Diâmetro pupilar e fadiga mental em tarefas de controle de tráfego aéreo
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.5/11584 |
Resumo: | Researches point out that the pupil diameter is a sign for fatigue calibration. In this study, we try to analyze how, through a more complex task of air traffic control, the participants will show a bigger pupil diameter than in tasks of easier air traffic control. Likewise, as the theories that go in line with compensatory mechanisms assume, if the job/task requires it, new resources may be provided to continue its execution. The sample had 61 participants, and two variables were manipulated: traffic density on condition many aircrafts and few aircrafts. And the other variable was the time on the task with 5 minute intervals for 2 hours (23 intervals). The dependent variable was the pupil diameter. The results showed that participants who performed the most complex task had bigger pupil diameter. At the same time, they showed that more activity of the participant, major would be the diameter pupilar. Also, the variable TOT (Time Of Task) showed that the pupil diminished, and then it continued increasing due to a generation of new resources. |
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Diâmetro pupilar e fadiga mental em tarefas de controle de tráfego aéreoErgonomía cognitivaPsicologíaControl de tráfico aéreo (ATC)PupilaTOT (tiempo en la tarea)FatigaCarga mentalRecursosEsfuerzoMecanismos compensatoriosCognitive ergonomicsPsychologyAir traffic control (ATC)PupilTOT (time of task)FatigueMental load/workloadResourcesEffortCompensatory mechanismsErgonomia cognitivaPsicologiaControlo de tráfego aéreo (ATC)FadigaEsforçoMecanismos compensatóriosDomínio/Área Científica::Ciências Sociais::PsicologiaResearches point out that the pupil diameter is a sign for fatigue calibration. In this study, we try to analyze how, through a more complex task of air traffic control, the participants will show a bigger pupil diameter than in tasks of easier air traffic control. Likewise, as the theories that go in line with compensatory mechanisms assume, if the job/task requires it, new resources may be provided to continue its execution. The sample had 61 participants, and two variables were manipulated: traffic density on condition many aircrafts and few aircrafts. And the other variable was the time on the task with 5 minute intervals for 2 hours (23 intervals). The dependent variable was the pupil diameter. The results showed that participants who performed the most complex task had bigger pupil diameter. At the same time, they showed that more activity of the participant, major would be the diameter pupilar. Also, the variable TOT (Time Of Task) showed that the pupil diminished, and then it continued increasing due to a generation of new resources.Diversas investigações sugerem que o diâmetro da pupila pode ser um indicador para a avaliação de fadiga. Neste estudo, procuramos analisar como a complexidade de uma tarefa de controle de tráfego aéreo, influencia a mudança do diâmetro da pupila. Além disso, como é assumido pelas teorias que estão de acordo com os mecanismos de compensação, se a tarefa exigir, podem ser disponibilizados novos recursos para continuar a execução da mesma. A amostra foi constituída por 61 participantes, e manipularam-se duas variáveis: densidade de tráfego, com as condições muitos aviões e poucos aviõe; e tempo na tarefa com intervalos de 5 minutos durante 2 horas (23 intervalos). A variável dependente foi o diâmetro da pupila. Os resultados mostraram que os participantes que realizaram a tarefa mais complexa tinha uma dimensão média da pupila mais elevada. Ao mesmo tempo, mostraram também uma correlação positiva entre a actividade do participante, e o diâmetro da pupila. A variável tempo na tarefa mostrou que a pupila diminuiu, para a seguir continuar a aumentar, demonstrando e apoiando a teoria dos novos recursos.Investigaciones apuntan que el diámetro pupilar es un índice para la calibración de la fatiga. En el presente estudio, se intenta analizar cómo mediante una tarea más compleja de control de tráfico aéreo, los participantes tendrán un diámetro pupilar mayor que en tareas de control de tráfico aéreo más simples. Asimismo, tal y como asumen las teorías que van en la línea de los mecanismos compensatorios, si la tarea lo requiere, podrán suministrarse nuevos recursos para continuar con la ejecución en ésta. La muestra contó con 61 participantes, donde se manipularon dos variables: densidad de tráfico con la condición muchos y pocos aviones y tiempo en la tarea con intervalos de 5 minutos durante dos horas (23 intervalos). La variable dependiente fue el diámetro pupilar. Los resultados obtenidos evidenciaron que los participantes que realizaron la tarea más compleja tenían mayor diámetro pupilar. Además, cuanta más actividad del participante, mayor sería el diámetro pupilar. A la vez, la variable TOT (Time Of Task) demostraba que la pupila disminuía, para luego continuar aumentando tras la generación de nuevos recursos.Noriega, PauloRepositório da Universidade de LisboaLópez Higuera, Ana Isabel2016-05-20T09:59:24Z20152015-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.5/11584TID:201607573spametadata only accessinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-03-06T14:41:51Zoai:www.repository.utl.pt:10400.5/11584Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:57:52.032Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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