Discourse theory and the concept of field: methodological approaches to the analysis of education policies
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/10462 |
Resumo: | Abstract: This paper weaves a trajectory comprising discourse and the ‘field’ category (Bourdieu). We present a few elements of the discourse trajectory, focusing it firstly as a methodological category within the realm of Social Sciences up to its comprehension as a theory, considering the methodological issue that constitutes it. The Discourse Theory sets out to explain how, under which conditions and why the discourse was built, changed or preserved, as well as to show evidence of conflicts, reveal its incompletion, and surface what was split in a determined discursive field, which brings us back to the field category, as a locus of conflict and articulation. In the last section, we present an example of analysis, taking the evaluation policy for Higher Education as the object of study. Keywords: Discourse. Discourse Theory. Field. |
id |
ReLePe-1_a998658d38a4d2734297c098a5c4b585 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/10462 |
network_acronym_str |
ReLePe-1 |
network_name_str |
Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa |
repository_id_str |
|
spelling |
Discourse theory and the concept of field: methodological approaches to the analysis of education policiesTeoría del discurso y concepto de campo: categorías de análisis de políticas educativasTeoria do discurso e conceito de campo: categorias para análise das políticas educacionaisAbstract: This paper weaves a trajectory comprising discourse and the ‘field’ category (Bourdieu). We present a few elements of the discourse trajectory, focusing it firstly as a methodological category within the realm of Social Sciences up to its comprehension as a theory, considering the methodological issue that constitutes it. The Discourse Theory sets out to explain how, under which conditions and why the discourse was built, changed or preserved, as well as to show evidence of conflicts, reveal its incompletion, and surface what was split in a determined discursive field, which brings us back to the field category, as a locus of conflict and articulation. In the last section, we present an example of analysis, taking the evaluation policy for Higher Education as the object of study. Keywords: Discourse. Discourse Theory. Field.Resumen: En este artículo se presenta una trayectoria sobre el discurso y la categoría de campo (Bourdieu). Presentamos algunos elementos de la trayectoria del discurso, centrándose en primer lugar como una categoría metodológica dentro de las ciencias sociales para luego comprenderla como teoría, sin ignorar la cuestión metodológica que la constituye. La Teoría del Discurso se propone cómo, bajo qué condiciones y por qué razones el discurso fue construido, cambiado o conservado, como así también evidenciar los conflictos, revelar su incompletud, hacer surgir lo que se separó en un determinado campo discursivo, lo que nos remite a la categoría de campo como un espacio de lucha y articulaciones. En la última parte del artículo se presenta un ejemplo de análisis tomando como objeto empírico la política de evaluación de la educación superior. Palabras clave: Discurso. Teoría del Discurso. Campo.Resumo: Este artigo tece uma trajetória sobre o discurso e a categoria campo (Bourdieu). Apresentamos alguns elementos da trajetória do discurso, focalizando-o primeiramente como categoria metodológica no âmbito das ciências sociais até a sua compreensão como teoria, não desconsiderando a questão metodológica que lhe é constituinte. A Teoria do Discurso propõe-se então a explicar como, sob que condições e porque razões o discurso foi construído, mudado ou conservado, assim como evidenciar conflitos, revelar sua incompletude, fazer emergir o que foi separado em um determinado campo discursivo, o que nos remete à categoria de campo, como espaço de luta e de articulação. Na última parte do artigo apresenta um exemplo de análise tomando como objeto empírico a política de avaliação para educação superior. Palavras-chave: Discurso. Teoria do Discurso. Campo.UEPG e Red de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - ReLePe2017-08-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/10462Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa; v. 1 n. 2 (2016); 265-2932409-3696reponame:Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativainstname:Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)instacron:ReLePeporhttps://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/10462/5921Copyright (c) 2016 Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessCunha, Kátia Silva2020-04-09T13:55:22Zoai:uepg.br:article/10462Revistahttps://revistas.uepg.br/index.php/retepeONGhttps://revistas.uepg.br/index.php/retepe/oai||editores@relepeenrevista.org2409-36962409-3696opendoar:2020-04-09T13:55:22Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Discourse theory and the concept of field: methodological approaches to the analysis of education policies Teoría del discurso y concepto de campo: categorías de análisis de políticas educativas Teoria do discurso e conceito de campo: categorias para análise das políticas educacionais |
title |
Discourse theory and the concept of field: methodological approaches to the analysis of education policies |
spellingShingle |
Discourse theory and the concept of field: methodological approaches to the analysis of education policies Cunha, Kátia Silva |
title_short |
Discourse theory and the concept of field: methodological approaches to the analysis of education policies |
title_full |
Discourse theory and the concept of field: methodological approaches to the analysis of education policies |
title_fullStr |
Discourse theory and the concept of field: methodological approaches to the analysis of education policies |
title_full_unstemmed |
Discourse theory and the concept of field: methodological approaches to the analysis of education policies |
title_sort |
Discourse theory and the concept of field: methodological approaches to the analysis of education policies |
author |
Cunha, Kátia Silva |
author_facet |
Cunha, Kátia Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cunha, Kátia Silva |
description |
Abstract: This paper weaves a trajectory comprising discourse and the ‘field’ category (Bourdieu). We present a few elements of the discourse trajectory, focusing it firstly as a methodological category within the realm of Social Sciences up to its comprehension as a theory, considering the methodological issue that constitutes it. The Discourse Theory sets out to explain how, under which conditions and why the discourse was built, changed or preserved, as well as to show evidence of conflicts, reveal its incompletion, and surface what was split in a determined discursive field, which brings us back to the field category, as a locus of conflict and articulation. In the last section, we present an example of analysis, taking the evaluation policy for Higher Education as the object of study. Keywords: Discourse. Discourse Theory. Field. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-08-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/10462 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/10462 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/10462/5921 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UEPG e Red de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - ReLePe |
publisher.none.fl_str_mv |
UEPG e Red de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - ReLePe |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa; v. 1 n. 2 (2016); 265-293 2409-3696 reponame:Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa instname:Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe) instacron:ReLePe |
instname_str |
Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe) |
instacron_str |
ReLePe |
institution |
ReLePe |
reponame_str |
Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa |
collection |
Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe) |
repository.mail.fl_str_mv |
||editores@relepeenrevista.org |
_version_ |
1808858584170102784 |