceived leader effectiveness. Ultimately, the findings suggest that immoral leaders should not be generally excluded from authentic leadership constructs and that the concept should be subject to further investigation.Respondendo às recentes chamadas na literatura de reconsiderar a necesidade de moralidade no conceito de liderança autêntica, o objetivo deste trabalho é o de empiricamente avaliar o papel da moralidade dentro do conceito. Para tal, foi criado um questionário experimental no qual foram examinados os efeitos que os dois conceitos de autenticidade e moralidade têm na perceção de efetividade de um líder. Prioritariamente os resultados mostram que há uma diferença insignificante entre líderes inautênticos mas moralmente corretos e líderes autênticos mas imorais na perceção de efetividade de um líder. Os resultados sugerem que líderes imorais, por norma, não devem ser excluídos do conceito de liderança autêntica e este conceito deve ser um tópico para investigacões futuras.Sobral, Filipe João Bera de AzevedoVeritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaBartsch, Marvin2018-11-30T11:43:51Z2018-06-1920182018-06-19T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/26250TID:201961253enginfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-12T17:31:43Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/26250Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:20:56.819034Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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