Filmes onde a morte paira: duas faces: Solaris e O quarto do filho

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Capucho, Carlos
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2008.458
Resumo: Given the sheer relevance that the decisive phenomenon of death has held within the Judeo-Christian belief system, from its very outset, cinema has always set out narratives revolving on such realities. While sometimes approached via interrogation and perplexity, on other occasions death inducing violence is displayed as spectacle. A more specific death type conveyed by the means of cinema arose with the war genre. Within this framework, many directors use film to show the stupidity war as a vehicle of destruction and death. Taking Solaris by Tarkovski, and La Stanza del Figlio by Moretti as its examples, this paper analyzes two films that, in a variety of ways, take up a philosophical stance, in the former case, existentially, and in the latter case addressing the presence of death in the living world.
id RCAP_f9720801275913f89bbb9607ad0d8cae
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/458
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Filmes onde a morte paira: duas faces: Solaris e O quarto do filhoGiven the sheer relevance that the decisive phenomenon of death has held within the Judeo-Christian belief system, from its very outset, cinema has always set out narratives revolving on such realities. While sometimes approached via interrogation and perplexity, on other occasions death inducing violence is displayed as spectacle. A more specific death type conveyed by the means of cinema arose with the war genre. Within this framework, many directors use film to show the stupidity war as a vehicle of destruction and death. Taking Solaris by Tarkovski, and La Stanza del Figlio by Moretti as its examples, this paper analyzes two films that, in a variety of ways, take up a philosophical stance, in the former case, existentially, and in the latter case addressing the presence of death in the living world.Ao encontro da relevância que a matriz judaico-cristã sempre concedeu ao fenómeno decisivo da morte, o cinema, desde os seus primórdios, sempre construiu narrativas onde aquela realidade está presente. Umas vezes como interrogação/perplexidade, outras exibindo a violência indutora de morte como espectáculo. Um veículo mais específico de morte no cinema é-nos trazido pelo género guerra. Neste quadro, inúmeros realizadores propuseram filmes que revelam a insensatez da guerra como veículo de destruição e de morte. Com Solaris, de Tarkovski, e O Quarto do Filho, de Moretti, pretende-se propor e analisar duas obras cinematográficas que, de forma muito diversa, colocam uma reflexão filosófica, no primeiro caso, e existencial, no segundo, sobre a presença da morte no mundo dos vivos.Universidade Católica Portuguesa2008-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2008.458oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/458Comunicação & Cultura; No 5 (2008): Mediatização da dor; 77-94Comunicação & Cultura; n. 5 (2008): Mediatização da dor; 77-941646-487710.34632/comunicacaoecultura.2008.n5reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/comunicacaoecultura/article/view/458https://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2008.458https://revistas.ucp.pt/index.php/comunicacaoecultura/article/view/458/406Direitos de Autor (c) 2008 Carlos Capuchohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCapucho, Carlos2022-09-22T10:29:58Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/458Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:57:50.337432Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Filmes onde a morte paira: duas faces: Solaris e O quarto do filho
title Filmes onde a morte paira: duas faces: Solaris e O quarto do filho
spellingShingle Filmes onde a morte paira: duas faces: Solaris e O quarto do filho
Capucho, Carlos
title_short Filmes onde a morte paira: duas faces: Solaris e O quarto do filho
title_full Filmes onde a morte paira: duas faces: Solaris e O quarto do filho
title_fullStr Filmes onde a morte paira: duas faces: Solaris e O quarto do filho
title_full_unstemmed Filmes onde a morte paira: duas faces: Solaris e O quarto do filho
title_sort Filmes onde a morte paira: duas faces: Solaris e O quarto do filho
author Capucho, Carlos
author_facet Capucho, Carlos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Capucho, Carlos
description Given the sheer relevance that the decisive phenomenon of death has held within the Judeo-Christian belief system, from its very outset, cinema has always set out narratives revolving on such realities. While sometimes approached via interrogation and perplexity, on other occasions death inducing violence is displayed as spectacle. A more specific death type conveyed by the means of cinema arose with the war genre. Within this framework, many directors use film to show the stupidity war as a vehicle of destruction and death. Taking Solaris by Tarkovski, and La Stanza del Figlio by Moretti as its examples, this paper analyzes two films that, in a variety of ways, take up a philosophical stance, in the former case, existentially, and in the latter case addressing the presence of death in the living world.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
journal article
journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2008.458
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/458
url https://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2008.458
identifier_str_mv oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/458
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.pt/index.php/comunicacaoecultura/article/view/458
https://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2008.458
https://revistas.ucp.pt/index.php/comunicacaoecultura/article/view/458/406
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2008 Carlos Capucho
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2008 Carlos Capucho
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Cultura; No 5 (2008): Mediatização da dor; 77-94
Comunicação & Cultura; n. 5 (2008): Mediatização da dor; 77-94
1646-4877
10.34632/comunicacaoecultura.2008.n5
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130445486489600