CURRICULUM AND CONTENTS IN DISLOCATED SCHOOLS : Analysis from post-critical perspectives
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Revista Científica Educ@ção Online |
Texto Completo: | https://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/RCE/article/view/170 |
Resumo: | This work focuses on analyzing the ways in which the teaching of content embedded in a linear, progressive and encyclopedic logic is put in check due to the dislocation of school times and spaces as a result of the unpublished scenarios that the pandemic uncovers. The curriculum and the disciplinary organization of the contents are analyzed, showing its limits to a school that no longer has the spatial-temporal coordinates with which it was created as a device. At the same time, post-critical perspectives are used to deconstruct the hegemonic gaze that linear and encyclopedic content sequencing has in the school environment. Finally, some partial conclusions are presented for reflection. |
id |
RCE_c8b8624093ac64c77cc8bd4fe6bd4e79 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:jornal.periodicosrefoc.com.br:article/170 |
network_acronym_str |
RCE |
network_name_str |
Revista Científica Educ@ção Online |
repository_id_str |
|
spelling |
CURRICULUM AND CONTENTS IN DISLOCATED SCHOOLS : Analysis from post-critical perspectivesCURRICULUM Y CONTENIDOS EN ESCUELAS DISLOCADAS : Análisis desde perspectivas poscríticas.CURRÍCULO E CONTEÚDOS EM ESCOLAS DESLOCADAS: Análise a partir de perspectivas pós-críticascurriculumcontenidosdislocaciónThis work focuses on analyzing the ways in which the teaching of content embedded in a linear, progressive and encyclopedic logic is put in check due to the dislocation of school times and spaces as a result of the unpublished scenarios that the pandemic uncovers. The curriculum and the disciplinary organization of the contents are analyzed, showing its limits to a school that no longer has the spatial-temporal coordinates with which it was created as a device. At the same time, post-critical perspectives are used to deconstruct the hegemonic gaze that linear and encyclopedic content sequencing has in the school environment. Finally, some partial conclusions are presented for reflection.Este trabajo se centra en analizar los modos en que la enseñanza de contenidos enquistada en una lógica lineal, progresiva y enciclopédica es puesta en jaque debido a la dislocación de tiempos y espacios escolares producto de los escenarios inéditos que la pandemia deja al descubierto. Se analiza al curriculum y la organización disciplinar de los contenidos mostrando sus límites ante una escuela que ya no posee las coordenadas espacio-temporales con las cuales se creó como dispositivo. Al mismo tiempo se recurre a perspectivas poscríticas para deconstruir la mirada hegemónica que la secuenciación de contenidos lineal y enciclopédica tiene en el ámbito escolar. Por último, se presentan algunas conclusiones parciales a modo de reflexión.O objetivo deste trabalho é analisar as formas como o ensino de conteúdos inseridos em uma lógica linear, progressiva e enciclopédica é posto em xeque devido ao deslocamento dos tempos e dos espaços escolares em decorrência dos cenários inéditos que a pandemia revela. São analisados o currículo e a organização disciplinar dos conteúdos, mostrando seus limites para uma escola que não possui mais as coordenadas espaço-temporais com as quais foi criada como dispositivo. Ao mesmo tempo, perspectivas pós-críticas são utilizadas para desconstruir o olhar hegemônico que o sequenciamento linear e enciclopédico de conteúdos tem no ambiente escolar. Por fim, algumas conclusões parciais são apresentadas para reflexão.Centro de Empreendedorismo, Inovação e Tecnologia (CEIT)2021-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/RCE/article/view/17010.46616/rce.v5i9.170Educ @ tion Scientific Journal; Vol. 5 No. 9 (2021): Dossiê: Currículo e Perspectiva Complexa; 1181-1191Revista Científica Educ@ción ; Vol. 5 Núm. 9 (2021): Dossiê: Currículo e Perspectiva Complexa; 1181-1191Revista Científica Educ@ção; v. 5 n. 9 (2021): Dossiê: Currículo e Perspectiva Complexa; 1181-11912526-871610.46616/rce.v5i9reponame:Revista Científica Educ@ção Onlineinstname:Centro de Empreendedorismo, Inovação e Tecnologia (CEIT)instacron:CEITspahttps://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/RCE/article/view/170/129Copyright (c) 2021 Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à RCE o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution 4.0 International License, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista. c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal, desde que através do link da RCE) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html).https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarlachiani, Camila2021-06-05T15:41:49ZRevistahttps://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/RCE |
dc.title.none.fl_str_mv |
CURRICULUM AND CONTENTS IN DISLOCATED SCHOOLS : Analysis from post-critical perspectives CURRICULUM Y CONTENIDOS EN ESCUELAS DISLOCADAS : Análisis desde perspectivas poscríticas. CURRÍCULO E CONTEÚDOS EM ESCOLAS DESLOCADAS: Análise a partir de perspectivas pós-críticas |
title |
CURRICULUM AND CONTENTS IN DISLOCATED SCHOOLS : Analysis from post-critical perspectives |
spellingShingle |
CURRICULUM AND CONTENTS IN DISLOCATED SCHOOLS : Analysis from post-critical perspectives Carlachiani, Camila curriculum contenidos dislocación |
title_short |
CURRICULUM AND CONTENTS IN DISLOCATED SCHOOLS : Analysis from post-critical perspectives |
title_full |
CURRICULUM AND CONTENTS IN DISLOCATED SCHOOLS : Analysis from post-critical perspectives |
title_fullStr |
CURRICULUM AND CONTENTS IN DISLOCATED SCHOOLS : Analysis from post-critical perspectives |
title_full_unstemmed |
CURRICULUM AND CONTENTS IN DISLOCATED SCHOOLS : Analysis from post-critical perspectives |
title_sort |
CURRICULUM AND CONTENTS IN DISLOCATED SCHOOLS : Analysis from post-critical perspectives |
author |
Carlachiani, Camila |
author_facet |
Carlachiani, Camila |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carlachiani, Camila |
dc.subject.por.fl_str_mv |
curriculum contenidos dislocación |
topic |
curriculum contenidos dislocación |
description |
This work focuses on analyzing the ways in which the teaching of content embedded in a linear, progressive and encyclopedic logic is put in check due to the dislocation of school times and spaces as a result of the unpublished scenarios that the pandemic uncovers. The curriculum and the disciplinary organization of the contents are analyzed, showing its limits to a school that no longer has the spatial-temporal coordinates with which it was created as a device. At the same time, post-critical perspectives are used to deconstruct the hegemonic gaze that linear and encyclopedic content sequencing has in the school environment. Finally, some partial conclusions are presented for reflection. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/RCE/article/view/170 10.46616/rce.v5i9.170 |
url |
https://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/RCE/article/view/170 |
identifier_str_mv |
10.46616/rce.v5i9.170 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/RCE/article/view/170/129 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Empreendedorismo, Inovação e Tecnologia (CEIT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Empreendedorismo, Inovação e Tecnologia (CEIT) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educ @ tion Scientific Journal; Vol. 5 No. 9 (2021): Dossiê: Currículo e Perspectiva Complexa; 1181-1191 Revista Científica Educ@ción ; Vol. 5 Núm. 9 (2021): Dossiê: Currículo e Perspectiva Complexa; 1181-1191 Revista Científica Educ@ção; v. 5 n. 9 (2021): Dossiê: Currículo e Perspectiva Complexa; 1181-1191 2526-8716 10.46616/rce.v5i9 reponame:Revista Científica Educ@ção Online instname:Centro de Empreendedorismo, Inovação e Tecnologia (CEIT) instacron:CEIT |
instname_str |
Centro de Empreendedorismo, Inovação e Tecnologia (CEIT) |
instacron_str |
CEIT |
institution |
CEIT |
reponame_str |
Revista Científica Educ@ção Online |
collection |
Revista Científica Educ@ção Online |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1731820502395125760 |