A música e os amores de João de Deus: Um estudo de caso sobre as interações música – narrativa na Trilogia de Deus de João César Monteiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinto, José; INET-md Faculdade de Ciências Sociais e Humanas Universidade NOVA de Lisboa
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://rpm-ns.pt/index.php/rpm/article/view/431
Resumo: The three films analysed in this research—Recollections of the Yellow House (1989), God’s Comedy (1995), and The Spousals of God (1999)—are built from a set of citations taken from different contexts. With those, João César Monteiro forms the fictional world where João de Deus (interpreted by the director) lives. As with many other components of these works, the music is taken from pre-existing pieces that are used in a different context and (re)signified to enhance certain elements of the narrative. In this article, I work on the interaction between music and the amorous relations developed by the character João de Deus. The protagonist engages in relationships with several women that are accompanied by music from different composers. Those musical pieces establish a symbiotic system with the remaining elements of the audio-visual by changing and being changed by them. This article constitutes a case study on the interactions between music and narrative in God’s Trilogy.
id RCAP_ff88a2b2edcca2cdf138a9784128af14
oai_identifier_str oai:ojs.www.rpm-ns.pt:article/431
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling A música e os amores de João de Deus: Um estudo de caso sobre as interações música – narrativa na Trilogia de Deus de João César MonteiroA música e os amores de João de Deus: Um estudo de caso sobre as interações música – narrativa na Trilogia de Deus de João César MonteiroThe three films analysed in this research—Recollections of the Yellow House (1989), God’s Comedy (1995), and The Spousals of God (1999)—are built from a set of citations taken from different contexts. With those, João César Monteiro forms the fictional world where João de Deus (interpreted by the director) lives. As with many other components of these works, the music is taken from pre-existing pieces that are used in a different context and (re)signified to enhance certain elements of the narrative. In this article, I work on the interaction between music and the amorous relations developed by the character João de Deus. The protagonist engages in relationships with several women that are accompanied by music from different composers. Those musical pieces establish a symbiotic system with the remaining elements of the audio-visual by changing and being changed by them. This article constitutes a case study on the interactions between music and narrative in God’s Trilogy.Os três filmes analisados nesta investigação – Recordações da Casa Amarela (1989), A comédia de Deus (1995) e As Bodas de Deus (1999) – são contruídos a partir de um conjunto de citações de outras obras ou realidades. Com essas, cria-se o universo onde habita João de Deus (João César Monteiro), personagem concebida e interpretada pelo realizador. Entre as referidas citações estão as componentes sonoras do filme, em grande parte constituídas por música preexistente. Os elementos musicais são movidos de contexto e (re)significados para, assim, em conjunto com os restantes elementos fílmicos, configurarem a narrativa. Neste artigo refletimos acerca da interação da música com os «amores» de João de Deus. O protagonista estabelece relações com várias mulheres e essas são «musicadas» por obras de diversos compositores, obras que, numa relação simbiótica com os filmes, alteram-nos e são alteradas por eles. Este trabalho constitui-se como um estudo de caso que incide sobre uma parte destas interações música – narrativa na Trilogia de Deus.Portuguese Journal of MusicologyRevista Portuguesa de Musicologia2023-09-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://rpm-ns.pt/index.php/rpm/article/view/431Portuguese Journal of Musicology; v. 8, n. 2 (2021); 263-282Revista Portuguesa de Musicologia; v. 8, n. 2 (2021); 263-2822183-84100871-9705reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://rpm-ns.pt/index.php/rpm/article/view/431https://rpm-ns.pt/index.php/rpm/article/view/431/819Copyright (c) 2023 Revista Portuguesa de Musicologiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPinto, José; INET-md Faculdade de Ciências Sociais e Humanas Universidade NOVA de Lisboa2023-09-30T06:29:51Zoai:ojs.www.rpm-ns.pt:article/431Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:31:49.489674Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv A música e os amores de João de Deus: Um estudo de caso sobre as interações música – narrativa na Trilogia de Deus de João César Monteiro
A música e os amores de João de Deus: Um estudo de caso sobre as interações música – narrativa na Trilogia de Deus de João César Monteiro
title A música e os amores de João de Deus: Um estudo de caso sobre as interações música – narrativa na Trilogia de Deus de João César Monteiro
spellingShingle A música e os amores de João de Deus: Um estudo de caso sobre as interações música – narrativa na Trilogia de Deus de João César Monteiro
Pinto, José; INET-md Faculdade de Ciências Sociais e Humanas Universidade NOVA de Lisboa
title_short A música e os amores de João de Deus: Um estudo de caso sobre as interações música – narrativa na Trilogia de Deus de João César Monteiro
title_full A música e os amores de João de Deus: Um estudo de caso sobre as interações música – narrativa na Trilogia de Deus de João César Monteiro
title_fullStr A música e os amores de João de Deus: Um estudo de caso sobre as interações música – narrativa na Trilogia de Deus de João César Monteiro
title_full_unstemmed A música e os amores de João de Deus: Um estudo de caso sobre as interações música – narrativa na Trilogia de Deus de João César Monteiro
title_sort A música e os amores de João de Deus: Um estudo de caso sobre as interações música – narrativa na Trilogia de Deus de João César Monteiro
author Pinto, José; INET-md Faculdade de Ciências Sociais e Humanas Universidade NOVA de Lisboa
author_facet Pinto, José; INET-md Faculdade de Ciências Sociais e Humanas Universidade NOVA de Lisboa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinto, José; INET-md Faculdade de Ciências Sociais e Humanas Universidade NOVA de Lisboa
description The three films analysed in this research—Recollections of the Yellow House (1989), God’s Comedy (1995), and The Spousals of God (1999)—are built from a set of citations taken from different contexts. With those, João César Monteiro forms the fictional world where João de Deus (interpreted by the director) lives. As with many other components of these works, the music is taken from pre-existing pieces that are used in a different context and (re)signified to enhance certain elements of the narrative. In this article, I work on the interaction between music and the amorous relations developed by the character João de Deus. The protagonist engages in relationships with several women that are accompanied by music from different composers. Those musical pieces establish a symbiotic system with the remaining elements of the audio-visual by changing and being changed by them. This article constitutes a case study on the interactions between music and narrative in God’s Trilogy.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-06
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rpm-ns.pt/index.php/rpm/article/view/431
url https://rpm-ns.pt/index.php/rpm/article/view/431
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rpm-ns.pt/index.php/rpm/article/view/431
https://rpm-ns.pt/index.php/rpm/article/view/431/819
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Portuguesa de Musicologia
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Portuguesa de Musicologia
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Portuguese Journal of Musicology
Revista Portuguesa de Musicologia
publisher.none.fl_str_mv Portuguese Journal of Musicology
Revista Portuguesa de Musicologia
dc.source.none.fl_str_mv Portuguese Journal of Musicology; v. 8, n. 2 (2021); 263-282
Revista Portuguesa de Musicologia; v. 8, n. 2 (2021); 263-282
2183-8410
0871-9705
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133586577686529