A música e os amores de João de Deus: Um estudo de caso sobre as interações música – narrativa na Trilogia de Deus de João César Monteiro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://rpm-ns.pt/index.php/rpm/article/view/431 |
Resumo: | The three films analysed in this research—Recollections of the Yellow House (1989), God’s Comedy (1995), and The Spousals of God (1999)—are built from a set of citations taken from different contexts. With those, João César Monteiro forms the fictional world where João de Deus (interpreted by the director) lives. As with many other components of these works, the music is taken from pre-existing pieces that are used in a different context and (re)signified to enhance certain elements of the narrative. In this article, I work on the interaction between music and the amorous relations developed by the character João de Deus. The protagonist engages in relationships with several women that are accompanied by music from different composers. Those musical pieces establish a symbiotic system with the remaining elements of the audio-visual by changing and being changed by them. This article constitutes a case study on the interactions between music and narrative in God’s Trilogy. |
id |
RCAP_ff88a2b2edcca2cdf138a9784128af14 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.rpm-ns.pt:article/431 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
A música e os amores de João de Deus: Um estudo de caso sobre as interações música – narrativa na Trilogia de Deus de João César MonteiroA música e os amores de João de Deus: Um estudo de caso sobre as interações música – narrativa na Trilogia de Deus de João César MonteiroThe three films analysed in this research—Recollections of the Yellow House (1989), God’s Comedy (1995), and The Spousals of God (1999)—are built from a set of citations taken from different contexts. With those, João César Monteiro forms the fictional world where João de Deus (interpreted by the director) lives. As with many other components of these works, the music is taken from pre-existing pieces that are used in a different context and (re)signified to enhance certain elements of the narrative. In this article, I work on the interaction between music and the amorous relations developed by the character João de Deus. The protagonist engages in relationships with several women that are accompanied by music from different composers. Those musical pieces establish a symbiotic system with the remaining elements of the audio-visual by changing and being changed by them. This article constitutes a case study on the interactions between music and narrative in God’s Trilogy.Os três filmes analisados nesta investigação – Recordações da Casa Amarela (1989), A comédia de Deus (1995) e As Bodas de Deus (1999) – são contruídos a partir de um conjunto de citações de outras obras ou realidades. Com essas, cria-se o universo onde habita João de Deus (João César Monteiro), personagem concebida e interpretada pelo realizador. Entre as referidas citações estão as componentes sonoras do filme, em grande parte constituídas por música preexistente. Os elementos musicais são movidos de contexto e (re)significados para, assim, em conjunto com os restantes elementos fílmicos, configurarem a narrativa. Neste artigo refletimos acerca da interação da música com os «amores» de João de Deus. O protagonista estabelece relações com várias mulheres e essas são «musicadas» por obras de diversos compositores, obras que, numa relação simbiótica com os filmes, alteram-nos e são alteradas por eles. Este trabalho constitui-se como um estudo de caso que incide sobre uma parte destas interações música – narrativa na Trilogia de Deus.Portuguese Journal of MusicologyRevista Portuguesa de Musicologia2023-09-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://rpm-ns.pt/index.php/rpm/article/view/431Portuguese Journal of Musicology; v. 8, n. 2 (2021); 263-282Revista Portuguesa de Musicologia; v. 8, n. 2 (2021); 263-2822183-84100871-9705reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://rpm-ns.pt/index.php/rpm/article/view/431https://rpm-ns.pt/index.php/rpm/article/view/431/819Copyright (c) 2023 Revista Portuguesa de Musicologiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPinto, José; INET-md Faculdade de Ciências Sociais e Humanas Universidade NOVA de Lisboa2023-09-30T06:29:51Zoai:ojs.www.rpm-ns.pt:article/431Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:31:49.489674Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
A música e os amores de João de Deus: Um estudo de caso sobre as interações música – narrativa na Trilogia de Deus de João César Monteiro A música e os amores de João de Deus: Um estudo de caso sobre as interações música – narrativa na Trilogia de Deus de João César Monteiro |
title |
A música e os amores de João de Deus: Um estudo de caso sobre as interações música – narrativa na Trilogia de Deus de João César Monteiro |
spellingShingle |
A música e os amores de João de Deus: Um estudo de caso sobre as interações música – narrativa na Trilogia de Deus de João César Monteiro Pinto, José; INET-md Faculdade de Ciências Sociais e Humanas Universidade NOVA de Lisboa |
title_short |
A música e os amores de João de Deus: Um estudo de caso sobre as interações música – narrativa na Trilogia de Deus de João César Monteiro |
title_full |
A música e os amores de João de Deus: Um estudo de caso sobre as interações música – narrativa na Trilogia de Deus de João César Monteiro |
title_fullStr |
A música e os amores de João de Deus: Um estudo de caso sobre as interações música – narrativa na Trilogia de Deus de João César Monteiro |
title_full_unstemmed |
A música e os amores de João de Deus: Um estudo de caso sobre as interações música – narrativa na Trilogia de Deus de João César Monteiro |
title_sort |
A música e os amores de João de Deus: Um estudo de caso sobre as interações música – narrativa na Trilogia de Deus de João César Monteiro |
author |
Pinto, José; INET-md Faculdade de Ciências Sociais e Humanas Universidade NOVA de Lisboa |
author_facet |
Pinto, José; INET-md Faculdade de Ciências Sociais e Humanas Universidade NOVA de Lisboa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinto, José; INET-md Faculdade de Ciências Sociais e Humanas Universidade NOVA de Lisboa |
description |
The three films analysed in this research—Recollections of the Yellow House (1989), God’s Comedy (1995), and The Spousals of God (1999)—are built from a set of citations taken from different contexts. With those, João César Monteiro forms the fictional world where João de Deus (interpreted by the director) lives. As with many other components of these works, the music is taken from pre-existing pieces that are used in a different context and (re)signified to enhance certain elements of the narrative. In this article, I work on the interaction between music and the amorous relations developed by the character João de Deus. The protagonist engages in relationships with several women that are accompanied by music from different composers. Those musical pieces establish a symbiotic system with the remaining elements of the audio-visual by changing and being changed by them. This article constitutes a case study on the interactions between music and narrative in God’s Trilogy. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-06 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rpm-ns.pt/index.php/rpm/article/view/431 |
url |
https://rpm-ns.pt/index.php/rpm/article/view/431 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rpm-ns.pt/index.php/rpm/article/view/431 https://rpm-ns.pt/index.php/rpm/article/view/431/819 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Portuguesa de Musicologia http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Portuguesa de Musicologia http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Portuguese Journal of Musicology Revista Portuguesa de Musicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Portuguese Journal of Musicology Revista Portuguesa de Musicologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Portuguese Journal of Musicology; v. 8, n. 2 (2021); 263-282 Revista Portuguesa de Musicologia; v. 8, n. 2 (2021); 263-282 2183-8410 0871-9705 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133586577686529 |