Mathematical Modelling in Mathematics Education: a legitimation of curriculum discourse¬

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Caldeira, Ademir Donizeti
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Magnus, Maria Carolina Machado, Duarte, Claudia Glavam
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/229
Resumo: The objective of the present study was to problematize the discourse of Mathematical Modelling in Mathematics Education, demonstrating that it has become a cog in the curricular machine, which sometimes supports and sometimes is supported by the curriculum. Theoretical-methodological inputs are connected to theorizations proposed by the philosopher Michel Foucault. The analytical material encompasses dissertations, theses, and annals of the Brazilian National Conference on Modelling in Mathematics Education. The analysis of these materials demonstrated that the Modelling discourse acts as a mechanism that grants privileges to so-called school contents, implementing practices that legitimize what is said to be true in school Mathematics. Modelling puts the curriculum into operation, legitimizing, reinforcing and supporting it, and in turn being legitimized, reinforced and supported by it.
id SBEM_04b75aa52c8c63ea9f3f53188c72fd93
oai_identifier_str oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/229
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Mathematical Modelling in Mathematics Education: a legitimation of curriculum discourse¬Modelado Matemático en la Educación Matemática: una legitimación del discurso curricularModelagem Matemática na Educação Matemática: uma legitimação do discurso curricularMathematical Modelling in Mathematics EducationCurriculumSchool MathematicsModelado Matemático en la Educación Matemáticaplan de estudiosMatemática EscolarModelagem Matemática na Educação MatemáticaCurrículoMatemática EscolarThe objective of the present study was to problematize the discourse of Mathematical Modelling in Mathematics Education, demonstrating that it has become a cog in the curricular machine, which sometimes supports and sometimes is supported by the curriculum. Theoretical-methodological inputs are connected to theorizations proposed by the philosopher Michel Foucault. The analytical material encompasses dissertations, theses, and annals of the Brazilian National Conference on Modelling in Mathematics Education. The analysis of these materials demonstrated that the Modelling discourse acts as a mechanism that grants privileges to so-called school contents, implementing practices that legitimize what is said to be true in school Mathematics. Modelling puts the curriculum into operation, legitimizing, reinforcing and supporting it, and in turn being legitimized, reinforced and supported by it.En este artículo, tenemos por objetivo problematizar el discurso del Modelado Matemático en la Educación Matemática evidenciando que éste se ha convertido en un engranaje de la maquinaria curricular, que ahora sostiene y es sostenido por el currículo. Los aportes teórico-metodológicos se vinculan a las teorizaciones del filósofo Michel Foucault. El material analítico abarca tesis, disertaciones y anales de la Conferencia Nacional sobre Modelado en la Educación Matemática. El análisis de estos materiales evidenció que el discurso del Modelaje funciona como un mecanismo de privilegiamiento de los contenidos escolares, poniendo en circulación prácticas que legitiman lo que está puesto en cuanto verdad, la Matemática escolar. El modelo pone el currículo en funcionamiento, legitimándolo, reforzándolo, sosteniéndolo y por él siendo legitimada, reforzada y sostenida.Neste artigo, temos por objetivo problematizar o discurso da Modelagem Matemática na Educação Matemática evidenciando que este tem se tornado uma engrenagem da maquinaria curricular, que ora sustenta e ora é sustentado pelo currículo. Os aportes teórico-metodológicos vinculam-se às teorizações do filósofo Michel Foucault. O material analítico abrange teses, dissertações e anais da Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática. A análise desses materiais evidenciou que o discurso da Modelagem funciona como um mecanismo de privilegiamento dos conteúdos ditos escolares, colocando em circulação práticas que legitimam o que está posto enquanto verdade, a Matemática escolar. A Modelagem coloca o currículo em funcionamento, legitimando-o, reforçando-o, sustentando-o e por ele sendo legitimada, reforçada e sustentada.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/22910.25090/remat25269062v16n212019p38a56Revista de Educação Matemática; Vol. 16 No. 21: jan./abr. 2019; 38 - 56Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 21: jan./abr. 2019; 38 - 56Revista de Educação Matemática; Vol. 16 Núm. 21: jan./abr. 2019; 38 - 56Revista de Educação Matemática; v. 16 n. 21: jan./abr. 2019; 38 - 562526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/229/pdfCopyright (c) 2019 Ademir Donizeti Caldeira, Maria Carolina Machado Magnus, Claudia Glavam Duarteinfo:eu-repo/semantics/openAccessCaldeira, Ademir DonizetiMagnus, Maria Carolina MachadoDuarte, Claudia Glavam2021-05-06T16:11:31ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG
dc.title.none.fl_str_mv Mathematical Modelling in Mathematics Education: a legitimation of curriculum discourse¬
Modelado Matemático en la Educación Matemática: una legitimación del discurso curricular
Modelagem Matemática na Educação Matemática: uma legitimação do discurso curricular
title Mathematical Modelling in Mathematics Education: a legitimation of curriculum discourse¬
spellingShingle Mathematical Modelling in Mathematics Education: a legitimation of curriculum discourse¬
Caldeira, Ademir Donizeti
Mathematical Modelling in Mathematics Education
Curriculum
School Mathematics
Modelado Matemático en la Educación Matemática
plan de estudios
Matemática Escolar
Modelagem Matemática na Educação Matemática
Currículo
Matemática Escolar
title_short Mathematical Modelling in Mathematics Education: a legitimation of curriculum discourse¬
title_full Mathematical Modelling in Mathematics Education: a legitimation of curriculum discourse¬
title_fullStr Mathematical Modelling in Mathematics Education: a legitimation of curriculum discourse¬
title_full_unstemmed Mathematical Modelling in Mathematics Education: a legitimation of curriculum discourse¬
title_sort Mathematical Modelling in Mathematics Education: a legitimation of curriculum discourse¬
author Caldeira, Ademir Donizeti
author_facet Caldeira, Ademir Donizeti
Magnus, Maria Carolina Machado
Duarte, Claudia Glavam
author_role author
author2 Magnus, Maria Carolina Machado
Duarte, Claudia Glavam
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Caldeira, Ademir Donizeti
Magnus, Maria Carolina Machado
Duarte, Claudia Glavam
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematical Modelling in Mathematics Education
Curriculum
School Mathematics
Modelado Matemático en la Educación Matemática
plan de estudios
Matemática Escolar
Modelagem Matemática na Educação Matemática
Currículo
Matemática Escolar
topic Mathematical Modelling in Mathematics Education
Curriculum
School Mathematics
Modelado Matemático en la Educación Matemática
plan de estudios
Matemática Escolar
Modelagem Matemática na Educação Matemática
Currículo
Matemática Escolar
description The objective of the present study was to problematize the discourse of Mathematical Modelling in Mathematics Education, demonstrating that it has become a cog in the curricular machine, which sometimes supports and sometimes is supported by the curriculum. Theoretical-methodological inputs are connected to theorizations proposed by the philosopher Michel Foucault. The analytical material encompasses dissertations, theses, and annals of the Brazilian National Conference on Modelling in Mathematics Education. The analysis of these materials demonstrated that the Modelling discourse acts as a mechanism that grants privileges to so-called school contents, implementing practices that legitimize what is said to be true in school Mathematics. Modelling puts the curriculum into operation, legitimizing, reinforcing and supporting it, and in turn being legitimized, reinforced and supported by it.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/229
10.25090/remat25269062v16n212019p38a56
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/229
identifier_str_mv 10.25090/remat25269062v16n212019p38a56
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/229/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Ademir Donizeti Caldeira, Maria Carolina Machado Magnus, Claudia Glavam Duarte
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Ademir Donizeti Caldeira, Maria Carolina Machado Magnus, Claudia Glavam Duarte
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 16 No. 21: jan./abr. 2019; 38 - 56
Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 21: jan./abr. 2019; 38 - 56
Revista de Educação Matemática; Vol. 16 Núm. 21: jan./abr. 2019; 38 - 56
Revista de Educação Matemática; v. 16 n. 21: jan./abr. 2019; 38 - 56
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313497031868416