Elaboration and analysis of policy networks

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira da Rosa, Luciane
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Silva Ferreira, Valéria, Vanzuita da Silva, Sandra Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/14421
Resumo: One way to study educational policies is to unveil their backstage, real intentions and negotiations. The understanding that education can be a business and not a subjective right opens doors to create an educational market where everything can be bought and sold. This requires different ways for researching and mapping these relationships through new concepts and methods. The network ethnography is one of the possibilities for analyzing social and policies networks. Data can be collected online and saved for offline analysis. This type of research is comprehensive and can include several methods: surveys, interviews, social network analysis. The policy networks are dynamic and flexible, they are in constant movement, connections are made and broken at any time, and the network can be extended and to include other networks, such as the example presented in this paper, the Movement Network by the Base (Rede do Movimento pela Base) and the “Everyone for Education” (Todos pela Educação) case. Thus, the links between the institutions and the people who form a network are revealed and seek understanding how the policies mobility happens and how the network works. Keywords: Online research. Educational policies. Policies Network.
id ReLePe-1_26e6fa13eec7397c7e998c01737fa607
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/14421
network_acronym_str ReLePe-1
network_name_str Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
repository_id_str
spelling Elaboration and analysis of policy networksElaboración y análisis de redes de políticaElaboração e análise de redes de políticaOne way to study educational policies is to unveil their backstage, real intentions and negotiations. The understanding that education can be a business and not a subjective right opens doors to create an educational market where everything can be bought and sold. This requires different ways for researching and mapping these relationships through new concepts and methods. The network ethnography is one of the possibilities for analyzing social and policies networks. Data can be collected online and saved for offline analysis. This type of research is comprehensive and can include several methods: surveys, interviews, social network analysis. The policy networks are dynamic and flexible, they are in constant movement, connections are made and broken at any time, and the network can be extended and to include other networks, such as the example presented in this paper, the Movement Network by the Base (Rede do Movimento pela Base) and the “Everyone for Education” (Todos pela Educação) case. Thus, the links between the institutions and the people who form a network are revealed and seek understanding how the policies mobility happens and how the network works. Keywords: Online research. Educational policies. Policies Network.Una de las formas de estudiar políticas educacionales es descubrir detrás de sus escenarios, las reales intenciones y negociaciones. El entendimiento de que la educación puede ser un negocio y no un derecho subjetivo, abre las puertas para la creación de un mercado educacional, donde todo puede ser comprado y vendido. Esto requiere diferentes formas de investigar y mapear esas relaciones a través de nuevos conceptos y métodos. La etnografía de redes es una de esas posibilidades de analizar las redes sociales y políticas. Los datos pueden ser recolectados online y guardados para análisis offline. Este tipo de investigación es amplia y puede incluir varios métodos: encuestas, entrevistas, análisis de red social. Las redes políticas son dinámicas y flexibles, están en constante movimiento, las relaciones se hacen y se deshacen a cualquier momento, y la red se puede ampliar y abarcar otras redes, como el ejemplo presentado en este artículo, de la Red del Movimiento por la Base y el caso del “Todos por la Educación”. Así, las relaciones entre las instituciones y las personas que forman una red son reveladas, buscando la comprensión de como suceden las movilidades políticas y como la red funciona. Palabras clave: Investigación online. Políticas educacionales. Red de políticas.Uma das formas de estudar políticas educacionais é descortinar os bastidores dessas, reais intenções e negociações. O entendimento que a educação pode ser um negócio e não um direito subjetivo abre as portas para a criação de um mercado educacional, em que tudo pode ser comprado e vendido. Isso requer diferentes formas de pesquisar e mapear esses relacionamentos por meio de novos conceitos e métodos.  A etnografia de redes é uma dessas possibilidades de analisar as redes sociais e políticas. Os dados podem ser coletados online e salvos para análise offline. Esse tipo de pesquisa é abrangente e pode incluir vários métodos: levantamentos, entrevistas, análise de rede social. As redes políticas são dinâmicas e flexíveis, estão em constante movimentação, ligações são feitas e desfeitas a qualquer momento, e a rede pode se ampliar e abranger outras redes, como o exemplo apresentado neste artigo, da Rede do Movimento pela Base e o caso do “Todos pela Educação”. Assim, as ligações entre as instituições e as pessoas que formam uma rede são reveladas e buscam a compreensão de como acontecem as mobilidades políticas e como a rede funciona. Palavras-chave: Pesquisa online. Políticas educacionais. Rede de políticas.UEPG e Red de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - ReLePe2019-11-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/1442110.5212/retepe.v.5.14421.001Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa; v. 5 (2020); 1-112409-3696reponame:Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativainstname:Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)instacron:ReLePeporhttps://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/14421/209209212608Copyright (c) 2019 Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira da Rosa, LucianeSilva Ferreira, ValériaVanzuita da Silva, Sandra Cristina2019-11-14T01:56:20Zoai:uepg.br:article/14421Revistahttps://revistas.uepg.br/index.php/retepeONGhttps://revistas.uepg.br/index.php/retepe/oai||editores@relepeenrevista.org2409-36962409-3696opendoar:2019-11-14T01:56:20Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)false
dc.title.none.fl_str_mv Elaboration and analysis of policy networks
Elaboración y análisis de redes de política
Elaboração e análise de redes de política
title Elaboration and analysis of policy networks
spellingShingle Elaboration and analysis of policy networks
Oliveira da Rosa, Luciane
title_short Elaboration and analysis of policy networks
title_full Elaboration and analysis of policy networks
title_fullStr Elaboration and analysis of policy networks
title_full_unstemmed Elaboration and analysis of policy networks
title_sort Elaboration and analysis of policy networks
author Oliveira da Rosa, Luciane
author_facet Oliveira da Rosa, Luciane
Silva Ferreira, Valéria
Vanzuita da Silva, Sandra Cristina
author_role author
author2 Silva Ferreira, Valéria
Vanzuita da Silva, Sandra Cristina
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira da Rosa, Luciane
Silva Ferreira, Valéria
Vanzuita da Silva, Sandra Cristina
description One way to study educational policies is to unveil their backstage, real intentions and negotiations. The understanding that education can be a business and not a subjective right opens doors to create an educational market where everything can be bought and sold. This requires different ways for researching and mapping these relationships through new concepts and methods. The network ethnography is one of the possibilities for analyzing social and policies networks. Data can be collected online and saved for offline analysis. This type of research is comprehensive and can include several methods: surveys, interviews, social network analysis. The policy networks are dynamic and flexible, they are in constant movement, connections are made and broken at any time, and the network can be extended and to include other networks, such as the example presented in this paper, the Movement Network by the Base (Rede do Movimento pela Base) and the “Everyone for Education” (Todos pela Educação) case. Thus, the links between the institutions and the people who form a network are revealed and seek understanding how the policies mobility happens and how the network works. Keywords: Online research. Educational policies. Policies Network.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/14421
10.5212/retepe.v.5.14421.001
url https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/14421
identifier_str_mv 10.5212/retepe.v.5.14421.001
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/14421/209209212608
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UEPG e Red de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - ReLePe
publisher.none.fl_str_mv UEPG e Red de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - ReLePe
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa; v. 5 (2020); 1-11
2409-3696
reponame:Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
instname:Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)
instacron:ReLePe
instname_str Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)
instacron_str ReLePe
institution ReLePe
reponame_str Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
collection Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
repository.name.fl_str_mv Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)
repository.mail.fl_str_mv ||editores@relepeenrevista.org
_version_ 1808858584589533184