Representations of Portugal in Cape Verdean Elementary School Textbooks (1975-1990)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.48487/pdh.2023.n17.33132 |
Resumo: | The African Party for the Independence of Guinea and Cabo Verde (PAIGC) planned to build a new education system, combating colonial legacies. A content analysis of ten primary school textbooks adopted in Cape Verde between 1975 and 1990 on how they represented Portugal is a relevant angle to ascertain the fulfilment of this desideratum.In the reading textbooks adopted in 1975, there is no reference to Portugal as a former colonizer. In the history textbook of the same period, the Portuguese are characterized as peoples who committed “crimes against the dignity of the human being”, who “did not respect our people”, and authors of “barbaric exploitation”.In the textbooks of the early 1980s, there are rare incidences on colonization. The approximation of Cape Verde’s historical and cultural values to Portugal is noteworthy, in close parallelism with diplomatic and cooperation interests with Portugal. |
id |
RCAP_ff41a7ca7c53d1f9b7f4752386d55150 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/33132 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Representations of Portugal in Cape Verdean Elementary School Textbooks (1975-1990)Representações de Portugal nos manuais de ensino primário cabo-verdiano (1975-1990)Cabo Verdeindependênciamanuais escolaressistema educativo colonialrepresentações sociaisPAIGCCape Verdeindependenceschool textbookscolonial educational systemsocial representationsPAIGCThe African Party for the Independence of Guinea and Cabo Verde (PAIGC) planned to build a new education system, combating colonial legacies. A content analysis of ten primary school textbooks adopted in Cape Verde between 1975 and 1990 on how they represented Portugal is a relevant angle to ascertain the fulfilment of this desideratum.In the reading textbooks adopted in 1975, there is no reference to Portugal as a former colonizer. In the history textbook of the same period, the Portuguese are characterized as peoples who committed “crimes against the dignity of the human being”, who “did not respect our people”, and authors of “barbaric exploitation”.In the textbooks of the early 1980s, there are rare incidences on colonization. The approximation of Cape Verde’s historical and cultural values to Portugal is noteworthy, in close parallelism with diplomatic and cooperation interests with Portugal.O Partido Africano da Independência da Guiné e Cabo Verde (PAIGC) projetava edificar um novo sistema educativo, combatendo os legados coloniais. Uma análise de conteúdo a dez manuais do ensino primário adotados em Cabo Verde entre 1975 e 1990 sobre como representavam Portugal, constitui relevante ângulo para se averiguar o cumprimento deste desiderato.Nos manuais de leitura adotados em 1975 nota-se ausência de referência a Portugal como ex colonizador. No manual de história do mesmo período os portugueses são caracterizados como povos que cometeram “crimes contra a dignidade da pessoa humana”, que “não respeitaram o nosso povo”, e autores de “exploração bárbara”.Nos manuais de início de 1980, verifica-se raras incidências sobre a colonização. Destaca-se a aproximação dos valores históricos e culturais de Cabo Verde a Portugal, em estreito paralelismo com os interesses diplomáticos e de cooperação com Portugal.Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade NOVA de Lisboa2024-03-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.48487/pdh.2023.n17.33132https://doi.org/10.48487/pdh.2023.n17.33132Práticas da História. Journal on Theory, Historiography and Uses of the Past; No. 17 (2023); 45-81Práticas da História. Journal on Theory, Historiography and Uses of the Past; N.º 17 (2023); 45-812183-590Xreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://praticasdahistoria.pt/article/view/33132https://praticasdahistoria.pt/article/view/33132/24345Copyright (c) 2024 Práticas da História. Journal on Theory, Historiography and Uses of the Pastinfo:eu-repo/semantics/openAccessNascimento Monteiro, Francisco Osvaldino2024-03-09T05:33:30Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/33132Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T03:14:12.169624Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Representations of Portugal in Cape Verdean Elementary School Textbooks (1975-1990) Representações de Portugal nos manuais de ensino primário cabo-verdiano (1975-1990) |
title |
Representations of Portugal in Cape Verdean Elementary School Textbooks (1975-1990) |
spellingShingle |
Representations of Portugal in Cape Verdean Elementary School Textbooks (1975-1990) Nascimento Monteiro, Francisco Osvaldino Cabo Verde independência manuais escolares sistema educativo colonial representações sociais PAIGC Cape Verde independence school textbooks colonial educational system social representations PAIGC |
title_short |
Representations of Portugal in Cape Verdean Elementary School Textbooks (1975-1990) |
title_full |
Representations of Portugal in Cape Verdean Elementary School Textbooks (1975-1990) |
title_fullStr |
Representations of Portugal in Cape Verdean Elementary School Textbooks (1975-1990) |
title_full_unstemmed |
Representations of Portugal in Cape Verdean Elementary School Textbooks (1975-1990) |
title_sort |
Representations of Portugal in Cape Verdean Elementary School Textbooks (1975-1990) |
author |
Nascimento Monteiro, Francisco Osvaldino |
author_facet |
Nascimento Monteiro, Francisco Osvaldino |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento Monteiro, Francisco Osvaldino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cabo Verde independência manuais escolares sistema educativo colonial representações sociais PAIGC Cape Verde independence school textbooks colonial educational system social representations PAIGC |
topic |
Cabo Verde independência manuais escolares sistema educativo colonial representações sociais PAIGC Cape Verde independence school textbooks colonial educational system social representations PAIGC |
description |
The African Party for the Independence of Guinea and Cabo Verde (PAIGC) planned to build a new education system, combating colonial legacies. A content analysis of ten primary school textbooks adopted in Cape Verde between 1975 and 1990 on how they represented Portugal is a relevant angle to ascertain the fulfilment of this desideratum.In the reading textbooks adopted in 1975, there is no reference to Portugal as a former colonizer. In the history textbook of the same period, the Portuguese are characterized as peoples who committed “crimes against the dignity of the human being”, who “did not respect our people”, and authors of “barbaric exploitation”.In the textbooks of the early 1980s, there are rare incidences on colonization. The approximation of Cape Verde’s historical and cultural values to Portugal is noteworthy, in close parallelism with diplomatic and cooperation interests with Portugal. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-06 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.48487/pdh.2023.n17.33132 https://doi.org/10.48487/pdh.2023.n17.33132 |
url |
https://doi.org/10.48487/pdh.2023.n17.33132 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://praticasdahistoria.pt/article/view/33132 https://praticasdahistoria.pt/article/view/33132/24345 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Práticas da História. Journal on Theory, Historiography and Uses of the Past info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Práticas da História. Journal on Theory, Historiography and Uses of the Past |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade NOVA de Lisboa |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade NOVA de Lisboa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práticas da História. Journal on Theory, Historiography and Uses of the Past; No. 17 (2023); 45-81 Práticas da História. Journal on Theory, Historiography and Uses of the Past; N.º 17 (2023); 45-81 2183-590X reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799137795302752256 |