The shared education of the future teacher who will teach mathematics: counterpoints to BNC-Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nacarato, Adair Mendes
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Moreira, Kátia Gabriela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/731
Resumo: This text focuses on the analysis of a partnership established between the teacher of the Pedagogy course and her advisee, a teacher in the early years of primary school, which enabled a shared education for the teaching practices of mathematics. Its objective is to point out indications of how this partnership enabled future teachers to learn. The analysis, centered on the narratives produced by undergraduates at the end of the course, was based on three thematic units that emerged from the texts: developing a taste for mathematics; the importance of teacher knowledge for teaching mathematics; a new look at the teaching of mathematics in public school. The results point to indications of how future teachers appropriated some principles that guided the teacher educators and built awareness that education is not limited to graduation and requires a repertoire of knowledge for teaching practice in order to make mathematics accessible and enjoyable to all students.
id SBEM_0fea75c831ff2ddd5e9d0cfce85152dd
oai_identifier_str oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/731
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling The shared education of the future teacher who will teach mathematics: counterpoints to BNC-EducationLa formación compartida del futuro profesor que enseñará matemáticas: contrapuntos a la BNC-formación A formação compartilhada do futuro professor que ensinará matemática: contrapontos à BNC-formaçãoPedagogy CourseShared practicesTeaching internshipTeaching mathematicsCurso de PedagogíaPrácticas compartidasPasantía docenteEnseñanza de las matemáticasCurso de PedagogiaPráticas compartilhadasEstágio docenteEnsino de MatemáticaThis text focuses on the analysis of a partnership established between the teacher of the Pedagogy course and her advisee, a teacher in the early years of primary school, which enabled a shared education for the teaching practices of mathematics. Its objective is to point out indications of how this partnership enabled future teachers to learn. The analysis, centered on the narratives produced by undergraduates at the end of the course, was based on three thematic units that emerged from the texts: developing a taste for mathematics; the importance of teacher knowledge for teaching mathematics; a new look at the teaching of mathematics in public school. The results point to indications of how future teachers appropriated some principles that guided the teacher educators and built awareness that education is not limited to graduation and requires a repertoire of knowledge for teaching practice in order to make mathematics accessible and enjoyable to all students.Este texto se centra en el análisis de una alianza establecida entre la profesora del curso de Pedagogía y su asesora, una profesora en los primeros años de la escuela primaria, que posibilitó una formación compartida para las prácticas docentes de la matemática. Su objetivo es señalar indicios de cómo esta alianza permitió aprender a los futuros profesores. El análisis, centrado en las narrativas producidas por los estudiantes al final del curso, se basó en tres unidades temáticas que surgieron de los textos: desarrollar el gusto por las matemáticas; la importancia del conocimiento del docente para la enseñanza de las matemáticas; una nueva mirada a la enseñanza de las matemáticas en la escuela pública. Los resultados apuntan a indicios de cómo los futuros profesores se apropiaron de algunos principios que guiaron las prácticas de los formadores y crearon conciencia de que la formación no se limita a la graduación y requiere un repertorio de conocimientos para la práctica docente con el fin de hacer las matemáticas accesibles y agradables para todos los estudiantes.O presente texto centra-se na análise de uma parceria estabelecida entre a formadora do curso de Pedagogia e sua orientanda, professora dos anos iniciais do Ensino Fundamental, que possibilitou uma formação compartilhada para as práticas de ensino de Matemática. Tem como objetivo apontar indícios de como essa parceria possibilitou aprendizagens aos futuros professores. A análise, centrada nas narrativas produzidas pelos graduandos ao final do curso, pautou-se em três unidades temáticas que emergiram dos textos: o desenvolvimento do gosto pela Matemática; a importância do conhecimento do professor para o ensino de Matemática; um novo olhar para o ensino de Matemática na escola pública. Os resultados apontam indícios de como os futuros professores se apropriaram de alguns princípios que nortearam as práticas das formadoras e construíram consciência de que a formação não se esgota na graduação e requer um repertório de saberes para o exercício da docência visando a tornar a Matemática acessível e prazerosa a todos os alunos.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2022-03-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/73110.37001/remat25269062v19id731Revista de Educação Matemática; Vol. 19 (2022): Edição Especial - (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e cenários de possibilidades para (re)existir; e022005Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 19 (2022): Edição Especial - (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e cenários de possibilidades para (re)existir; e022005Revista de Educação Matemática; Vol. 19 (2022): Edição Especial - (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e cenários de possibilidades para (re)existir; e022005Revista de Educação Matemática; v. 19 (2022): Edição Especial - (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e cenários de possibilidades para (re)existir; e0220052526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/731/348Nacarato, Adair MendesMoreira, Kátia Gabrielainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-03-08T13:33:50ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG
dc.title.none.fl_str_mv The shared education of the future teacher who will teach mathematics: counterpoints to BNC-Education
La formación compartida del futuro profesor que enseñará matemáticas: contrapuntos a la BNC-formación
A formação compartilhada do futuro professor que ensinará matemática: contrapontos à BNC-formação
title The shared education of the future teacher who will teach mathematics: counterpoints to BNC-Education
spellingShingle The shared education of the future teacher who will teach mathematics: counterpoints to BNC-Education
Nacarato, Adair Mendes
Pedagogy Course
Shared practices
Teaching internship
Teaching mathematics
Curso de Pedagogía
Prácticas compartidas
Pasantía docente
Enseñanza de las matemáticas
Curso de Pedagogia
Práticas compartilhadas
Estágio docente
Ensino de Matemática
title_short The shared education of the future teacher who will teach mathematics: counterpoints to BNC-Education
title_full The shared education of the future teacher who will teach mathematics: counterpoints to BNC-Education
title_fullStr The shared education of the future teacher who will teach mathematics: counterpoints to BNC-Education
title_full_unstemmed The shared education of the future teacher who will teach mathematics: counterpoints to BNC-Education
title_sort The shared education of the future teacher who will teach mathematics: counterpoints to BNC-Education
author Nacarato, Adair Mendes
author_facet Nacarato, Adair Mendes
Moreira, Kátia Gabriela
author_role author
author2 Moreira, Kátia Gabriela
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nacarato, Adair Mendes
Moreira, Kátia Gabriela
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogy Course
Shared practices
Teaching internship
Teaching mathematics
Curso de Pedagogía
Prácticas compartidas
Pasantía docente
Enseñanza de las matemáticas
Curso de Pedagogia
Práticas compartilhadas
Estágio docente
Ensino de Matemática
topic Pedagogy Course
Shared practices
Teaching internship
Teaching mathematics
Curso de Pedagogía
Prácticas compartidas
Pasantía docente
Enseñanza de las matemáticas
Curso de Pedagogia
Práticas compartilhadas
Estágio docente
Ensino de Matemática
description This text focuses on the analysis of a partnership established between the teacher of the Pedagogy course and her advisee, a teacher in the early years of primary school, which enabled a shared education for the teaching practices of mathematics. Its objective is to point out indications of how this partnership enabled future teachers to learn. The analysis, centered on the narratives produced by undergraduates at the end of the course, was based on three thematic units that emerged from the texts: developing a taste for mathematics; the importance of teacher knowledge for teaching mathematics; a new look at the teaching of mathematics in public school. The results point to indications of how future teachers appropriated some principles that guided the teacher educators and built awareness that education is not limited to graduation and requires a repertoire of knowledge for teaching practice in order to make mathematics accessible and enjoyable to all students.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/731
10.37001/remat25269062v19id731
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/731
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v19id731
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/731/348
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 19 (2022): Edição Especial - (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e cenários de possibilidades para (re)existir; e022005
Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 19 (2022): Edição Especial - (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e cenários de possibilidades para (re)existir; e022005
Revista de Educação Matemática; Vol. 19 (2022): Edição Especial - (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e cenários de possibilidades para (re)existir; e022005
Revista de Educação Matemática; v. 19 (2022): Edição Especial - (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e cenários de possibilidades para (re)existir; e022005
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313497844514816