Theorical contribuitions about the mathematics learning in the mathematical modelling
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646577 |
Resumo: | This paper aims to thematize the mathematics learning in the mathematical modeling from a theoretical framework. In order to it, we have followed the ideas of the philosopher Ludwig Wittgenstein about his understanding of language and mathematics as a normative use of language.Those ideas have been used as a philosophical framework for the analysis of the theoretical definitions pointed by Anna Sfard on mathematics learning in school context. From the use of ideas of both researchers, we show an understanding of modelling as well as we point out to some implications for debate about the mathematics learning in modeling. |
id |
UNICAMP-21_3145fdf3f6ed0d498e3e0f260a3ef2a5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646577 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Theorical contribuitions about the mathematics learning in the mathematical modellingContribuições teóricas sobre aprendizagem matemática na modelagem matemáticaModelagem matemáticaSistema normativoAprendizagem matemáticasistema normativoaprendizagem matemáticafilosofiamodelagem matemática.Mathematical modellingNormativesystemMathematics learningMathematical modelling. Normativesystem. Mathematics learningThis paper aims to thematize the mathematics learning in the mathematical modeling from a theoretical framework. In order to it, we have followed the ideas of the philosopher Ludwig Wittgenstein about his understanding of language and mathematics as a normative use of language.Those ideas have been used as a philosophical framework for the analysis of the theoretical definitions pointed by Anna Sfard on mathematics learning in school context. From the use of ideas of both researchers, we show an understanding of modelling as well as we point out to some implications for debate about the mathematics learning in modeling. Este artigo tem o objetivo discutir a aprendizagem matemática na modelagem matemática em termos teóricos. Para esse fim, adotamos as ideias do filósofo Ludwig Wittgenstein, relativas ao seu entendimento de linguagem e matemática como uma modalidade normativa de uso da linguagem. Esses entendimentos são utilizados como embasamento filosófico para a análise das definições teóricas apresentadas por Anna Sfard sobre aprendizagem matemática em âmbito escolar. A partir do uso das ideias de ambos os autores, apresentamos uma compreensão de modelagem e apontamos algumas implicações para a temática da aprendizagem matemática na modelagem. Universidade Estadual de Campinas2014-10-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864657710.20396/zet.v22i41.8646577Zetetike; Vol. 22 No. 1 (2014): jan./jun. [41]; 31-58Zetetike; Vol. 22 Núm. 1 (2014): jan./jun. [41]; 31-58Zetetike; v. 22 n. 1 (2014): jan./jun. [41]; 31-582176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646577/13478Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Elizabeth GomesBarbosa, Jonei Cerqueira2023-12-01T12:32:27Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646577Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-12-01T12:32:27Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Theorical contribuitions about the mathematics learning in the mathematical modelling Contribuições teóricas sobre aprendizagem matemática na modelagem matemática |
title |
Theorical contribuitions about the mathematics learning in the mathematical modelling |
spellingShingle |
Theorical contribuitions about the mathematics learning in the mathematical modelling Souza, Elizabeth Gomes Modelagem matemática Sistema normativo Aprendizagem matemática sistema normativo aprendizagem matemática filosofia modelagem matemática. Mathematical modelling Normativesystem Mathematics learning Mathematical modelling. Normativesystem. Mathematics learning |
title_short |
Theorical contribuitions about the mathematics learning in the mathematical modelling |
title_full |
Theorical contribuitions about the mathematics learning in the mathematical modelling |
title_fullStr |
Theorical contribuitions about the mathematics learning in the mathematical modelling |
title_full_unstemmed |
Theorical contribuitions about the mathematics learning in the mathematical modelling |
title_sort |
Theorical contribuitions about the mathematics learning in the mathematical modelling |
author |
Souza, Elizabeth Gomes |
author_facet |
Souza, Elizabeth Gomes Barbosa, Jonei Cerqueira |
author_role |
author |
author2 |
Barbosa, Jonei Cerqueira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Elizabeth Gomes Barbosa, Jonei Cerqueira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Modelagem matemática Sistema normativo Aprendizagem matemática sistema normativo aprendizagem matemática filosofia modelagem matemática. Mathematical modelling Normativesystem Mathematics learning Mathematical modelling. Normativesystem. Mathematics learning |
topic |
Modelagem matemática Sistema normativo Aprendizagem matemática sistema normativo aprendizagem matemática filosofia modelagem matemática. Mathematical modelling Normativesystem Mathematics learning Mathematical modelling. Normativesystem. Mathematics learning |
description |
This paper aims to thematize the mathematics learning in the mathematical modeling from a theoretical framework. In order to it, we have followed the ideas of the philosopher Ludwig Wittgenstein about his understanding of language and mathematics as a normative use of language.Those ideas have been used as a philosophical framework for the analysis of the theoretical definitions pointed by Anna Sfard on mathematics learning in school context. From the use of ideas of both researchers, we show an understanding of modelling as well as we point out to some implications for debate about the mathematics learning in modeling. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-10-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646577 10.20396/zet.v22i41.8646577 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646577 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v22i41.8646577 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646577/13478 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 22 No. 1 (2014): jan./jun. [41]; 31-58 Zetetike; Vol. 22 Núm. 1 (2014): jan./jun. [41]; 31-58 Zetetike; v. 22 n. 1 (2014): jan./jun. [41]; 31-58 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329589855944704 |