Analysis of Study Situations prepared by chemistry undergraduates in a teacher training program
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v11i1.5644 |
Resumo: | In this article we present and discuss the Study Situations (SE) elaborated and developed by chemistry graduates of a university in the south of Brazil, participating in a national teacher training program. The construction of an SE privileges the question of the conceptual significance in which activities are organized taking into account the context of the situations experienced by the students. In this work, we detail the stages of each of the SEs applied, presenting the contributions when developing them in Basic Education schools. Throughout the article we also investigated whether each step of the SE met the objectives proposed as mentioned in the theoretical references of this teaching organization. In view of the analyzes carried out, we highlight the contributions to science education by employing SE as a way of organizing the teaching of some chemistry concepts. |
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Analysis of Study Situations prepared by chemistry undergraduates in a teacher training programAnálise de Situações de Estudo desenvolvidas por licenciandos de Química em um programa de formação docenteIn this article we present and discuss the Study Situations (SE) elaborated and developed by chemistry graduates of a university in the south of Brazil, participating in a national teacher training program. The construction of an SE privileges the question of the conceptual significance in which activities are organized taking into account the context of the situations experienced by the students. In this work, we detail the stages of each of the SEs applied, presenting the contributions when developing them in Basic Education schools. Throughout the article we also investigated whether each step of the SE met the objectives proposed as mentioned in the theoretical references of this teaching organization. In view of the analyzes carried out, we highlight the contributions to science education by employing SE as a way of organizing the teaching of some chemistry concepts.En este artículo presentamos y discutimos Situaciones de Estudio (SE) elaboradas y desarrolladas por licenciandos de Química, de una universidad del sur de Brasil, participantes de un programa nacional de formación docente. En la construcción de una SE se privilegia la cuestión de la significación conceptual en que actividades se organizan tomando en consideración el contexto de las situaciones vivenciadas por los estudiantes. En este estudio, detallamos las etapas de cada una de las SE realizadas, presentando las potencialidades al desarrollarlas en escuelas de Educación Básica. A lo largo del artículo también investigamos si cada etapa de las SE atendió a los objetivos propuestos como mencionado en los referenciales teóricos de esa organización de enseñanza. Ante los análisis realizados destacamos las contribuciones a la educación científica al emplear a la SE como una forma de organizar la enseñanza de algunos conceptos químicos.Neste artigo apresentamos e discutimos Situações de Estudo (SE) elaboradas e desenvolvidas por licenciandos de Química, de uma universidade do sul do Brasil, participantes de um programa nacional de formação docente. A SE pode ser compreendida como uma proposta de organização curricular que busca romper com a linearidade e a fragmentação dos conteúdos em sala de aula, em sua construção privilegia-se a questão da significação conceitual em que atividades são organizadas levando em consideração o contexto das situações vivenciadas pelos estudantes. Neste estudo, detalhamos as etapas das SE planejadas e desenvolvidas por estudantes de um curso de licenciatura em Química, participantes de um programa de formação docente, buscando destacar as potencialidades das SE ao serem desenvolvidas em escolas da Educação Básica. Ao longo do artigo também investigamos se cada etapa atendeu aos objetivos propostos como mencionado nos referenciais teóricos dessa organização de ensino. Diante das análises realizadas destacamos as contribuições para a educação científica ao empregar a SE como uma forma de sistematizar o ensino de alguns conceitos químicos.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2019-10-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v11i1.5644https://doi.org/10.34624/id.v11i1.5644Indagatio Didactica; Vol 11 No 1 (2019); 131-150Indagatio Didactica; Vol. 11 Núm. 1 (2019); 131-150Indagatio Didactica; Vol. 11 No 1 (2019); 131-150Indagatio Didactica; vol. 11 n.º 1 (2019); 131-1501647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/5644https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/5644/4174Costa, Sandro Lucas ReisBroietti, Fabiele Cristiane Diasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:17:21Zoai:proa.ua.pt:article/5644Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:15.860333Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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In this article we present and discuss the Study Situations (SE) elaborated and developed by chemistry graduates of a university in the south of Brazil, participating in a national teacher training program. The construction of an SE privileges the question of the conceptual significance in which activities are organized taking into account the context of the situations experienced by the students. In this work, we detail the stages of each of the SEs applied, presenting the contributions when developing them in Basic Education schools. Throughout the article we also investigated whether each step of the SE met the objectives proposed as mentioned in the theoretical references of this teaching organization. In view of the analyzes carried out, we highlight the contributions to science education by employing SE as a way of organizing the teaching of some chemistry concepts. |
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