Children’s understanding of the idea of logical necessity: The effect of counter-suggestions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lourenço, Orlando
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.14417/ap.1576
Resumo: This study examined the child’s understanding of the idea of logical necessity in 40 preoperational and 40 operational children in the context of a number conservation task and a liquids conservation task. The first task followed the typical Piagetian clinical method. The second task also used this method, but it employed counter-suggestions that Piaget, in a surprising way, rarely, if ever, used in his experiments. Children’s performance on the number conservation task allowed us, in a pre-experimental phase, to classify those children, aged between 5 and 7 years, as preoperational (40) or operational (40). Results show that: (1) from the number conservation task to the liquids conversation task, there was a significant change in preoperational and operational children’s epistemic status and its corresponding idea of logical necessity; (2) children refused a non-justified counter-suggestion coming from a putative knowledgeable adult less than a justified contra-suggestion coming from a hypothetical child; (3) operational children often invoked the identity argument on both tasks and the reversibility argument was practically absent; (4) children invoked the compensation argument on the liquids conservation task more than on the number conservation task.
id RCAP_fed6a89dd7ad03b491029f37a838aa88
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/1576
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Children’s understanding of the idea of logical necessity: The effect of counter-suggestionsA compreensão da ideia de necessidade lógica em crianças: O efeito das contra-sugestõesPiaget, Children, Counter-suggestions, Logical necessity, Operational arguments.Piaget, Conhecimento necessário, Método clínico, Contra-sugestões, Crianças pré-operatórias e operatórias, Argumentos operatórios.This study examined the child’s understanding of the idea of logical necessity in 40 preoperational and 40 operational children in the context of a number conservation task and a liquids conservation task. The first task followed the typical Piagetian clinical method. The second task also used this method, but it employed counter-suggestions that Piaget, in a surprising way, rarely, if ever, used in his experiments. Children’s performance on the number conservation task allowed us, in a pre-experimental phase, to classify those children, aged between 5 and 7 years, as preoperational (40) or operational (40). Results show that: (1) from the number conservation task to the liquids conversation task, there was a significant change in preoperational and operational children’s epistemic status and its corresponding idea of logical necessity; (2) children refused a non-justified counter-suggestion coming from a putative knowledgeable adult less than a justified contra-suggestion coming from a hypothetical child; (3) operational children often invoked the identity argument on both tasks and the reversibility argument was practically absent; (4) children invoked the compensation argument on the liquids conservation task more than on the number conservation task.O problema da necessidade lógica ou conhecimento necessário é central na teoria de Piaget. Este estudo examinou essa necessidade no desempenho de 80 crianças na prova de conservação de líquidos. Estas crianças tinham sido avaliadas previamente como pré-operatórias (40) ou operatórias (40) com base no seu desempenho numa fase pré-experimental na prova do valor cardinal de um conjunto segundo o típico método clínico Piagetiano. Na fase experimental, recorremos a dois tipos de contra-sugestão estranhamente não usados por Piaget. Os principais resultados mostram que (1) nem todas as crianças pré-operatórias como operatórias tinham a mesma ideia de necessidade lógica, já que algumas mudaram o seu estatuto operatório ou epistémico da fase pré-experimental para a experimental; (2) as crianças recusaram menos uma contra-sugestão não justificada de um adulto perito na noção em jogo do que uma contra-sugestão justificada e provinda de uma criança hipotética da idade da criança entrevistada, sendo este dado mais visível nas crianças pré-operatórias do que operatórias; (3) o argumento operatório da identidade foi o mais invocado pelas crianças operatórias em ambas as provas e o argumento da reversibilidade nunca apareceu; e (4) o argumento da compensação foi mais invocado na prova da conservação de líquidos do que na prova do valor cardinal de um conjunto. Alguns destes resultados são consistentes com a teoria de Piaget, mas outros desafiam-na em extensão considerável.ISPA - Instituto Universitário2019-09-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14417/ap.1576https://doi.org/10.14417/ap.1576Análise Psicológica; Vol 37, No 3 (2019); 249-268Análise Psicológica; Vol 37, No 3 (2019); 249-2681646-60200870-8231reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://publicacoes.ispa.pt/index.php/ap/article/view/1576http://publicacoes.ispa.pt/index.php/ap/article/view/1576/pdfCopyright (c) 2019 Análise Psicológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessLourenço, Orlando2023-05-11T10:19:43Zoai:ojs.localhost:article/1576Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T17:51:11.580180Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Children’s understanding of the idea of logical necessity: The effect of counter-suggestions
A compreensão da ideia de necessidade lógica em crianças: O efeito das contra-sugestões
title Children’s understanding of the idea of logical necessity: The effect of counter-suggestions
spellingShingle Children’s understanding of the idea of logical necessity: The effect of counter-suggestions
Lourenço, Orlando
Piaget, Children, Counter-suggestions, Logical necessity, Operational arguments.
Piaget, Conhecimento necessário, Método clínico, Contra-sugestões, Crianças pré-operatórias e operatórias, Argumentos operatórios.
title_short Children’s understanding of the idea of logical necessity: The effect of counter-suggestions
title_full Children’s understanding of the idea of logical necessity: The effect of counter-suggestions
title_fullStr Children’s understanding of the idea of logical necessity: The effect of counter-suggestions
title_full_unstemmed Children’s understanding of the idea of logical necessity: The effect of counter-suggestions
title_sort Children’s understanding of the idea of logical necessity: The effect of counter-suggestions
author Lourenço, Orlando
author_facet Lourenço, Orlando
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lourenço, Orlando
dc.subject.por.fl_str_mv Piaget, Children, Counter-suggestions, Logical necessity, Operational arguments.
Piaget, Conhecimento necessário, Método clínico, Contra-sugestões, Crianças pré-operatórias e operatórias, Argumentos operatórios.
topic Piaget, Children, Counter-suggestions, Logical necessity, Operational arguments.
Piaget, Conhecimento necessário, Método clínico, Contra-sugestões, Crianças pré-operatórias e operatórias, Argumentos operatórios.
description This study examined the child’s understanding of the idea of logical necessity in 40 preoperational and 40 operational children in the context of a number conservation task and a liquids conservation task. The first task followed the typical Piagetian clinical method. The second task also used this method, but it employed counter-suggestions that Piaget, in a surprising way, rarely, if ever, used in his experiments. Children’s performance on the number conservation task allowed us, in a pre-experimental phase, to classify those children, aged between 5 and 7 years, as preoperational (40) or operational (40). Results show that: (1) from the number conservation task to the liquids conversation task, there was a significant change in preoperational and operational children’s epistemic status and its corresponding idea of logical necessity; (2) children refused a non-justified counter-suggestion coming from a putative knowledgeable adult less than a justified contra-suggestion coming from a hypothetical child; (3) operational children often invoked the identity argument on both tasks and the reversibility argument was practically absent; (4) children invoked the compensation argument on the liquids conservation task more than on the number conservation task.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-03
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.14417/ap.1576
https://doi.org/10.14417/ap.1576
url https://doi.org/10.14417/ap.1576
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://publicacoes.ispa.pt/index.php/ap/article/view/1576
http://publicacoes.ispa.pt/index.php/ap/article/view/1576/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Análise Psicológica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Análise Psicológica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ISPA - Instituto Universitário
publisher.none.fl_str_mv ISPA - Instituto Universitário
dc.source.none.fl_str_mv Análise Psicológica; Vol 37, No 3 (2019); 249-268
Análise Psicológica; Vol 37, No 3 (2019); 249-268
1646-6020
0870-8231
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799131590318620672