University entrance exams and the inclusion of STS content in secondary science curricula

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliva, José María
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Franco-Mariscal, Rosario, Gil-Montero, Mª Luisa Almoraima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3558
Resumo: In this paper, we analysed the perceptions of students and teachers of the final year of high school on the effect of university entrance examinations in science subjects on the inclusion of STS contents in the curricula. Likert-scale questionnaires, semi-structured interviews, and open-ended questionnaires were used as data collection tools. A negative perception of the aforementioned effect prevails in general, with the surveyed teachers and students highlighting the decrease of such contents in the final year of high school. As these contents are completely absent in entrance examinations, teachers in these courses tend to dismiss them from present and previously taught curricula.
id RCAP_ff4637404ddd3da93202f687ed2a8bab
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/3558
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling University entrance exams and the inclusion of STS content in secondary science curriculaLas pruebas de acceso a la universidad y la inclusión de contenidos CienciaTecnología-Sociedad en los currículos de BachilleratoIn this paper, we analysed the perceptions of students and teachers of the final year of high school on the effect of university entrance examinations in science subjects on the inclusion of STS contents in the curricula. Likert-scale questionnaires, semi-structured interviews, and open-ended questionnaires were used as data collection tools. A negative perception of the aforementioned effect prevails in general, with the surveyed teachers and students highlighting the decrease of such contents in the final year of high school. As these contents are completely absent in entrance examinations, teachers in these courses tend to dismiss them from present and previously taught curricula.Se analizan las percepciones de alumnos y profesores del último curso de bachillerato sobre el efecto de las pruebas de acceso a la universidad en asignaturas de ciencias en la inclusión de contenidos CTS en el currículo. Se emplearon cuestionarios tipo Likert, entrevistas semiestructuradas y cuestionarios abiertos, como instrumento de recopilación de datos. Se aprecia al respecto una determinante influencia negativa, de modo que tanto el profesorado como el alumnado consultado aprecian una notable reducción de estos contenidos en el último curso del bachillerato. Dado que dichos contenidos están totalmente ausentes de las pruebas de acceso, el profesorado de ese curso muestra una importate tendencia a descartarlos del currículo impartido tanto en dicho cursos como en los otros precedentes.Analisam-se as percepções de alunos e professores, no último ano do ensino médio (ensino secundário), sobre a inclusão de conteúdo CTS no currículo nos exames de admissão para a universidade em disciplinas de ciência. Utilizaram-se questionários Likert, entrevistas semiestruturadas e questionários abertos como instrumentos de coleta de dados. Existe a este respeito uma influência negativa decisiva, de modo que os professores e alunos consultados apreciam uma redução significativa destes conteúdos no último ano do ensino médio. Como estes conteúdos são totalmente ausentes dos exames de admissão, os professores deste curso mostram uma tendência significativa para descartá-los do currículo trabalhado, e até mesmo reduzir a sua presença em cursos anteriores.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-07-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i1.3558https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3558Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 2074-2086Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 2074-2086Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 2074-2086Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 2074-20861647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPspahttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3558https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3558/2757Oliva, José MaríaFranco-Mariscal, RosarioGil-Montero, Mª Luisa Almoraimainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:15:31Zoai:proa.ua.pt:article/3558Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:02.597485Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv University entrance exams and the inclusion of STS content in secondary science curricula
Las pruebas de acceso a la universidad y la inclusión de contenidos CienciaTecnología-Sociedad en los currículos de Bachillerato
title University entrance exams and the inclusion of STS content in secondary science curricula
spellingShingle University entrance exams and the inclusion of STS content in secondary science curricula
Oliva, José María
title_short University entrance exams and the inclusion of STS content in secondary science curricula
title_full University entrance exams and the inclusion of STS content in secondary science curricula
title_fullStr University entrance exams and the inclusion of STS content in secondary science curricula
title_full_unstemmed University entrance exams and the inclusion of STS content in secondary science curricula
title_sort University entrance exams and the inclusion of STS content in secondary science curricula
author Oliva, José María
author_facet Oliva, José María
Franco-Mariscal, Rosario
Gil-Montero, Mª Luisa Almoraima
author_role author
author2 Franco-Mariscal, Rosario
Gil-Montero, Mª Luisa Almoraima
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliva, José María
Franco-Mariscal, Rosario
Gil-Montero, Mª Luisa Almoraima
description In this paper, we analysed the perceptions of students and teachers of the final year of high school on the effect of university entrance examinations in science subjects on the inclusion of STS contents in the curricula. Likert-scale questionnaires, semi-structured interviews, and open-ended questionnaires were used as data collection tools. A negative perception of the aforementioned effect prevails in general, with the surveyed teachers and students highlighting the decrease of such contents in the final year of high school. As these contents are completely absent in entrance examinations, teachers in these courses tend to dismiss them from present and previously taught curricula.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-07-05
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3558
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3558
url https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3558
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3558
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3558/2757
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 2074-2086
Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 2074-2086
Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 2074-2086
Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 2074-2086
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133568410058752