Discourse theory and the concept of field: methodological approaches to the analysis of education policies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha, Kátia Silva
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/10462
Resumo: Abstract: This paper weaves a trajectory comprising discourse and the ‘field’ category (Bourdieu). We present a few elements of the discourse trajectory, focusing it firstly as a methodological category within the realm of Social Sciences up to its comprehension as a theory, considering the methodological issue that constitutes it. The Discourse Theory sets out to explain how, under which conditions and why the discourse was built, changed or preserved, as well as to show evidence of conflicts, reveal its incompletion, and surface what was split in a determined discursive field, which brings us back to the field category, as a locus of conflict and articulation. In the last section, we present an example of analysis, taking the evaluation policy for Higher Education as the object of study.    Keywords: Discourse. Discourse Theory. Field.
id ReLePe-1_a998658d38a4d2734297c098a5c4b585
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/10462
network_acronym_str ReLePe-1
network_name_str Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
repository_id_str
spelling Discourse theory and the concept of field: methodological approaches to the analysis of education policiesTeoría del discurso y concepto de campo: categorías de análisis de políticas educativasTeoria do discurso e conceito de campo: categorias para análise das políticas educacionaisAbstract: This paper weaves a trajectory comprising discourse and the ‘field’ category (Bourdieu). We present a few elements of the discourse trajectory, focusing it firstly as a methodological category within the realm of Social Sciences up to its comprehension as a theory, considering the methodological issue that constitutes it. The Discourse Theory sets out to explain how, under which conditions and why the discourse was built, changed or preserved, as well as to show evidence of conflicts, reveal its incompletion, and surface what was split in a determined discursive field, which brings us back to the field category, as a locus of conflict and articulation. In the last section, we present an example of analysis, taking the evaluation policy for Higher Education as the object of study.    Keywords: Discourse. Discourse Theory. Field.Resumen: En este artículo se presenta una trayectoria  sobre el discurso y la categoría de campo (Bourdieu). Presentamos algunos elementos de la trayectoria del discurso, centrándose en primer lugar como una categoría metodológica dentro de las ciencias sociales para luego comprenderla como teoría, sin ignorar la cuestión metodológica que la constituye. La Teoría del Discurso se propone cómo, bajo qué condiciones y por qué razones el discurso fue construido, cambiado o conservado, como así también evidenciar los conflictos, revelar su incompletud, hacer surgir lo que se separó en un determinado campo discursivo, lo que nos remite a la categoría de campo como un espacio de lucha y articulaciones. En la última parte del artículo se presenta un ejemplo de análisis tomando como objeto empírico la política de evaluación de la educación superior.   Palabras clave: Discurso. Teoría del Discurso. Campo.Resumo: Este artigo tece uma trajetória sobre o discurso e a categoria campo (Bourdieu). Apresentamos alguns elementos da trajetória do discurso, focalizando-o primeiramente como categoria metodológica no âmbito das ciências sociais até a sua compreensão como teoria, não desconsiderando a questão metodológica que lhe é constituinte. A Teoria do Discurso propõe-se então a explicar como, sob que condições e porque razões o discurso foi construído, mudado ou conservado, assim como evidenciar conflitos, revelar sua incompletude, fazer emergir o que foi separado em um determinado campo discursivo, o que nos remete à categoria de campo, como espaço de luta e de articulação. Na última parte do artigo apresenta um exemplo de análise tomando como objeto empírico a política de avaliação para educação superior.   Palavras-chave: Discurso. Teoria do Discurso. Campo.UEPG e Red de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - ReLePe2017-08-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/10462Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa; v. 1 n. 2 (2016); 265-2932409-3696reponame:Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativainstname:Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)instacron:ReLePeporhttps://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/10462/5921Copyright (c) 2016 Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessCunha, Kátia Silva2020-04-09T13:55:22Zoai:uepg.br:article/10462Revistahttps://revistas.uepg.br/index.php/retepeONGhttps://revistas.uepg.br/index.php/retepe/oai||editores@relepeenrevista.org2409-36962409-3696opendoar:2020-04-09T13:55:22Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)false
dc.title.none.fl_str_mv Discourse theory and the concept of field: methodological approaches to the analysis of education policies
Teoría del discurso y concepto de campo: categorías de análisis de políticas educativas
Teoria do discurso e conceito de campo: categorias para análise das políticas educacionais
title Discourse theory and the concept of field: methodological approaches to the analysis of education policies
spellingShingle Discourse theory and the concept of field: methodological approaches to the analysis of education policies
Cunha, Kátia Silva
title_short Discourse theory and the concept of field: methodological approaches to the analysis of education policies
title_full Discourse theory and the concept of field: methodological approaches to the analysis of education policies
title_fullStr Discourse theory and the concept of field: methodological approaches to the analysis of education policies
title_full_unstemmed Discourse theory and the concept of field: methodological approaches to the analysis of education policies
title_sort Discourse theory and the concept of field: methodological approaches to the analysis of education policies
author Cunha, Kátia Silva
author_facet Cunha, Kátia Silva
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha, Kátia Silva
description Abstract: This paper weaves a trajectory comprising discourse and the ‘field’ category (Bourdieu). We present a few elements of the discourse trajectory, focusing it firstly as a methodological category within the realm of Social Sciences up to its comprehension as a theory, considering the methodological issue that constitutes it. The Discourse Theory sets out to explain how, under which conditions and why the discourse was built, changed or preserved, as well as to show evidence of conflicts, reveal its incompletion, and surface what was split in a determined discursive field, which brings us back to the field category, as a locus of conflict and articulation. In the last section, we present an example of analysis, taking the evaluation policy for Higher Education as the object of study.    Keywords: Discourse. Discourse Theory. Field.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/10462
url https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/10462
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/10462/5921
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UEPG e Red de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - ReLePe
publisher.none.fl_str_mv UEPG e Red de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - ReLePe
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa; v. 1 n. 2 (2016); 265-293
2409-3696
reponame:Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
instname:Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)
instacron:ReLePe
instname_str Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)
instacron_str ReLePe
institution ReLePe
reponame_str Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
collection Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
repository.name.fl_str_mv Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)
repository.mail.fl_str_mv ||editores@relepeenrevista.org
_version_ 1808858584170102784