A coleção de têxteis em 106 anos de Museu de Aveiro
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34632/revistaartesdecorativas.2015.2092 |
Resumo: | The beginning of the twentieth century was a remarkable period in what museums are concerned. A great number of these were created in the different district capitals of the country which exhibited not only regional items but also collections representing the national artistic values. These museums incorporated several objects proceeding from the ancient extinguished monasteries when a decree abolished the religious orders in 1834. These institutions organized their exposition spaces according to the museum theories of that period. However, as years went by there were great modifications in the value attributed to several artistic collections as well as in the politics of their management. We studied the development of one of the most important collections of the museum assets, the textile collection, within this context along the 106 years of the history of the museum. |
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A coleção de têxteis em 106 anos de Museu de AveiroThe beginning of the twentieth century was a remarkable period in what museums are concerned. A great number of these were created in the different district capitals of the country which exhibited not only regional items but also collections representing the national artistic values. These museums incorporated several objects proceeding from the ancient extinguished monasteries when a decree abolished the religious orders in 1834. These institutions organized their exposition spaces according to the museum theories of that period. However, as years went by there were great modifications in the value attributed to several artistic collections as well as in the politics of their management. We studied the development of one of the most important collections of the museum assets, the textile collection, within this context along the 106 years of the history of the museum.El inicio del siglo XX fue un período notable en términos museológicos. Siendo marcado por la fundación de diversos museos, ubicados en las diversas capitales de distrito del país, que sobrepasando las particularidades regionales, reunían colecciones de representatividad nacional. Incorporando gran parte de los bienes provenientes de los conventos extintos por el Decreto de extinción de las Órdenes Religiosas de 1834, estas instituciones organizaron sus espacios expositivos de acuerdo con una orientación acorde con las teorías musológicas de la época. Sin embargo, com el transcurso de los anos ocurrieron muchos cambios en la valoración de determinadas colecciones, así como en la política de gestión de estas. Fue en este marco que analizamos el corrido de una de las colecciones de mayor relieve del botín del Museo de Aveiro, la colección textil, haciendo el estudio de su recorrido histórico a lo largo de 106 anos de historia del museo.O início do séc. XX foi um período notável em termos museológicos, sendo marcado pela fundação de diversos Museus, localizados nas diversas capitais de distrito do país, que, ultrapassando as particularidades regionais, reuniram coleções de representatividade nacional. Incorporando grande parte dos bens provenientes dos conventos extintos pelo Decreto de extinção das Ordens Religiosas de 1834, estas instituições organizaram os seus espaços expositivos de acordo com uma orientação consentânea com as teorias museológicas da época. Contudo, com o decorrer dos anos, foram muitas as alterações na valoração de determinados acervos, bem como na política de gestão dos mesmos. Foi neste enquadramento que analisámos o percurso de uma das coleções de maior relevo do espólio do Museu de Aveiro, a de têxteis, fazendo o estudo do seu percurso ao longo de 106 anos de história do museu.Universidade Católica Portuguesa2015-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/revistaartesdecorativas.2015.2092oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2092Revista de Artes Decorativas; n. 7 (2015); 213-2421646-875910.34632/revistaartesdecorativas.2015.n7reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/revistaartesdecorativas/article/view/2092https://doi.org/10.34632/revistaartesdecorativas.2015.2092https://revistas.ucp.pt/index.php/revistaartesdecorativas/article/view/2092/2011Direitos de Autor (c) 2015 Maria João Motahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMota, Maria João2022-09-20T15:59:08Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2092Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:53:25.106264Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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