Diaspora identities, cosmopolitanism, and the promise of citizenship: Lusophony from the voices of musicians from African diasporas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cidra, Rui
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.31447/AS00032573.2022242.03
Resumo: As a political category created in the second half of the 1990s to denote the relationships between Portugal and the nations linked to its colonial history, lusofonia has centrally mobilized popular music to imagine itself as a community. This article questions how African musicians and musicians descending from African diasporas in Portugal dwell within this category of lusofonia. It shows how musicians appropriate the concept according to different colonial, postcolonial, and diasporic trajectories and how these appropriations condense broader projects of identity, citizenship, and cosmopolitan ethics.
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spelling Diaspora identities, cosmopolitanism, and the promise of citizenship: Lusophony from the voices of musicians from African diasporas.Identidades de diáspora, cosmopolitismo e a promessa da cidadania: a lusofonia a partir das vozes de músicos das diásporas africanaslusofoniamúsicadiásporacidadanialusofoniamusicdiasporacitizenship.As a political category created in the second half of the 1990s to denote the relationships between Portugal and the nations linked to its colonial history, lusofonia has centrally mobilized popular music to imagine itself as a community. This article questions how African musicians and musicians descending from African diasporas in Portugal dwell within this category of lusofonia. It shows how musicians appropriate the concept according to different colonial, postcolonial, and diasporic trajectories and how these appropriations condense broader projects of identity, citizenship, and cosmopolitan ethics..Enquanto categoria política criada na segunda metade da década de 90 do século xx para denotar as relações entre Portugal e as nações ligadas à sua história colonial, a lusofonia mobilizou centralmente a música popular para se imaginar enquanto comunidade. O presente artigo questiona, em contraponto, como músicos africanos ou descendendo de diásporas africanas em Portugal habitam esta categoria. Interpreta discursos e práticas musicais na sua relação com ideias de lusofonia e de música lusófona. Defende que os músicos se apropriam do conceito de acordo com trajetórias coloniais, pós- coloniais e de diáspora diferenciadas; e que estas apropriações ou interpretações agregam projetos mais alargados de identidade, de cidadania e de ética cosmopolita.Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa2022-03-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.31447/AS00032573.2022242.03https://doi.org/10.31447/AS00032573.2022242.03Análise Social; Vol. 57 N.º 242 (2022); 56-842182-29990003-2573reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/27538https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/27538/19821Cidra, Ruiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-16T06:18:02Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/27538Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:00:20.852657Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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