Monitoring of α-amylase activity with commercial digital multimeter
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Bioquímica |
Texto Completo: | http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/P7 |
Resumo: | This work presents the construction of a potentiometric system for simple monitoring of enzymatic activity of alpha-amylase using a commom multimeter together with its application em laboratory classes ( higher education or basic education). The results presented here points to 1) novelty and potential method for applying a quantitative teaching about enzymatic kinetics in Biochemistry classes, 2) practical classes with minimal resources and reagents found in local commerce, as well as 3) the facilitation of the concepts learning and data analysis in enzymatic kinetics. In the experiment, a coherent electrochemical system in relation to the enzymatic kinetics of alpha-amylase was accompanied by the disappearance of the color of the anodic cell as well as a reduction of the electrical signal registered by the instrument. |
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Monitoring of α-amylase activity with commercial digital multimeterMonitoramento de atividade de α-amilase com multímetro digital comercialEnzymatic kinetics; enzymatic activity; electrochemical cellAulas práticasCinética enzimática; atividade enzimática; célula eletroquímicaThis work presents the construction of a potentiometric system for simple monitoring of enzymatic activity of alpha-amylase using a commom multimeter together with its application em laboratory classes ( higher education or basic education). The results presented here points to 1) novelty and potential method for applying a quantitative teaching about enzymatic kinetics in Biochemistry classes, 2) practical classes with minimal resources and reagents found in local commerce, as well as 3) the facilitation of the concepts learning and data analysis in enzymatic kinetics. In the experiment, a coherent electrochemical system in relation to the enzymatic kinetics of alpha-amylase was accompanied by the disappearance of the color of the anodic cell as well as a reduction of the electrical signal registered by the instrument.O trabalho visa apresentar a possibilidade do uso de um multímetro digital simples para o monitoramento quantitativo da atividade enzimática da α-amilase, bem como sua aplicação em laboratório de aulas práticas no ensino superior ou na educação básica. Como ações decorrentes imediatas, apresenta 1) ineditismo e potencial para aplicação de método quantitativo para o ensino de cinética enzimática em aulas de Bioquímica, 2) aplicação em aulas práticas com mínimos recursos e reagentes encontrados em comércio local, e a 3) facilitação do aprendizado de conceitos e análise de dados em cinética enzimática. Adicionalmente, o sistema eletroquímico selecionado permite um acompanhamento simultâneo por meio do desaparecimento da cor da célula anódica e diminuição do sinal elétrico registrado pelo multímetro.Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular - SBBqVeloso de Oliveira, George AugustoShennedorf Ferreira da Silva, José Maurício2019-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionQuestionárioapplication/pdfhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/P710.16923/reb.v17i0.855Revista de Ensino de Bioquímica; v. 17 (2019): Especial; 94 - 103Revista de Enseñanza de Bioquímica; v. 17 (2019): Especial; 94 - 103Journal of Biochemistry Education; v. 17 (2019): Especial; 94 - 103Revista de Ensino de Bioquímica; v. 17 (2019): Especial; 94 - 1032318-8790reponame:Revista de Ensino de Bioquímicainstname:Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)instacron:SBBQMporhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/P7/674/*ref*/Oenning Vanessa, De Oliveira JMP. Dinâmicas em sala de aula: envolvendo os alunos no processo de ensino, exemplo com os mecanismos de transporte da membrana plasmática. Rev. de Ens. de Bioquímica, 2011; 9(1):18-29./*ref*/Teixeira RLP, Shitsuka R, Silva PCD. Estudo de caso: Utilização de metodologias ativas em práticas de ciência da corrosão. Anais do XLIV Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia (COBENGE 2016). Brasília: ABENGE; 2016 v.1./*ref*/Hornink, GG. "ProtVirt: simulação da dosagem de proteínas por espectrometria auxiliando as aulas práticas de Bioquímica. Rev. de Ens. de Bioquímica, 2016; 14(1):130-141./*ref*/Astrof, NS, Horowitz G. Protein Colorimetry Experiments That Incorporate Intentional Discrepancies and Historical Narratives. J. Chem. Educ., 2018; 95(7),1198–1204/*ref*/Gomes LMJ, Messeder JC. Revista Digital como Recurso Tecnológico para o Ensino de Bioquímica na Educação Básica. Revista Virtual de Química, 2015; 7(3): 950-961./*ref*/Alencar MAS, Benedetti AV, Fugivara CS, Messaddeq Y. Construção de célula eletroquímica para observação de amostras in situ em estereomicroscópio. Química Nova, 2010; 33(6):1394-1397./*ref*/Brun N, Flexer V. Functional Electrodes for Enzymatic and Microbial Electrochemical Systems. London: World Scientific Publishing Europe Limited; 2018./*ref*/Moreira LM. O uso do corpo como ferramenta pedagógica: um modelo alternativo que desconsidera a ausência de recursos específicos para o ensino de bioquímica e biologia molecular no ensino fundamental. Revista Brasileira de Ensino de bioquímica e biologia molecular, 5(1):1-14./*ref*/Bisswanger H. Enzyme kinetics: principles and methods. [S.l.]: John Wiley & Sons, 2008./*ref*/Marangoni AG. Enzyme kinetics: a modern approach. [S.l.]: John Wiley & Sons; 2003.Minas GeraisEstudanteDireitos autorais 2019 Revista de Ensino de Bioquímicahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-03-25T17:24:17Zoai:ojs.bioquimica.org.br:article/855Revistahttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REBONGhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/oaicontato@bioquimica.org.br||ensinodebioquimica@gmail.com2318-87901677-2318opendoar:2022-03-25T17:24:17Revista de Ensino de Bioquímica - Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)false |
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This work presents the construction of a potentiometric system for simple monitoring of enzymatic activity of alpha-amylase using a commom multimeter together with its application em laboratory classes ( higher education or basic education). The results presented here points to 1) novelty and potential method for applying a quantitative teaching about enzymatic kinetics in Biochemistry classes, 2) practical classes with minimal resources and reagents found in local commerce, as well as 3) the facilitation of the concepts learning and data analysis in enzymatic kinetics. In the experiment, a coherent electrochemical system in relation to the enzymatic kinetics of alpha-amylase was accompanied by the disappearance of the color of the anodic cell as well as a reduction of the electrical signal registered by the instrument. |
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