University entrance exams and the inclusion of STS content in secondary science curricula
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3558 |
Resumo: | In this paper, we analysed the perceptions of students and teachers of the final year of high school on the effect of university entrance examinations in science subjects on the inclusion of STS contents in the curricula. Likert-scale questionnaires, semi-structured interviews, and open-ended questionnaires were used as data collection tools. A negative perception of the aforementioned effect prevails in general, with the surveyed teachers and students highlighting the decrease of such contents in the final year of high school. As these contents are completely absent in entrance examinations, teachers in these courses tend to dismiss them from present and previously taught curricula. |
id |
RCAP_ff4637404ddd3da93202f687ed2a8bab |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/3558 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
University entrance exams and the inclusion of STS content in secondary science curriculaLas pruebas de acceso a la universidad y la inclusión de contenidos CienciaTecnología-Sociedad en los currículos de BachilleratoIn this paper, we analysed the perceptions of students and teachers of the final year of high school on the effect of university entrance examinations in science subjects on the inclusion of STS contents in the curricula. Likert-scale questionnaires, semi-structured interviews, and open-ended questionnaires were used as data collection tools. A negative perception of the aforementioned effect prevails in general, with the surveyed teachers and students highlighting the decrease of such contents in the final year of high school. As these contents are completely absent in entrance examinations, teachers in these courses tend to dismiss them from present and previously taught curricula.Se analizan las percepciones de alumnos y profesores del último curso de bachillerato sobre el efecto de las pruebas de acceso a la universidad en asignaturas de ciencias en la inclusión de contenidos CTS en el currículo. Se emplearon cuestionarios tipo Likert, entrevistas semiestructuradas y cuestionarios abiertos, como instrumento de recopilación de datos. Se aprecia al respecto una determinante influencia negativa, de modo que tanto el profesorado como el alumnado consultado aprecian una notable reducción de estos contenidos en el último curso del bachillerato. Dado que dichos contenidos están totalmente ausentes de las pruebas de acceso, el profesorado de ese curso muestra una importate tendencia a descartarlos del currículo impartido tanto en dicho cursos como en los otros precedentes.Analisam-se as percepções de alunos e professores, no último ano do ensino médio (ensino secundário), sobre a inclusão de conteúdo CTS no currículo nos exames de admissão para a universidade em disciplinas de ciência. Utilizaram-se questionários Likert, entrevistas semiestruturadas e questionários abertos como instrumentos de coleta de dados. Existe a este respeito uma influência negativa decisiva, de modo que os professores e alunos consultados apreciam uma redução significativa destes conteúdos no último ano do ensino médio. Como estes conteúdos são totalmente ausentes dos exames de admissão, os professores deste curso mostram uma tendência significativa para descartá-los do currículo trabalhado, e até mesmo reduzir a sua presença em cursos anteriores.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-07-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i1.3558https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3558Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 2074-2086Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 2074-2086Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 2074-2086Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 2074-20861647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPspahttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3558https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3558/2757Oliva, José MaríaFranco-Mariscal, RosarioGil-Montero, Mª Luisa Almoraimainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:15:31Zoai:proa.ua.pt:article/3558Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:02.597485Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
University entrance exams and the inclusion of STS content in secondary science curricula Las pruebas de acceso a la universidad y la inclusión de contenidos CienciaTecnología-Sociedad en los currículos de Bachillerato |
title |
University entrance exams and the inclusion of STS content in secondary science curricula |
spellingShingle |
University entrance exams and the inclusion of STS content in secondary science curricula Oliva, José María |
title_short |
University entrance exams and the inclusion of STS content in secondary science curricula |
title_full |
University entrance exams and the inclusion of STS content in secondary science curricula |
title_fullStr |
University entrance exams and the inclusion of STS content in secondary science curricula |
title_full_unstemmed |
University entrance exams and the inclusion of STS content in secondary science curricula |
title_sort |
University entrance exams and the inclusion of STS content in secondary science curricula |
author |
Oliva, José María |
author_facet |
Oliva, José María Franco-Mariscal, Rosario Gil-Montero, Mª Luisa Almoraima |
author_role |
author |
author2 |
Franco-Mariscal, Rosario Gil-Montero, Mª Luisa Almoraima |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliva, José María Franco-Mariscal, Rosario Gil-Montero, Mª Luisa Almoraima |
description |
In this paper, we analysed the perceptions of students and teachers of the final year of high school on the effect of university entrance examinations in science subjects on the inclusion of STS contents in the curricula. Likert-scale questionnaires, semi-structured interviews, and open-ended questionnaires were used as data collection tools. A negative perception of the aforementioned effect prevails in general, with the surveyed teachers and students highlighting the decrease of such contents in the final year of high school. As these contents are completely absent in entrance examinations, teachers in these courses tend to dismiss them from present and previously taught curricula. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-07-05 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3558 https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3558 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3558 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3558 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3558/2757 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 2074-2086 Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 2074-2086 Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 2074-2086 Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 2074-2086 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133568410058752 |