ENGLISH TITLE: discourse analysis: a theoretical-methodological approach in teacher training research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zeri de Oliveira, Célia
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Bulhões Campos , Jailma, Almeida de Oliveira, Márcia Andréa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Momento (Rio Grande. Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14053
Resumo: This essay discusses the Discourse Analysis as a theoretical-methodological procedure by presenting three of its approaches: dialogic, psychoanalytic and critical perspectives. Our main goal is to evidence the theoretical and methodological principles of the addressed approaches, and the procedures used in describing and analyzing the discourse according to each approach, highlighting the reconstruction of the emergency context of the data, the material to be analyzed, the selection of the rhetorical and linguistic mechanisms used in the texts, among other modes. Additionally, we present a multidimensional framework of discursive analysis as a focus for research on teacher training. This tool highlights the discourse analysis as a method of analyzing verbal and non-verbal data collected with different research instruments, such as questionnaires, interviews, field notes, and so forth.
id FURG-2_84b8bf8eb9ac7dfed4d07f14f7f5b163
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/14053
network_acronym_str FURG-2
network_name_str Momento (Rio Grande. Online)
repository_id_str
spelling ENGLISH TITLE: discourse analysis: a theoretical-methodological approach in teacher training researchANÁLISIS DEL DISCURSO: un enfoque teórico-metodológico en la investigación en formación docenteA ANÁLISE DO DISCURSO: uma abordagem teórico-metodológica em pesquisa de formação docenteAnálise do discurso dialógica.Abordagem psicanalítica.Análise crítica do discursoFormação docente.Procedimentos teórico-metodológicos.Dialogic discourse analysis.Psychoanalytic approach.Critical discourse analysis.Teacher training.Theoretical-methodological procedures.Análisis dialógico del discurso.Enfoque psicoanalítico.Análisis crítico del discurso.Formación docente.Procedimientos teórico-metodológicos.This essay discusses the Discourse Analysis as a theoretical-methodological procedure by presenting three of its approaches: dialogic, psychoanalytic and critical perspectives. Our main goal is to evidence the theoretical and methodological principles of the addressed approaches, and the procedures used in describing and analyzing the discourse according to each approach, highlighting the reconstruction of the emergency context of the data, the material to be analyzed, the selection of the rhetorical and linguistic mechanisms used in the texts, among other modes. Additionally, we present a multidimensional framework of discursive analysis as a focus for research on teacher training. This tool highlights the discourse analysis as a method of analyzing verbal and non-verbal data collected with different research instruments, such as questionnaires, interviews, field notes, and so forth.En este ensayo, abordamos el Análisis del Discurso como procedimiento teórico-metodológico, presentando tres de sus enfoques, a saber: dialógico, psicoanalítico y crítico. Nuestro principal objetivo es demostrar los principios teórico-metodológicos de los enfoques presentados, así como los procedimientos adoptados para describir y analizar el discurso según cada enfoque, destacando la reconstrucción del contexto de emergencia de los datos, el material a analizar, la selección de mecanismos retóricos y lingüísticos utilizados en los textos, entre otros modos empleados. Además, presentamos un marco multidimensional de análisis discursivos como enfoque para investigaciones acerca de la formación docente, en el que se destaca el análisis del discurso como método de análisis de datos verbales y no verbales recogidos a partir de diferentes instrumentos, como cuestionario, entrevista, diario de campo, entre otros.Neste ensaio, tratamos da Análise do Discurso enquanto um procedimento teórico-metodológico, apresentando três de suas abordagens, a saber: dialógica, psicanalítica e crítica. O nosso objetivo principal consiste em demonstrar os princípios teórico-metodológicos das abordagens apresentadas, bem como procedimentos adotados para descrever e analisar o discurso conforme cada abordagem, destacando a reconstrução do contexto de emergência dos dados, o material a ser analisado, a seleção de mecanismos retóricos e linguísticos usados nos textos, entre outros modos utilizados. Adicionalmente, apresentamos um quadro multidimensional de análises discursivas como foco para pesquisas acerca da formação docente, no qual a análise do discurso é destacada como método de análise de dados verbais e não-verbais colhidos a partir de diferentes instrumentos, como questionário, entrevista, diário de campo, dentre outros.Universidade Federal do Rio Grande2022-11-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1405310.14295/momento.v31i03.14053Momento - Diálogos em Educação; Vol. 31 No. 03 (2022): Dossiê Temático: A PESQUISA EM EDUCAÇÃO E SUAS INTERFACES METODOLÓGICAS E EPISTEMOLÓGICAS; 41-67Momento - Diálogos em Educação; v. 31 n. 03 (2022): Dossiê Temático: A PESQUISA EM EDUCAÇÃO E SUAS INTERFACES METODOLÓGICAS E EPISTEMOLÓGICAS; 41-672316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/14053/9883Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessZeri de Oliveira, CéliaBulhões Campos , Jailma Almeida de Oliveira, Márcia Andréa 2022-11-26T15:48:03Zoai:periodicos.furg.br:article/14053Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2022-11-26T15:48:03Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv ENGLISH TITLE: discourse analysis: a theoretical-methodological approach in teacher training research
ANÁLISIS DEL DISCURSO: un enfoque teórico-metodológico en la investigación en formación docente
A ANÁLISE DO DISCURSO: uma abordagem teórico-metodológica em pesquisa de formação docente
title ENGLISH TITLE: discourse analysis: a theoretical-methodological approach in teacher training research
spellingShingle ENGLISH TITLE: discourse analysis: a theoretical-methodological approach in teacher training research
Zeri de Oliveira, Célia
Análise do discurso dialógica.
Abordagem psicanalítica.
Análise crítica do discurso
Formação docente.
Procedimentos teórico-metodológicos.
Dialogic discourse analysis.
Psychoanalytic approach.
Critical discourse analysis.
Teacher training.
Theoretical-methodological procedures.
Análisis dialógico del discurso.
Enfoque psicoanalítico.
Análisis crítico del discurso.
Formación docente.
Procedimientos teórico-metodológicos.
title_short ENGLISH TITLE: discourse analysis: a theoretical-methodological approach in teacher training research
title_full ENGLISH TITLE: discourse analysis: a theoretical-methodological approach in teacher training research
title_fullStr ENGLISH TITLE: discourse analysis: a theoretical-methodological approach in teacher training research
title_full_unstemmed ENGLISH TITLE: discourse analysis: a theoretical-methodological approach in teacher training research
title_sort ENGLISH TITLE: discourse analysis: a theoretical-methodological approach in teacher training research
author Zeri de Oliveira, Célia
author_facet Zeri de Oliveira, Célia
Bulhões Campos , Jailma
Almeida de Oliveira, Márcia Andréa
author_role author
author2 Bulhões Campos , Jailma
Almeida de Oliveira, Márcia Andréa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zeri de Oliveira, Célia
Bulhões Campos , Jailma
Almeida de Oliveira, Márcia Andréa
dc.subject.por.fl_str_mv Análise do discurso dialógica.
Abordagem psicanalítica.
Análise crítica do discurso
Formação docente.
Procedimentos teórico-metodológicos.
Dialogic discourse analysis.
Psychoanalytic approach.
Critical discourse analysis.
Teacher training.
Theoretical-methodological procedures.
Análisis dialógico del discurso.
Enfoque psicoanalítico.
Análisis crítico del discurso.
Formación docente.
Procedimientos teórico-metodológicos.
topic Análise do discurso dialógica.
Abordagem psicanalítica.
Análise crítica do discurso
Formação docente.
Procedimentos teórico-metodológicos.
Dialogic discourse analysis.
Psychoanalytic approach.
Critical discourse analysis.
Teacher training.
Theoretical-methodological procedures.
Análisis dialógico del discurso.
Enfoque psicoanalítico.
Análisis crítico del discurso.
Formación docente.
Procedimientos teórico-metodológicos.
description This essay discusses the Discourse Analysis as a theoretical-methodological procedure by presenting three of its approaches: dialogic, psychoanalytic and critical perspectives. Our main goal is to evidence the theoretical and methodological principles of the addressed approaches, and the procedures used in describing and analyzing the discourse according to each approach, highlighting the reconstruction of the emergency context of the data, the material to be analyzed, the selection of the rhetorical and linguistic mechanisms used in the texts, among other modes. Additionally, we present a multidimensional framework of discursive analysis as a focus for research on teacher training. This tool highlights the discourse analysis as a method of analyzing verbal and non-verbal data collected with different research instruments, such as questionnaires, interviews, field notes, and so forth.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14053
10.14295/momento.v31i03.14053
url https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14053
identifier_str_mv 10.14295/momento.v31i03.14053
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14053/9883
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
dc.source.none.fl_str_mv Momento - Diálogos em Educação; Vol. 31 No. 03 (2022): Dossiê Temático: A PESQUISA EM EDUCAÇÃO E SUAS INTERFACES METODOLÓGICAS E EPISTEMOLÓGICAS; 41-67
Momento - Diálogos em Educação; v. 31 n. 03 (2022): Dossiê Temático: A PESQUISA EM EDUCAÇÃO E SUAS INTERFACES METODOLÓGICAS E EPISTEMOLÓGICAS; 41-67
2316-3100
reponame:Momento (Rio Grande. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Momento (Rio Grande. Online)
collection Momento (Rio Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv ||momento.educacao@furg.br
_version_ 1775493250896887808