Pequena história do azul. O azul como imagem e limite do visível: Manlio Brusatin e a perspectiva pictórica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cravo, Ana
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10451/24219
Resumo: Among the conscience of the intrinsic value of the pictorial, it resides a continuum understanding of which is fundamental in the relationships and contradictions of succedaneum poetic acts, and they will be better understood as the better we think as M. Brusatin, in order to «dedicate ourselves to the painting return». Reminding all that which was symptomatic and repeatedly hidden and deprecated by the draw – «the colour as decorative complement of the narrative allegory of art history», in our interpretation about Storia dei Colori, we follow the painting in its nature-temporal-space, seeing the “colour-image”, the “colour- shadow”, the “flux to light in white-opacity”. We count the intrinsic vitality of bluish life in people’s cultures; listening to it in its deepness, also in the singular profession’s act, as «once upon a time there was a time again, naturally, the once upon the time of being the Painter» as, for instance, Rafael, Kandinsky, Yves Klein, Mark Rothko and Gerhard Richter.
id RCAP_fd55a33f4f302af78dab63465c7ceaf1
oai_identifier_str oai:repositorio.ul.pt:10451/24219
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Pequena história do azul. O azul como imagem e limite do visível: Manlio Brusatin e a perspectiva pictóricaFilosofiaCorAzulBrusatin, ManlioArteAmong the conscience of the intrinsic value of the pictorial, it resides a continuum understanding of which is fundamental in the relationships and contradictions of succedaneum poetic acts, and they will be better understood as the better we think as M. Brusatin, in order to «dedicate ourselves to the painting return». Reminding all that which was symptomatic and repeatedly hidden and deprecated by the draw – «the colour as decorative complement of the narrative allegory of art history», in our interpretation about Storia dei Colori, we follow the painting in its nature-temporal-space, seeing the “colour-image”, the “colour- shadow”, the “flux to light in white-opacity”. We count the intrinsic vitality of bluish life in people’s cultures; listening to it in its deepness, also in the singular profession’s act, as «once upon a time there was a time again, naturally, the once upon the time of being the Painter» as, for instance, Rafael, Kandinsky, Yves Klein, Mark Rothko and Gerhard Richter.Edições Colibri / Departamento de Filosofia da Faculdade de Letras da Universidade de LisboaRepositório da Universidade de LisboaCravo, Ana2016-07-03T10:51:01Z2010-112010-11-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/24219porCravo, Ana, " Pequena história do azul. O azul como imagem e limite do visível: Manlio Brusatin e a perspectiva pictórica", Philosophica 36 (Novembro 2010): 9-23.0872-4784info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T16:12:40Zoai:repositorio.ul.pt:10451/24219Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:41:18.786312Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Pequena história do azul. O azul como imagem e limite do visível: Manlio Brusatin e a perspectiva pictórica
title Pequena história do azul. O azul como imagem e limite do visível: Manlio Brusatin e a perspectiva pictórica
spellingShingle Pequena história do azul. O azul como imagem e limite do visível: Manlio Brusatin e a perspectiva pictórica
Cravo, Ana
Filosofia
Cor
Azul
Brusatin, Manlio
Arte
title_short Pequena história do azul. O azul como imagem e limite do visível: Manlio Brusatin e a perspectiva pictórica
title_full Pequena história do azul. O azul como imagem e limite do visível: Manlio Brusatin e a perspectiva pictórica
title_fullStr Pequena história do azul. O azul como imagem e limite do visível: Manlio Brusatin e a perspectiva pictórica
title_full_unstemmed Pequena história do azul. O azul como imagem e limite do visível: Manlio Brusatin e a perspectiva pictórica
title_sort Pequena história do azul. O azul como imagem e limite do visível: Manlio Brusatin e a perspectiva pictórica
author Cravo, Ana
author_facet Cravo, Ana
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Repositório da Universidade de Lisboa
dc.contributor.author.fl_str_mv Cravo, Ana
dc.subject.por.fl_str_mv Filosofia
Cor
Azul
Brusatin, Manlio
Arte
topic Filosofia
Cor
Azul
Brusatin, Manlio
Arte
description Among the conscience of the intrinsic value of the pictorial, it resides a continuum understanding of which is fundamental in the relationships and contradictions of succedaneum poetic acts, and they will be better understood as the better we think as M. Brusatin, in order to «dedicate ourselves to the painting return». Reminding all that which was symptomatic and repeatedly hidden and deprecated by the draw – «the colour as decorative complement of the narrative allegory of art history», in our interpretation about Storia dei Colori, we follow the painting in its nature-temporal-space, seeing the “colour-image”, the “colour- shadow”, the “flux to light in white-opacity”. We count the intrinsic vitality of bluish life in people’s cultures; listening to it in its deepness, also in the singular profession’s act, as «once upon a time there was a time again, naturally, the once upon the time of being the Painter» as, for instance, Rafael, Kandinsky, Yves Klein, Mark Rothko and Gerhard Richter.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-11
2010-11-01T00:00:00Z
2016-07-03T10:51:01Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10451/24219
url http://hdl.handle.net/10451/24219
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Cravo, Ana, " Pequena história do azul. O azul como imagem e limite do visível: Manlio Brusatin e a perspectiva pictórica", Philosophica 36 (Novembro 2010): 9-23.
0872-4784
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições Colibri / Departamento de Filosofia da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa
publisher.none.fl_str_mv Edições Colibri / Departamento de Filosofia da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799134324126121984