BioDomain – A fun way to work with Biochemistry content
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Bioquímica |
DOI: | 10.16923/reb.v20i1.975 |
Texto Completo: | http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/975 |
Resumo: | Biochemistry is a discipline present in courses of several areas, such as health, environment, biotechnology, and agronomy; despite its relevance, it is viewed with fear by most students. Due to the difficulties that students have in this subject, the development of active learning methodologies that facilitate their learning is necessary, and the use of educational games has been shown to be effective in the teaching-learning process. Thus, the objective of this work was to develop, apply and evaluate a didactic game that contemplates the biochemistry content. A board game, called BioDomain, was developed based on questions and answers. The group that answers the most questions correctly is the winner. The game was applied remotely, by the Teams platform, during the academic monitoring program. A questionnaire was created on the Forms platform to assess the effectiveness of the game. This questionnaire was made available to students who did and did not participate in the activity, after the end of the game. The results demonstrate the effectiveness of the game as a didactic tool, since the students found the activity pleasurable and the game effectively helped in understanding the subject, showing the importance of developing and using different methodologies to teach biochemistry. |
id |
SBBQM-1_3555ad45b1164c6fd8f345986ddc3d3f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.bioquimica.org.br:article/975 |
network_acronym_str |
SBBQM-1 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Bioquímica |
spelling |
BioDomain – A fun way to work with Biochemistry contentBioDomínio – Uma maneira divertida de trabalhar o conteúdo de BioquímicaMetodologia ativa; Jogos; Bioquímicajogo didático, bioquímica, metodologia ativa.Biochemistry is a discipline present in courses of several areas, such as health, environment, biotechnology, and agronomy; despite its relevance, it is viewed with fear by most students. Due to the difficulties that students have in this subject, the development of active learning methodologies that facilitate their learning is necessary, and the use of educational games has been shown to be effective in the teaching-learning process. Thus, the objective of this work was to develop, apply and evaluate a didactic game that contemplates the biochemistry content. A board game, called BioDomain, was developed based on questions and answers. The group that answers the most questions correctly is the winner. The game was applied remotely, by the Teams platform, during the academic monitoring program. A questionnaire was created on the Forms platform to assess the effectiveness of the game. This questionnaire was made available to students who did and did not participate in the activity, after the end of the game. The results demonstrate the effectiveness of the game as a didactic tool, since the students found the activity pleasurable and the game effectively helped in understanding the subject, showing the importance of developing and using different methodologies to teach biochemistry.A Bioquímica é uma disciplina presente nos cursos de diversas áreas, como saúde, meio ambiente, biotecnologia e agronomia, e, apesar de sua relevância, é vista com receio pela maioria dos estudantes. Devido às dificuldades que os alunos apresentam nessa matéria, o desenvolvimento de metodologias ativas de ensino que facilitem seu aprendizado se faz necessário, sendo que a utilização de jogos didáticos tem se mostrado efetiva no processo de ensino-aprendizagem. Diante do exposto, o objetivo deste trabalho foi desenvolver, aplicar e avaliar um jogo didático que contemple o conteúdo de Bioquímica. Foi desenvolvido um jogo de tabuleiro, denominado de BioDomínio, baseado em perguntas e respostas. O grupo que obtiver um maior número de acertos nas perguntas é o vencedor. O jogo foi aplicado remotamente, pela plataforma Teams, durante o horário da monitoria de Bioquímica. Foi criado um questionário na plataforma Forms para a avaliação do jogo. Esse questionário foi disponibilizado aos discentes que participaram e não participaram da atividade, após o término do jogo. Os resultados obtidos evidenciam a efetividade do jogo como ferramenta didática, uma vez que os alunos consideraram a atividade prazerosa e o jogo ajudou de maneira efetiva na compreensão da matéria, mostrando a importância do desenvolvimento e da utilização de diferentes metodologias para o ensino de Bioquímica. Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular - SBBqCentro Universitário São Camilode Alcantara, Samara SilvaGomes, Pedro Henrique BenícioRuiz, Cristiane ReginaMartins, Aline Paternostro2022-07-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/97510.16923/reb.v20i1.975Revista de Ensino de Bioquímica; v. 20, n. 1 (2022): REB (Jan-Jun); 78-89Revista de Enseñanza de Bioquímica; v. 20, n. 1 (2022): REB (Jan-Jun); 78-89Journal of Biochemistry Education; v. 20, n. 1 (2022): REB (Jan-Jun); 78-89Revista de Ensino de Bioquímica; v. 20, n. 1 (2022): REB (Jan-Jun); 78-892318-8790reponame:Revista de Ensino de Bioquímicainstname:Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)instacron:SBBQMporhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/975/781http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/downloadSuppFile/975/217/*ref*/Albuquerque MAC, Amorim AHC, Rocha JRCF, Silveira LMFG, Neri DFM. Bioquímica como Sinônimo de Ensino, Pesquisa e Extensão: um Relato de Experiência. Rev Bras Educ Méd. 2012; 36 (1): 137-142./*ref*/Barbosa PPS, Gadelha TS, Gadelha CAA, Persuhn DC. Pefil – Biomoléculas. Revista de Ensino de Bioquímica [periódicos da internet]. 2014. [acesso em 11 de dezembro de 2020]. Disponível em: http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/251/0/*ref*/Barbosa EA. Caracterização molecular e bioquímica de linhagens de Saccharomyces cerevisiae da região de salinas para fins de identificação geográfica. Tese de doutorado. Curso de Ciências Biológicas – UFOP; 2013. p. 140./*ref*/Cavalcante AK, Espindola SMCG, Hamawaki OT, Bisinotto FF, Costa EG, Gonçalves FA. Avaliação e seleção de linhagens de soja quanto ao teor de óleo para a produção de biodiesel. FAZU em Revista. 2009; 6: 11-52./*ref*/Yokaichiya DK, Galembeck E, Torres BB. O que alunos de diferentes cursos procuram em disciplinas extracurriculares de bioquímica? [periódicos da internet]. 2004. [acesso em 2 de dezembro de 2020]. Disponível em: http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/17/0/*ref*/Cicuto CAT, Torres BB. Implementing an Active Learning Environment to Influence Students’ Motivation in Biochemistry. J Chem Ed. 2016; 93: 1020-1026./*ref*/Cicuto CAT, Pazinato M, Torres BB. Teaching metabolism with scientific articles: A new approach. BAMBED. 2019; 47: 85-92./*ref*/Anderson WL, Mitchell SM, Osgood MP. Comparison of Student Performance in Cooperative Learning and Traditional Lecture-based Biochemistry Classes. BAMBED. 2005; 33 (6): 387–393./*ref*/Mestanza PEC. O uso de jogos didáticos como abordagens alternativas para o ensino de bioquímica. Monografia. Curso de Ciências Biológicas – UFU; 2017. p. 56./*ref*/Rose TM. A Board Game to Assist Pharmacy Students in Learning Metabolic Pathways. Am J Pharm Educ. 2011; 75 (9): 183. doi: 10.5688/ajpe759183./*ref*/Torres BB, Arini GS, Santos IC, Ferreira VCA, Carvalhal MLC. Um jogo didático para o ensino de microbiologia. Experiências Em Ensino De Ciências (UFRGS). 2020; 15: 1-23.São Paulo, BrasilEstudantes de graduaçãoDireitos autorais 2022 Revista de Ensino de Bioquímicahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-09-28T18:52:12Zoai:ojs.bioquimica.org.br:article/975Revistahttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REBONGhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/oaicontato@bioquimica.org.br||ensinodebioquimica@gmail.com2318-87901677-2318opendoar:2022-09-28T18:52:12Revista de Ensino de Bioquímica - Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
BioDomain – A fun way to work with Biochemistry content BioDomínio – Uma maneira divertida de trabalhar o conteúdo de Bioquímica |
title |
BioDomain – A fun way to work with Biochemistry content |
spellingShingle |
BioDomain – A fun way to work with Biochemistry content BioDomain – A fun way to work with Biochemistry content de Alcantara, Samara Silva Metodologia ativa; Jogos; Bioquímica jogo didático, bioquímica, metodologia ativa. de Alcantara, Samara Silva Metodologia ativa; Jogos; Bioquímica jogo didático, bioquímica, metodologia ativa. |
title_short |
BioDomain – A fun way to work with Biochemistry content |
title_full |
BioDomain – A fun way to work with Biochemistry content |
title_fullStr |
BioDomain – A fun way to work with Biochemistry content BioDomain – A fun way to work with Biochemistry content |
title_full_unstemmed |
BioDomain – A fun way to work with Biochemistry content BioDomain – A fun way to work with Biochemistry content |
title_sort |
BioDomain – A fun way to work with Biochemistry content |
author |
de Alcantara, Samara Silva |
author_facet |
de Alcantara, Samara Silva de Alcantara, Samara Silva Gomes, Pedro Henrique Benício Ruiz, Cristiane Regina Martins, Aline Paternostro Gomes, Pedro Henrique Benício Ruiz, Cristiane Regina Martins, Aline Paternostro |
author_role |
author |
author2 |
Gomes, Pedro Henrique Benício Ruiz, Cristiane Regina Martins, Aline Paternostro |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Centro Universitário São Camilo |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Alcantara, Samara Silva Gomes, Pedro Henrique Benício Ruiz, Cristiane Regina Martins, Aline Paternostro |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Metodologia ativa; Jogos; Bioquímica jogo didático, bioquímica, metodologia ativa. |
topic |
Metodologia ativa; Jogos; Bioquímica jogo didático, bioquímica, metodologia ativa. |
description |
Biochemistry is a discipline present in courses of several areas, such as health, environment, biotechnology, and agronomy; despite its relevance, it is viewed with fear by most students. Due to the difficulties that students have in this subject, the development of active learning methodologies that facilitate their learning is necessary, and the use of educational games has been shown to be effective in the teaching-learning process. Thus, the objective of this work was to develop, apply and evaluate a didactic game that contemplates the biochemistry content. A board game, called BioDomain, was developed based on questions and answers. The group that answers the most questions correctly is the winner. The game was applied remotely, by the Teams platform, during the academic monitoring program. A questionnaire was created on the Forms platform to assess the effectiveness of the game. This questionnaire was made available to students who did and did not participate in the activity, after the end of the game. The results demonstrate the effectiveness of the game as a didactic tool, since the students found the activity pleasurable and the game effectively helped in understanding the subject, showing the importance of developing and using different methodologies to teach biochemistry. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-08 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/975 10.16923/reb.v20i1.975 |
url |
http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/975 |
identifier_str_mv |
10.16923/reb.v20i1.975 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/975/781 http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/downloadSuppFile/975/217 /*ref*/Albuquerque MAC, Amorim AHC, Rocha JRCF, Silveira LMFG, Neri DFM. Bioquímica como Sinônimo de Ensino, Pesquisa e Extensão: um Relato de Experiência. Rev Bras Educ Méd. 2012; 36 (1): 137-142. /*ref*/Barbosa PPS, Gadelha TS, Gadelha CAA, Persuhn DC. Pefil – Biomoléculas. Revista de Ensino de Bioquímica [periódicos da internet]. 2014. [acesso em 11 de dezembro de 2020]. Disponível em: http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/251/0 /*ref*/Barbosa EA. Caracterização molecular e bioquímica de linhagens de Saccharomyces cerevisiae da região de salinas para fins de identificação geográfica. Tese de doutorado. Curso de Ciências Biológicas – UFOP; 2013. p. 140. /*ref*/Cavalcante AK, Espindola SMCG, Hamawaki OT, Bisinotto FF, Costa EG, Gonçalves FA. Avaliação e seleção de linhagens de soja quanto ao teor de óleo para a produção de biodiesel. FAZU em Revista. 2009; 6: 11-52. /*ref*/Yokaichiya DK, Galembeck E, Torres BB. O que alunos de diferentes cursos procuram em disciplinas extracurriculares de bioquímica? [periódicos da internet]. 2004. [acesso em 2 de dezembro de 2020]. Disponível em: http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/17/0 /*ref*/Cicuto CAT, Torres BB. Implementing an Active Learning Environment to Influence Students’ Motivation in Biochemistry. J Chem Ed. 2016; 93: 1020-1026. /*ref*/Cicuto CAT, Pazinato M, Torres BB. Teaching metabolism with scientific articles: A new approach. BAMBED. 2019; 47: 85-92. /*ref*/Anderson WL, Mitchell SM, Osgood MP. Comparison of Student Performance in Cooperative Learning and Traditional Lecture-based Biochemistry Classes. BAMBED. 2005; 33 (6): 387–393. /*ref*/Mestanza PEC. O uso de jogos didáticos como abordagens alternativas para o ensino de bioquímica. Monografia. Curso de Ciências Biológicas – UFU; 2017. p. 56. /*ref*/Rose TM. A Board Game to Assist Pharmacy Students in Learning Metabolic Pathways. Am J Pharm Educ. 2011; 75 (9): 183. doi: 10.5688/ajpe759183. /*ref*/Torres BB, Arini GS, Santos IC, Ferreira VCA, Carvalhal MLC. Um jogo didático para o ensino de microbiologia. Experiências Em Ensino De Ciências (UFRGS). 2020; 15: 1-23. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2022 Revista de Ensino de Bioquímica http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2022 Revista de Ensino de Bioquímica http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
São Paulo, Brasil Estudantes de graduação |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular - SBBq |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular - SBBq |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Bioquímica; v. 20, n. 1 (2022): REB (Jan-Jun); 78-89 Revista de Enseñanza de Bioquímica; v. 20, n. 1 (2022): REB (Jan-Jun); 78-89 Journal of Biochemistry Education; v. 20, n. 1 (2022): REB (Jan-Jun); 78-89 Revista de Ensino de Bioquímica; v. 20, n. 1 (2022): REB (Jan-Jun); 78-89 2318-8790 reponame:Revista de Ensino de Bioquímica instname:Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq) instacron:SBBQM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq) |
instacron_str |
SBBQM |
institution |
SBBQM |
reponame_str |
Revista de Ensino de Bioquímica |
collection |
Revista de Ensino de Bioquímica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Bioquímica - Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq) |
repository.mail.fl_str_mv |
contato@bioquimica.org.br||ensinodebioquimica@gmail.com |
_version_ |
1822176276921712640 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.16923/reb.v20i1.975 |