Children’s understanding of the idea of logical necessity: The effect of counter-suggestions
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.14417/ap.1576 |
Resumo: | This study examined the child’s understanding of the idea of logical necessity in 40 preoperational and 40 operational children in the context of a number conservation task and a liquids conservation task. The first task followed the typical Piagetian clinical method. The second task also used this method, but it employed counter-suggestions that Piaget, in a surprising way, rarely, if ever, used in his experiments. Children’s performance on the number conservation task allowed us, in a pre-experimental phase, to classify those children, aged between 5 and 7 years, as preoperational (40) or operational (40). Results show that: (1) from the number conservation task to the liquids conversation task, there was a significant change in preoperational and operational children’s epistemic status and its corresponding idea of logical necessity; (2) children refused a non-justified counter-suggestion coming from a putative knowledgeable adult less than a justified contra-suggestion coming from a hypothetical child; (3) operational children often invoked the identity argument on both tasks and the reversibility argument was practically absent; (4) children invoked the compensation argument on the liquids conservation task more than on the number conservation task. |
id |
RCAP_fed6a89dd7ad03b491029f37a838aa88 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/1576 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Children’s understanding of the idea of logical necessity: The effect of counter-suggestionsA compreensão da ideia de necessidade lógica em crianças: O efeito das contra-sugestõesPiaget, Children, Counter-suggestions, Logical necessity, Operational arguments.Piaget, Conhecimento necessário, Método clínico, Contra-sugestões, Crianças pré-operatórias e operatórias, Argumentos operatórios.This study examined the child’s understanding of the idea of logical necessity in 40 preoperational and 40 operational children in the context of a number conservation task and a liquids conservation task. The first task followed the typical Piagetian clinical method. The second task also used this method, but it employed counter-suggestions that Piaget, in a surprising way, rarely, if ever, used in his experiments. Children’s performance on the number conservation task allowed us, in a pre-experimental phase, to classify those children, aged between 5 and 7 years, as preoperational (40) or operational (40). Results show that: (1) from the number conservation task to the liquids conversation task, there was a significant change in preoperational and operational children’s epistemic status and its corresponding idea of logical necessity; (2) children refused a non-justified counter-suggestion coming from a putative knowledgeable adult less than a justified contra-suggestion coming from a hypothetical child; (3) operational children often invoked the identity argument on both tasks and the reversibility argument was practically absent; (4) children invoked the compensation argument on the liquids conservation task more than on the number conservation task.O problema da necessidade lógica ou conhecimento necessário é central na teoria de Piaget. Este estudo examinou essa necessidade no desempenho de 80 crianças na prova de conservação de líquidos. Estas crianças tinham sido avaliadas previamente como pré-operatórias (40) ou operatórias (40) com base no seu desempenho numa fase pré-experimental na prova do valor cardinal de um conjunto segundo o típico método clínico Piagetiano. Na fase experimental, recorremos a dois tipos de contra-sugestão estranhamente não usados por Piaget. Os principais resultados mostram que (1) nem todas as crianças pré-operatórias como operatórias tinham a mesma ideia de necessidade lógica, já que algumas mudaram o seu estatuto operatório ou epistémico da fase pré-experimental para a experimental; (2) as crianças recusaram menos uma contra-sugestão não justificada de um adulto perito na noção em jogo do que uma contra-sugestão justificada e provinda de uma criança hipotética da idade da criança entrevistada, sendo este dado mais visível nas crianças pré-operatórias do que operatórias; (3) o argumento operatório da identidade foi o mais invocado pelas crianças operatórias em ambas as provas e o argumento da reversibilidade nunca apareceu; e (4) o argumento da compensação foi mais invocado na prova da conservação de líquidos do que na prova do valor cardinal de um conjunto. Alguns destes resultados são consistentes com a teoria de Piaget, mas outros desafiam-na em extensão considerável.ISPA - Instituto Universitário2019-09-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14417/ap.1576https://doi.org/10.14417/ap.1576Análise Psicológica; Vol 37, No 3 (2019); 249-268Análise Psicológica; Vol 37, No 3 (2019); 249-2681646-60200870-8231reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://publicacoes.ispa.pt/index.php/ap/article/view/1576http://publicacoes.ispa.pt/index.php/ap/article/view/1576/pdfCopyright (c) 2019 Análise Psicológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessLourenço, Orlando2023-05-11T10:19:43Zoai:ojs.localhost:article/1576Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T17:51:11.580180Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Children’s understanding of the idea of logical necessity: The effect of counter-suggestions A compreensão da ideia de necessidade lógica em crianças: O efeito das contra-sugestões |
title |
Children’s understanding of the idea of logical necessity: The effect of counter-suggestions |
spellingShingle |
Children’s understanding of the idea of logical necessity: The effect of counter-suggestions Lourenço, Orlando Piaget, Children, Counter-suggestions, Logical necessity, Operational arguments. Piaget, Conhecimento necessário, Método clínico, Contra-sugestões, Crianças pré-operatórias e operatórias, Argumentos operatórios. |
title_short |
Children’s understanding of the idea of logical necessity: The effect of counter-suggestions |
title_full |
Children’s understanding of the idea of logical necessity: The effect of counter-suggestions |
title_fullStr |
Children’s understanding of the idea of logical necessity: The effect of counter-suggestions |
title_full_unstemmed |
Children’s understanding of the idea of logical necessity: The effect of counter-suggestions |
title_sort |
Children’s understanding of the idea of logical necessity: The effect of counter-suggestions |
author |
Lourenço, Orlando |
author_facet |
Lourenço, Orlando |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lourenço, Orlando |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Piaget, Children, Counter-suggestions, Logical necessity, Operational arguments. Piaget, Conhecimento necessário, Método clínico, Contra-sugestões, Crianças pré-operatórias e operatórias, Argumentos operatórios. |
topic |
Piaget, Children, Counter-suggestions, Logical necessity, Operational arguments. Piaget, Conhecimento necessário, Método clínico, Contra-sugestões, Crianças pré-operatórias e operatórias, Argumentos operatórios. |
description |
This study examined the child’s understanding of the idea of logical necessity in 40 preoperational and 40 operational children in the context of a number conservation task and a liquids conservation task. The first task followed the typical Piagetian clinical method. The second task also used this method, but it employed counter-suggestions that Piaget, in a surprising way, rarely, if ever, used in his experiments. Children’s performance on the number conservation task allowed us, in a pre-experimental phase, to classify those children, aged between 5 and 7 years, as preoperational (40) or operational (40). Results show that: (1) from the number conservation task to the liquids conversation task, there was a significant change in preoperational and operational children’s epistemic status and its corresponding idea of logical necessity; (2) children refused a non-justified counter-suggestion coming from a putative knowledgeable adult less than a justified contra-suggestion coming from a hypothetical child; (3) operational children often invoked the identity argument on both tasks and the reversibility argument was practically absent; (4) children invoked the compensation argument on the liquids conservation task more than on the number conservation task. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-03 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.14417/ap.1576 https://doi.org/10.14417/ap.1576 |
url |
https://doi.org/10.14417/ap.1576 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://publicacoes.ispa.pt/index.php/ap/article/view/1576 http://publicacoes.ispa.pt/index.php/ap/article/view/1576/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Análise Psicológica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Análise Psicológica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ISPA - Instituto Universitário |
publisher.none.fl_str_mv |
ISPA - Instituto Universitário |
dc.source.none.fl_str_mv |
Análise Psicológica; Vol 37, No 3 (2019); 249-268 Análise Psicológica; Vol 37, No 3 (2019); 249-268 1646-6020 0870-8231 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799131590318620672 |