Representations of Portugal in Cape Verdean Elementary School Textbooks (1975-1990)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento Monteiro, Francisco Osvaldino
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.48487/pdh.2023.n17.33132
Resumo: The African Party for the Independence of Guinea and Cabo Verde (PAIGC) planned to build a new education system, combating colonial legacies. A content analysis of ten primary school textbooks adopted in Cape Verde between 1975 and 1990 on how they represented Portugal is a relevant angle to ascertain the fulfilment of this desideratum.In the reading textbooks adopted in 1975, there is no reference to Portugal as a former colonizer. In the history textbook of the same period, the Portuguese are characterized as peoples who committed “crimes against the dignity of the human being”, who “did not respect our people”, and authors of “barbaric exploitation”.In the textbooks of the early 1980s, there are rare incidences on colonization. The approximation of Cape Verde’s historical and cultural values to Portugal is noteworthy, in close parallelism with diplomatic and cooperation interests with Portugal.
id RCAP_ff41a7ca7c53d1f9b7f4752386d55150
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/33132
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Representations of Portugal in Cape Verdean Elementary School Textbooks (1975-1990)Representações de Portugal nos manuais de ensino primário cabo-verdiano (1975-1990)Cabo Verdeindependênciamanuais escolaressistema educativo colonialrepresentações sociaisPAIGCCape Verdeindependenceschool textbookscolonial educational systemsocial representationsPAIGCThe African Party for the Independence of Guinea and Cabo Verde (PAIGC) planned to build a new education system, combating colonial legacies. A content analysis of ten primary school textbooks adopted in Cape Verde between 1975 and 1990 on how they represented Portugal is a relevant angle to ascertain the fulfilment of this desideratum.In the reading textbooks adopted in 1975, there is no reference to Portugal as a former colonizer. In the history textbook of the same period, the Portuguese are characterized as peoples who committed “crimes against the dignity of the human being”, who “did not respect our people”, and authors of “barbaric exploitation”.In the textbooks of the early 1980s, there are rare incidences on colonization. The approximation of Cape Verde’s historical and cultural values to Portugal is noteworthy, in close parallelism with diplomatic and cooperation interests with Portugal.O Partido Africano da Independência da Guiné e Cabo Verde (PAIGC) projetava edificar um novo sistema educativo, combatendo os legados coloniais. Uma análise de conteúdo a dez manuais do ensino primário adotados em Cabo Verde entre 1975 e 1990 sobre como representavam Portugal, constitui relevante ângulo para se averiguar o cumprimento deste desiderato.Nos manuais de leitura adotados em 1975 nota-se ausência de referência a Portugal como ex colonizador. No manual de história do mesmo período os portugueses são caracterizados como povos que cometeram “crimes contra a dignidade da pessoa humana”, que “não respeitaram o nosso povo”, e autores de “exploração bárbara”.Nos manuais de início de 1980, verifica-se raras incidências sobre a colonização. Destaca-se a aproximação dos valores históricos e culturais de Cabo Verde a Portugal, em estreito paralelismo com os interesses diplomáticos e de cooperação com Portugal.Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade NOVA de Lisboa2024-03-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.48487/pdh.2023.n17.33132https://doi.org/10.48487/pdh.2023.n17.33132Práticas da História. Journal on Theory, Historiography and Uses of the Past; No. 17 (2023); 45-81Práticas da História. Journal on Theory, Historiography and Uses of the Past; N.º 17 (2023); 45-812183-590Xreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://praticasdahistoria.pt/article/view/33132https://praticasdahistoria.pt/article/view/33132/24345Copyright (c) 2024 Práticas da História. Journal on Theory, Historiography and Uses of the Pastinfo:eu-repo/semantics/openAccessNascimento Monteiro, Francisco Osvaldino2024-03-09T05:33:30Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/33132Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T03:14:12.169624Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Representations of Portugal in Cape Verdean Elementary School Textbooks (1975-1990)
Representações de Portugal nos manuais de ensino primário cabo-verdiano (1975-1990)
title Representations of Portugal in Cape Verdean Elementary School Textbooks (1975-1990)
spellingShingle Representations of Portugal in Cape Verdean Elementary School Textbooks (1975-1990)
Nascimento Monteiro, Francisco Osvaldino
Cabo Verde
independência
manuais escolares
sistema educativo colonial
representações sociais
PAIGC
Cape Verde
independence
school textbooks
colonial educational system
social representations
PAIGC
title_short Representations of Portugal in Cape Verdean Elementary School Textbooks (1975-1990)
title_full Representations of Portugal in Cape Verdean Elementary School Textbooks (1975-1990)
title_fullStr Representations of Portugal in Cape Verdean Elementary School Textbooks (1975-1990)
title_full_unstemmed Representations of Portugal in Cape Verdean Elementary School Textbooks (1975-1990)
title_sort Representations of Portugal in Cape Verdean Elementary School Textbooks (1975-1990)
author Nascimento Monteiro, Francisco Osvaldino
author_facet Nascimento Monteiro, Francisco Osvaldino
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento Monteiro, Francisco Osvaldino
dc.subject.por.fl_str_mv Cabo Verde
independência
manuais escolares
sistema educativo colonial
representações sociais
PAIGC
Cape Verde
independence
school textbooks
colonial educational system
social representations
PAIGC
topic Cabo Verde
independência
manuais escolares
sistema educativo colonial
representações sociais
PAIGC
Cape Verde
independence
school textbooks
colonial educational system
social representations
PAIGC
description The African Party for the Independence of Guinea and Cabo Verde (PAIGC) planned to build a new education system, combating colonial legacies. A content analysis of ten primary school textbooks adopted in Cape Verde between 1975 and 1990 on how they represented Portugal is a relevant angle to ascertain the fulfilment of this desideratum.In the reading textbooks adopted in 1975, there is no reference to Portugal as a former colonizer. In the history textbook of the same period, the Portuguese are characterized as peoples who committed “crimes against the dignity of the human being”, who “did not respect our people”, and authors of “barbaric exploitation”.In the textbooks of the early 1980s, there are rare incidences on colonization. The approximation of Cape Verde’s historical and cultural values to Portugal is noteworthy, in close parallelism with diplomatic and cooperation interests with Portugal.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-06
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.48487/pdh.2023.n17.33132
https://doi.org/10.48487/pdh.2023.n17.33132
url https://doi.org/10.48487/pdh.2023.n17.33132
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://praticasdahistoria.pt/article/view/33132
https://praticasdahistoria.pt/article/view/33132/24345
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Práticas da História. Journal on Theory, Historiography and Uses of the Past
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Práticas da História. Journal on Theory, Historiography and Uses of the Past
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade NOVA de Lisboa
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade NOVA de Lisboa
dc.source.none.fl_str_mv Práticas da História. Journal on Theory, Historiography and Uses of the Past; No. 17 (2023); 45-81
Práticas da História. Journal on Theory, Historiography and Uses of the Past; N.º 17 (2023); 45-81
2183-590X
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137795302752256