Pequena história do azul. O azul como imagem e limite do visível: Manlio Brusatin e a perspectiva pictórica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10451/24219 |
Resumo: | Among the conscience of the intrinsic value of the pictorial, it resides a continuum understanding of which is fundamental in the relationships and contradictions of succedaneum poetic acts, and they will be better understood as the better we think as M. Brusatin, in order to «dedicate ourselves to the painting return». Reminding all that which was symptomatic and repeatedly hidden and deprecated by the draw – «the colour as decorative complement of the narrative allegory of art history», in our interpretation about Storia dei Colori, we follow the painting in its nature-temporal-space, seeing the “colour-image”, the “colour- shadow”, the “flux to light in white-opacity”. We count the intrinsic vitality of bluish life in people’s cultures; listening to it in its deepness, also in the singular profession’s act, as «once upon a time there was a time again, naturally, the once upon the time of being the Painter» as, for instance, Rafael, Kandinsky, Yves Klein, Mark Rothko and Gerhard Richter. |
id |
RCAP_fd55a33f4f302af78dab63465c7ceaf1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ul.pt:10451/24219 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Pequena história do azul. O azul como imagem e limite do visível: Manlio Brusatin e a perspectiva pictóricaFilosofiaCorAzulBrusatin, ManlioArteAmong the conscience of the intrinsic value of the pictorial, it resides a continuum understanding of which is fundamental in the relationships and contradictions of succedaneum poetic acts, and they will be better understood as the better we think as M. Brusatin, in order to «dedicate ourselves to the painting return». Reminding all that which was symptomatic and repeatedly hidden and deprecated by the draw – «the colour as decorative complement of the narrative allegory of art history», in our interpretation about Storia dei Colori, we follow the painting in its nature-temporal-space, seeing the “colour-image”, the “colour- shadow”, the “flux to light in white-opacity”. We count the intrinsic vitality of bluish life in people’s cultures; listening to it in its deepness, also in the singular profession’s act, as «once upon a time there was a time again, naturally, the once upon the time of being the Painter» as, for instance, Rafael, Kandinsky, Yves Klein, Mark Rothko and Gerhard Richter.Edições Colibri / Departamento de Filosofia da Faculdade de Letras da Universidade de LisboaRepositório da Universidade de LisboaCravo, Ana2016-07-03T10:51:01Z2010-112010-11-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/24219porCravo, Ana, " Pequena história do azul. O azul como imagem e limite do visível: Manlio Brusatin e a perspectiva pictórica", Philosophica 36 (Novembro 2010): 9-23.0872-4784info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T16:12:40Zoai:repositorio.ul.pt:10451/24219Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:41:18.786312Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pequena história do azul. O azul como imagem e limite do visível: Manlio Brusatin e a perspectiva pictórica |
title |
Pequena história do azul. O azul como imagem e limite do visível: Manlio Brusatin e a perspectiva pictórica |
spellingShingle |
Pequena história do azul. O azul como imagem e limite do visível: Manlio Brusatin e a perspectiva pictórica Cravo, Ana Filosofia Cor Azul Brusatin, Manlio Arte |
title_short |
Pequena história do azul. O azul como imagem e limite do visível: Manlio Brusatin e a perspectiva pictórica |
title_full |
Pequena história do azul. O azul como imagem e limite do visível: Manlio Brusatin e a perspectiva pictórica |
title_fullStr |
Pequena história do azul. O azul como imagem e limite do visível: Manlio Brusatin e a perspectiva pictórica |
title_full_unstemmed |
Pequena história do azul. O azul como imagem e limite do visível: Manlio Brusatin e a perspectiva pictórica |
title_sort |
Pequena história do azul. O azul como imagem e limite do visível: Manlio Brusatin e a perspectiva pictórica |
author |
Cravo, Ana |
author_facet |
Cravo, Ana |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Repositório da Universidade de Lisboa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cravo, Ana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Filosofia Cor Azul Brusatin, Manlio Arte |
topic |
Filosofia Cor Azul Brusatin, Manlio Arte |
description |
Among the conscience of the intrinsic value of the pictorial, it resides a continuum understanding of which is fundamental in the relationships and contradictions of succedaneum poetic acts, and they will be better understood as the better we think as M. Brusatin, in order to «dedicate ourselves to the painting return». Reminding all that which was symptomatic and repeatedly hidden and deprecated by the draw – «the colour as decorative complement of the narrative allegory of art history», in our interpretation about Storia dei Colori, we follow the painting in its nature-temporal-space, seeing the “colour-image”, the “colour- shadow”, the “flux to light in white-opacity”. We count the intrinsic vitality of bluish life in people’s cultures; listening to it in its deepness, also in the singular profession’s act, as «once upon a time there was a time again, naturally, the once upon the time of being the Painter» as, for instance, Rafael, Kandinsky, Yves Klein, Mark Rothko and Gerhard Richter. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-11 2010-11-01T00:00:00Z 2016-07-03T10:51:01Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10451/24219 |
url |
http://hdl.handle.net/10451/24219 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Cravo, Ana, " Pequena história do azul. O azul como imagem e limite do visível: Manlio Brusatin e a perspectiva pictórica", Philosophica 36 (Novembro 2010): 9-23. 0872-4784 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições Colibri / Departamento de Filosofia da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições Colibri / Departamento de Filosofia da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799134324126121984 |