Mathematical Modelling in Mathematics Education: a legitimation of curriculum discourse¬
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/229 |
Resumo: | The objective of the present study was to problematize the discourse of Mathematical Modelling in Mathematics Education, demonstrating that it has become a cog in the curricular machine, which sometimes supports and sometimes is supported by the curriculum. Theoretical-methodological inputs are connected to theorizations proposed by the philosopher Michel Foucault. The analytical material encompasses dissertations, theses, and annals of the Brazilian National Conference on Modelling in Mathematics Education. The analysis of these materials demonstrated that the Modelling discourse acts as a mechanism that grants privileges to so-called school contents, implementing practices that legitimize what is said to be true in school Mathematics. Modelling puts the curriculum into operation, legitimizing, reinforcing and supporting it, and in turn being legitimized, reinforced and supported by it. |
id |
SBEM_04b75aa52c8c63ea9f3f53188c72fd93 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/229 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Mathematical Modelling in Mathematics Education: a legitimation of curriculum discourse¬Modelado Matemático en la Educación Matemática: una legitimación del discurso curricularModelagem Matemática na Educação Matemática: uma legitimação do discurso curricularMathematical Modelling in Mathematics EducationCurriculumSchool MathematicsModelado Matemático en la Educación Matemáticaplan de estudiosMatemática EscolarModelagem Matemática na Educação MatemáticaCurrículoMatemática EscolarThe objective of the present study was to problematize the discourse of Mathematical Modelling in Mathematics Education, demonstrating that it has become a cog in the curricular machine, which sometimes supports and sometimes is supported by the curriculum. Theoretical-methodological inputs are connected to theorizations proposed by the philosopher Michel Foucault. The analytical material encompasses dissertations, theses, and annals of the Brazilian National Conference on Modelling in Mathematics Education. The analysis of these materials demonstrated that the Modelling discourse acts as a mechanism that grants privileges to so-called school contents, implementing practices that legitimize what is said to be true in school Mathematics. Modelling puts the curriculum into operation, legitimizing, reinforcing and supporting it, and in turn being legitimized, reinforced and supported by it.En este artículo, tenemos por objetivo problematizar el discurso del Modelado Matemático en la Educación Matemática evidenciando que éste se ha convertido en un engranaje de la maquinaria curricular, que ahora sostiene y es sostenido por el currículo. Los aportes teórico-metodológicos se vinculan a las teorizaciones del filósofo Michel Foucault. El material analítico abarca tesis, disertaciones y anales de la Conferencia Nacional sobre Modelado en la Educación Matemática. El análisis de estos materiales evidenció que el discurso del Modelaje funciona como un mecanismo de privilegiamiento de los contenidos escolares, poniendo en circulación prácticas que legitiman lo que está puesto en cuanto verdad, la Matemática escolar. El modelo pone el currículo en funcionamiento, legitimándolo, reforzándolo, sosteniéndolo y por él siendo legitimada, reforzada y sostenida.Neste artigo, temos por objetivo problematizar o discurso da Modelagem Matemática na Educação Matemática evidenciando que este tem se tornado uma engrenagem da maquinaria curricular, que ora sustenta e ora é sustentado pelo currículo. Os aportes teórico-metodológicos vinculam-se às teorizações do filósofo Michel Foucault. O material analítico abrange teses, dissertações e anais da Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática. A análise desses materiais evidenciou que o discurso da Modelagem funciona como um mecanismo de privilegiamento dos conteúdos ditos escolares, colocando em circulação práticas que legitimam o que está posto enquanto verdade, a Matemática escolar. A Modelagem coloca o currículo em funcionamento, legitimando-o, reforçando-o, sustentando-o e por ele sendo legitimada, reforçada e sustentada.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/22910.25090/remat25269062v16n212019p38a56Revista de Educação Matemática; Vol. 16 No. 21: jan./abr. 2019; 38 - 56Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 21: jan./abr. 2019; 38 - 56Revista de Educação Matemática; Vol. 16 Núm. 21: jan./abr. 2019; 38 - 56Revista de Educação Matemática; v. 16 n. 21: jan./abr. 2019; 38 - 562526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/229/pdfCopyright (c) 2019 Ademir Donizeti Caldeira, Maria Carolina Machado Magnus, Claudia Glavam Duarteinfo:eu-repo/semantics/openAccessCaldeira, Ademir DonizetiMagnus, Maria Carolina MachadoDuarte, Claudia Glavam2021-05-06T16:11:31ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mathematical Modelling in Mathematics Education: a legitimation of curriculum discourse¬ Modelado Matemático en la Educación Matemática: una legitimación del discurso curricular Modelagem Matemática na Educação Matemática: uma legitimação do discurso curricular |
title |
Mathematical Modelling in Mathematics Education: a legitimation of curriculum discourse¬ |
spellingShingle |
Mathematical Modelling in Mathematics Education: a legitimation of curriculum discourse¬ Caldeira, Ademir Donizeti Mathematical Modelling in Mathematics Education Curriculum School Mathematics Modelado Matemático en la Educación Matemática plan de estudios Matemática Escolar Modelagem Matemática na Educação Matemática Currículo Matemática Escolar |
title_short |
Mathematical Modelling in Mathematics Education: a legitimation of curriculum discourse¬ |
title_full |
Mathematical Modelling in Mathematics Education: a legitimation of curriculum discourse¬ |
title_fullStr |
Mathematical Modelling in Mathematics Education: a legitimation of curriculum discourse¬ |
title_full_unstemmed |
Mathematical Modelling in Mathematics Education: a legitimation of curriculum discourse¬ |
title_sort |
Mathematical Modelling in Mathematics Education: a legitimation of curriculum discourse¬ |
author |
Caldeira, Ademir Donizeti |
author_facet |
Caldeira, Ademir Donizeti Magnus, Maria Carolina Machado Duarte, Claudia Glavam |
author_role |
author |
author2 |
Magnus, Maria Carolina Machado Duarte, Claudia Glavam |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Caldeira, Ademir Donizeti Magnus, Maria Carolina Machado Duarte, Claudia Glavam |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mathematical Modelling in Mathematics Education Curriculum School Mathematics Modelado Matemático en la Educación Matemática plan de estudios Matemática Escolar Modelagem Matemática na Educação Matemática Currículo Matemática Escolar |
topic |
Mathematical Modelling in Mathematics Education Curriculum School Mathematics Modelado Matemático en la Educación Matemática plan de estudios Matemática Escolar Modelagem Matemática na Educação Matemática Currículo Matemática Escolar |
description |
The objective of the present study was to problematize the discourse of Mathematical Modelling in Mathematics Education, demonstrating that it has become a cog in the curricular machine, which sometimes supports and sometimes is supported by the curriculum. Theoretical-methodological inputs are connected to theorizations proposed by the philosopher Michel Foucault. The analytical material encompasses dissertations, theses, and annals of the Brazilian National Conference on Modelling in Mathematics Education. The analysis of these materials demonstrated that the Modelling discourse acts as a mechanism that grants privileges to so-called school contents, implementing practices that legitimize what is said to be true in school Mathematics. Modelling puts the curriculum into operation, legitimizing, reinforcing and supporting it, and in turn being legitimized, reinforced and supported by it. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/229 10.25090/remat25269062v16n212019p38a56 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/229 |
identifier_str_mv |
10.25090/remat25269062v16n212019p38a56 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/229/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Ademir Donizeti Caldeira, Maria Carolina Machado Magnus, Claudia Glavam Duarte info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Ademir Donizeti Caldeira, Maria Carolina Machado Magnus, Claudia Glavam Duarte |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 16 No. 21: jan./abr. 2019; 38 - 56 Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 21: jan./abr. 2019; 38 - 56 Revista de Educação Matemática; Vol. 16 Núm. 21: jan./abr. 2019; 38 - 56 Revista de Educação Matemática; v. 16 n. 21: jan./abr. 2019; 38 - 56 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313497031868416 |