Theorical contribuitions about the mathematics learning in the mathematical modelling

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Elizabeth Gomes
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Barbosa, Jonei Cerqueira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646577
Resumo: This paper aims to thematize the mathematics learning in the mathematical modeling from a theoretical framework. In order to it, we have followed the ideas of the philosopher Ludwig Wittgenstein about his understanding of language and mathematics as a normative use of language.Those ideas have been used as a philosophical framework for the analysis of the theoretical definitions pointed by Anna Sfard on mathematics learning in school context. From the use of ideas of both researchers, we show an understanding of modelling as well as we point out to some implications for debate about the mathematics learning in modeling.
id UNICAMP-21_3145fdf3f6ed0d498e3e0f260a3ef2a5
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646577
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Theorical contribuitions about the mathematics learning in the mathematical modellingContribuições teóricas sobre aprendizagem matemática na modelagem matemáticaModelagem matemáticaSistema normativoAprendizagem matemáticasistema normativoaprendizagem matemáticafilosofiamodelagem matemática.Mathematical modellingNormativesystemMathematics learningMathematical modelling. Normativesystem. Mathematics learningThis paper aims to thematize the mathematics learning in the mathematical modeling from a theoretical framework. In order to it, we have followed the ideas of the philosopher Ludwig Wittgenstein about his understanding of language and mathematics as a normative use of language.Those ideas have been used as a philosophical framework for the analysis of the theoretical definitions pointed by Anna Sfard on mathematics learning in school context. From the use of ideas of both researchers, we show an understanding of modelling as well as we point out to some implications for debate about the mathematics learning in modeling. Este artigo tem o objetivo discutir a aprendizagem matemática na modelagem matemática em termos teóricos. Para esse fim, adotamos as ideias do filósofo Ludwig Wittgenstein, relativas ao seu entendimento de linguagem e matemática como uma modalidade normativa de uso da linguagem. Esses entendimentos são utilizados como embasamento filosófico para a análise das definições teóricas apresentadas por Anna Sfard sobre aprendizagem matemática em âmbito escolar. A partir do uso das ideias de ambos os autores, apresentamos uma compreensão de modelagem e apontamos algumas implicações para a temática da aprendizagem matemática na modelagem. Universidade Estadual de Campinas2014-10-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864657710.20396/zet.v22i41.8646577Zetetike; Vol. 22 No. 1 (2014): jan./jun. [41]; 31-58Zetetike; Vol. 22 Núm. 1 (2014): jan./jun. [41]; 31-58Zetetike; v. 22 n. 1 (2014): jan./jun. [41]; 31-582176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646577/13478Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Elizabeth GomesBarbosa, Jonei Cerqueira2023-12-01T12:32:27Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646577Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-12-01T12:32:27Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Theorical contribuitions about the mathematics learning in the mathematical modelling
Contribuições teóricas sobre aprendizagem matemática na modelagem matemática
title Theorical contribuitions about the mathematics learning in the mathematical modelling
spellingShingle Theorical contribuitions about the mathematics learning in the mathematical modelling
Souza, Elizabeth Gomes
Modelagem matemática
Sistema normativo
Aprendizagem matemática
sistema normativo
aprendizagem matemática
filosofia
modelagem matemática.
Mathematical modelling
Normativesystem
Mathematics learning
Mathematical modelling. Normativesystem. Mathematics learning
title_short Theorical contribuitions about the mathematics learning in the mathematical modelling
title_full Theorical contribuitions about the mathematics learning in the mathematical modelling
title_fullStr Theorical contribuitions about the mathematics learning in the mathematical modelling
title_full_unstemmed Theorical contribuitions about the mathematics learning in the mathematical modelling
title_sort Theorical contribuitions about the mathematics learning in the mathematical modelling
author Souza, Elizabeth Gomes
author_facet Souza, Elizabeth Gomes
Barbosa, Jonei Cerqueira
author_role author
author2 Barbosa, Jonei Cerqueira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Elizabeth Gomes
Barbosa, Jonei Cerqueira
dc.subject.por.fl_str_mv Modelagem matemática
Sistema normativo
Aprendizagem matemática
sistema normativo
aprendizagem matemática
filosofia
modelagem matemática.
Mathematical modelling
Normativesystem
Mathematics learning
Mathematical modelling. Normativesystem. Mathematics learning
topic Modelagem matemática
Sistema normativo
Aprendizagem matemática
sistema normativo
aprendizagem matemática
filosofia
modelagem matemática.
Mathematical modelling
Normativesystem
Mathematics learning
Mathematical modelling. Normativesystem. Mathematics learning
description This paper aims to thematize the mathematics learning in the mathematical modeling from a theoretical framework. In order to it, we have followed the ideas of the philosopher Ludwig Wittgenstein about his understanding of language and mathematics as a normative use of language.Those ideas have been used as a philosophical framework for the analysis of the theoretical definitions pointed by Anna Sfard on mathematics learning in school context. From the use of ideas of both researchers, we show an understanding of modelling as well as we point out to some implications for debate about the mathematics learning in modeling.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-10-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646577
10.20396/zet.v22i41.8646577
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646577
identifier_str_mv 10.20396/zet.v22i41.8646577
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646577/13478
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 22 No. 1 (2014): jan./jun. [41]; 31-58
Zetetike; Vol. 22 Núm. 1 (2014): jan./jun. [41]; 31-58
Zetetike; v. 22 n. 1 (2014): jan./jun. [41]; 31-58
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329589855944704