Aspectos de notação musical e performance de obras para violão de Heitor Villa-Lobos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/postip.v2i0.1486 |
Resumo: | This paper aims to discuss some aspects of the relationship between musical notation and the performance of works for solo guitar by Heitor Villa-Lobos [1887-1959] in light of the concepts of tacit and explicit knowledge. Some brief musical excerpts were chosen in order to elucidate questions such as: what does the score reveal and what remains hidden in it? Or even: can the performance explicit tacit contents of the musical text? How does it happen? The search for plausible answers afforded the formulation of a notation system dismembered into six staves, where the six strings of the guitar are represented, respectively, in order to clarify the real duration of each sound produced within the performance. This resource is inspired in the discussion proposed by Charles Seeger about the prescriptive and descriptive functions of musical notation, as it follows. |
id |
RCAP_fd9d1c1e3a9397f4fb3d19c43d39e3eb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/1486 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Aspectos de notação musical e performance de obras para violão de Heitor Villa-LobosThis paper aims to discuss some aspects of the relationship between musical notation and the performance of works for solo guitar by Heitor Villa-Lobos [1887-1959] in light of the concepts of tacit and explicit knowledge. Some brief musical excerpts were chosen in order to elucidate questions such as: what does the score reveal and what remains hidden in it? Or even: can the performance explicit tacit contents of the musical text? How does it happen? The search for plausible answers afforded the formulation of a notation system dismembered into six staves, where the six strings of the guitar are represented, respectively, in order to clarify the real duration of each sound produced within the performance. This resource is inspired in the discussion proposed by Charles Seeger about the prescriptive and descriptive functions of musical notation, as it follows.Este trabalho almeja discutir alguns aspectos da relação entre notação musical e performance de obras para violão solo de Heitor Villa-Lobos [1887-1959] à luz dos conceitos de conhecimento tácito e conhecimento explícito. Pequenos trechos musicais foram escolhidos com o intuito de elucidar questões como: o que a partitura revela e o que nela permanece oculto? Ou ainda: pode a performance explicitar conteúdos tácitos do texto musical? De que maneira isso ocorre? A busca por respostas plausíveis resultou na elaboração de um sistema de notação desmembrada em seis pautas, onde são representadas respectivamente as seis cordas do violão, de modo a explicitar as durações reais de cada som produzido no âmbito da performance. Esse recurso se inspira na discussão proposta por Charles Seeger acerca das funções prescritiva e descritiva da notação musical, conforme se vê adiante.UA Editora2019-03-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/postip.v2i0.1486oai:proa.ua.pt:article/1486Post-ip: Journal of the International Forum for Studies in Music and Dance; Vol 2 (2013): Post-ip’13 - Journal of the International Forum for Studies in Music and Dance; 262-271Post-ip: Revista do Fórum Internacional de Estudos em Música e Dança; vol. 2 (2013): Post-ip'13 - Revista do Fórum Internacional de Estudos em Música e Dança; 262-2712184-6138reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/postip/article/view/1486https://doi.org/10.34624/postip.v2i0.1486https://proa.ua.pt/index.php/postip/article/view/1486/1219Júnior, Paulo Pedrassoliinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-12-21T07:45:37Zoai:proa.ua.pt:article/1486Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:28:39.686336Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aspectos de notação musical e performance de obras para violão de Heitor Villa-Lobos |
title |
Aspectos de notação musical e performance de obras para violão de Heitor Villa-Lobos |
spellingShingle |
Aspectos de notação musical e performance de obras para violão de Heitor Villa-Lobos Júnior, Paulo Pedrassoli |
title_short |
Aspectos de notação musical e performance de obras para violão de Heitor Villa-Lobos |
title_full |
Aspectos de notação musical e performance de obras para violão de Heitor Villa-Lobos |
title_fullStr |
Aspectos de notação musical e performance de obras para violão de Heitor Villa-Lobos |
title_full_unstemmed |
Aspectos de notação musical e performance de obras para violão de Heitor Villa-Lobos |
title_sort |
Aspectos de notação musical e performance de obras para violão de Heitor Villa-Lobos |
author |
Júnior, Paulo Pedrassoli |
author_facet |
Júnior, Paulo Pedrassoli |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Júnior, Paulo Pedrassoli |
description |
This paper aims to discuss some aspects of the relationship between musical notation and the performance of works for solo guitar by Heitor Villa-Lobos [1887-1959] in light of the concepts of tacit and explicit knowledge. Some brief musical excerpts were chosen in order to elucidate questions such as: what does the score reveal and what remains hidden in it? Or even: can the performance explicit tacit contents of the musical text? How does it happen? The search for plausible answers afforded the formulation of a notation system dismembered into six staves, where the six strings of the guitar are represented, respectively, in order to clarify the real duration of each sound produced within the performance. This resource is inspired in the discussion proposed by Charles Seeger about the prescriptive and descriptive functions of musical notation, as it follows. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-03-29 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/postip.v2i0.1486 oai:proa.ua.pt:article/1486 |
url |
https://doi.org/10.34624/postip.v2i0.1486 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/1486 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/postip/article/view/1486 https://doi.org/10.34624/postip.v2i0.1486 https://proa.ua.pt/index.php/postip/article/view/1486/1219 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UA Editora |
publisher.none.fl_str_mv |
UA Editora |
dc.source.none.fl_str_mv |
Post-ip: Journal of the International Forum for Studies in Music and Dance; Vol 2 (2013): Post-ip’13 - Journal of the International Forum for Studies in Music and Dance; 262-271 Post-ip: Revista do Fórum Internacional de Estudos em Música e Dança; vol. 2 (2013): Post-ip'13 - Revista do Fórum Internacional de Estudos em Música e Dança; 262-271 2184-6138 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130744178606080 |