Filmes onde a morte paira: duas faces: Solaris e O quarto do filho
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2008.458 |
Resumo: | Given the sheer relevance that the decisive phenomenon of death has held within the Judeo-Christian belief system, from its very outset, cinema has always set out narratives revolving on such realities. While sometimes approached via interrogation and perplexity, on other occasions death inducing violence is displayed as spectacle. A more specific death type conveyed by the means of cinema arose with the war genre. Within this framework, many directors use film to show the stupidity war as a vehicle of destruction and death. Taking Solaris by Tarkovski, and La Stanza del Figlio by Moretti as its examples, this paper analyzes two films that, in a variety of ways, take up a philosophical stance, in the former case, existentially, and in the latter case addressing the presence of death in the living world. |
id |
RCAP_f9720801275913f89bbb9607ad0d8cae |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/458 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Filmes onde a morte paira: duas faces: Solaris e O quarto do filhoGiven the sheer relevance that the decisive phenomenon of death has held within the Judeo-Christian belief system, from its very outset, cinema has always set out narratives revolving on such realities. While sometimes approached via interrogation and perplexity, on other occasions death inducing violence is displayed as spectacle. A more specific death type conveyed by the means of cinema arose with the war genre. Within this framework, many directors use film to show the stupidity war as a vehicle of destruction and death. Taking Solaris by Tarkovski, and La Stanza del Figlio by Moretti as its examples, this paper analyzes two films that, in a variety of ways, take up a philosophical stance, in the former case, existentially, and in the latter case addressing the presence of death in the living world.Ao encontro da relevância que a matriz judaico-cristã sempre concedeu ao fenómeno decisivo da morte, o cinema, desde os seus primórdios, sempre construiu narrativas onde aquela realidade está presente. Umas vezes como interrogação/perplexidade, outras exibindo a violência indutora de morte como espectáculo. Um veículo mais específico de morte no cinema é-nos trazido pelo género guerra. Neste quadro, inúmeros realizadores propuseram filmes que revelam a insensatez da guerra como veículo de destruição e de morte. Com Solaris, de Tarkovski, e O Quarto do Filho, de Moretti, pretende-se propor e analisar duas obras cinematográficas que, de forma muito diversa, colocam uma reflexão filosófica, no primeiro caso, e existencial, no segundo, sobre a presença da morte no mundo dos vivos.Universidade Católica Portuguesa2008-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2008.458oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/458Comunicação & Cultura; No 5 (2008): Mediatização da dor; 77-94Comunicação & Cultura; n. 5 (2008): Mediatização da dor; 77-941646-487710.34632/comunicacaoecultura.2008.n5reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/comunicacaoecultura/article/view/458https://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2008.458https://revistas.ucp.pt/index.php/comunicacaoecultura/article/view/458/406Direitos de Autor (c) 2008 Carlos Capuchohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCapucho, Carlos2022-09-22T10:29:58Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/458Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:57:50.337432Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Filmes onde a morte paira: duas faces: Solaris e O quarto do filho |
title |
Filmes onde a morte paira: duas faces: Solaris e O quarto do filho |
spellingShingle |
Filmes onde a morte paira: duas faces: Solaris e O quarto do filho Capucho, Carlos |
title_short |
Filmes onde a morte paira: duas faces: Solaris e O quarto do filho |
title_full |
Filmes onde a morte paira: duas faces: Solaris e O quarto do filho |
title_fullStr |
Filmes onde a morte paira: duas faces: Solaris e O quarto do filho |
title_full_unstemmed |
Filmes onde a morte paira: duas faces: Solaris e O quarto do filho |
title_sort |
Filmes onde a morte paira: duas faces: Solaris e O quarto do filho |
author |
Capucho, Carlos |
author_facet |
Capucho, Carlos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Capucho, Carlos |
description |
Given the sheer relevance that the decisive phenomenon of death has held within the Judeo-Christian belief system, from its very outset, cinema has always set out narratives revolving on such realities. While sometimes approached via interrogation and perplexity, on other occasions death inducing violence is displayed as spectacle. A more specific death type conveyed by the means of cinema arose with the war genre. Within this framework, many directors use film to show the stupidity war as a vehicle of destruction and death. Taking Solaris by Tarkovski, and La Stanza del Figlio by Moretti as its examples, this paper analyzes two films that, in a variety of ways, take up a philosophical stance, in the former case, existentially, and in the latter case addressing the presence of death in the living world. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article journal article journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2008.458 oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/458 |
url |
https://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2008.458 |
identifier_str_mv |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/458 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.pt/index.php/comunicacaoecultura/article/view/458 https://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2008.458 https://revistas.ucp.pt/index.php/comunicacaoecultura/article/view/458/406 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2008 Carlos Capucho http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2008 Carlos Capucho http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Cultura; No 5 (2008): Mediatização da dor; 77-94 Comunicação & Cultura; n. 5 (2008): Mediatização da dor; 77-94 1646-4877 10.34632/comunicacaoecultura.2008.n5 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130445486489600 |