The shared education of the future teacher who will teach mathematics: counterpoints to BNC-Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
DOI: | 10.37001/remat25269062v19id731 |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/731 |
Resumo: | This text focuses on the analysis of a partnership established between the teacher of the Pedagogy course and her advisee, a teacher in the early years of primary school, which enabled a shared education for the teaching practices of mathematics. Its objective is to point out indications of how this partnership enabled future teachers to learn. The analysis, centered on the narratives produced by undergraduates at the end of the course, was based on three thematic units that emerged from the texts: developing a taste for mathematics; the importance of teacher knowledge for teaching mathematics; a new look at the teaching of mathematics in public school. The results point to indications of how future teachers appropriated some principles that guided the teacher educators and built awareness that education is not limited to graduation and requires a repertoire of knowledge for teaching practice in order to make mathematics accessible and enjoyable to all students. |
id |
SBEM_382f5d3630da5c32b5fa9a1fc1eafba0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/731 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
spelling |
The shared education of the future teacher who will teach mathematics: counterpoints to BNC-EducationLa formación compartida del futuro profesor que enseñará matemáticas: contrapuntos a la BNC-formación A formação compartilhada do futuro professor que ensinará matemática: contrapontos à BNC-formaçãoPedagogy CourseShared practicesTeaching internshipTeaching mathematicsCurso de PedagogíaPrácticas compartidasPasantía docenteEnseñanza de las matemáticasCurso de PedagogiaPráticas compartilhadasEstágio docenteEnsino de MatemáticaThis text focuses on the analysis of a partnership established between the teacher of the Pedagogy course and her advisee, a teacher in the early years of primary school, which enabled a shared education for the teaching practices of mathematics. Its objective is to point out indications of how this partnership enabled future teachers to learn. The analysis, centered on the narratives produced by undergraduates at the end of the course, was based on three thematic units that emerged from the texts: developing a taste for mathematics; the importance of teacher knowledge for teaching mathematics; a new look at the teaching of mathematics in public school. The results point to indications of how future teachers appropriated some principles that guided the teacher educators and built awareness that education is not limited to graduation and requires a repertoire of knowledge for teaching practice in order to make mathematics accessible and enjoyable to all students.Este texto se centra en el análisis de una alianza establecida entre la profesora del curso de Pedagogía y su asesora, una profesora en los primeros años de la escuela primaria, que posibilitó una formación compartida para las prácticas docentes de la matemática. Su objetivo es señalar indicios de cómo esta alianza permitió aprender a los futuros profesores. El análisis, centrado en las narrativas producidas por los estudiantes al final del curso, se basó en tres unidades temáticas que surgieron de los textos: desarrollar el gusto por las matemáticas; la importancia del conocimiento del docente para la enseñanza de las matemáticas; una nueva mirada a la enseñanza de las matemáticas en la escuela pública. Los resultados apuntan a indicios de cómo los futuros profesores se apropiaron de algunos principios que guiaron las prácticas de los formadores y crearon conciencia de que la formación no se limita a la graduación y requiere un repertorio de conocimientos para la práctica docente con el fin de hacer las matemáticas accesibles y agradables para todos los estudiantes.O presente texto centra-se na análise de uma parceria estabelecida entre a formadora do curso de Pedagogia e sua orientanda, professora dos anos iniciais do Ensino Fundamental, que possibilitou uma formação compartilhada para as práticas de ensino de Matemática. Tem como objetivo apontar indícios de como essa parceria possibilitou aprendizagens aos futuros professores. A análise, centrada nas narrativas produzidas pelos graduandos ao final do curso, pautou-se em três unidades temáticas que emergiram dos textos: o desenvolvimento do gosto pela Matemática; a importância do conhecimento do professor para o ensino de Matemática; um novo olhar para o ensino de Matemática na escola pública. Os resultados apontam indícios de como os futuros professores se apropriaram de alguns princípios que nortearam as práticas das formadoras e construíram consciência de que a formação não se esgota na graduação e requer um repertório de saberes para o exercício da docência visando a tornar a Matemática acessível e prazerosa a todos os alunos.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2022-03-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/73110.37001/remat25269062v19id731Revista de Educação Matemática; Vol. 19 (2022): Edição Especial - (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e cenários de possibilidades para (re)existir; e022005Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 19 (2022): Edição Especial - (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e cenários de possibilidades para (re)existir; e022005Revista de Educação Matemática; Vol. 19 (2022): Edição Especial - (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e cenários de possibilidades para (re)existir; e022005Revista de Educação Matemática; v. 19 (2022): Edição Especial - (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e cenários de possibilidades para (re)existir; e0220052526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/731/348Nacarato, Adair MendesMoreira, Kátia Gabrielainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-03-08T13:33:50ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG |
dc.title.none.fl_str_mv |
The shared education of the future teacher who will teach mathematics: counterpoints to BNC-Education La formación compartida del futuro profesor que enseñará matemáticas: contrapuntos a la BNC-formación A formação compartilhada do futuro professor que ensinará matemática: contrapontos à BNC-formação |
title |
The shared education of the future teacher who will teach mathematics: counterpoints to BNC-Education |
spellingShingle |
The shared education of the future teacher who will teach mathematics: counterpoints to BNC-Education The shared education of the future teacher who will teach mathematics: counterpoints to BNC-Education Nacarato, Adair Mendes Pedagogy Course Shared practices Teaching internship Teaching mathematics Curso de Pedagogía Prácticas compartidas Pasantía docente Enseñanza de las matemáticas Curso de Pedagogia Práticas compartilhadas Estágio docente Ensino de Matemática Nacarato, Adair Mendes Pedagogy Course Shared practices Teaching internship Teaching mathematics Curso de Pedagogía Prácticas compartidas Pasantía docente Enseñanza de las matemáticas Curso de Pedagogia Práticas compartilhadas Estágio docente Ensino de Matemática |
title_short |
The shared education of the future teacher who will teach mathematics: counterpoints to BNC-Education |
title_full |
The shared education of the future teacher who will teach mathematics: counterpoints to BNC-Education |
title_fullStr |
The shared education of the future teacher who will teach mathematics: counterpoints to BNC-Education The shared education of the future teacher who will teach mathematics: counterpoints to BNC-Education |
title_full_unstemmed |
The shared education of the future teacher who will teach mathematics: counterpoints to BNC-Education The shared education of the future teacher who will teach mathematics: counterpoints to BNC-Education |
title_sort |
The shared education of the future teacher who will teach mathematics: counterpoints to BNC-Education |
author |
Nacarato, Adair Mendes |
author_facet |
Nacarato, Adair Mendes Nacarato, Adair Mendes Moreira, Kátia Gabriela Moreira, Kátia Gabriela |
author_role |
author |
author2 |
Moreira, Kátia Gabriela |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nacarato, Adair Mendes Moreira, Kátia Gabriela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogy Course Shared practices Teaching internship Teaching mathematics Curso de Pedagogía Prácticas compartidas Pasantía docente Enseñanza de las matemáticas Curso de Pedagogia Práticas compartilhadas Estágio docente Ensino de Matemática |
topic |
Pedagogy Course Shared practices Teaching internship Teaching mathematics Curso de Pedagogía Prácticas compartidas Pasantía docente Enseñanza de las matemáticas Curso de Pedagogia Práticas compartilhadas Estágio docente Ensino de Matemática |
description |
This text focuses on the analysis of a partnership established between the teacher of the Pedagogy course and her advisee, a teacher in the early years of primary school, which enabled a shared education for the teaching practices of mathematics. Its objective is to point out indications of how this partnership enabled future teachers to learn. The analysis, centered on the narratives produced by undergraduates at the end of the course, was based on three thematic units that emerged from the texts: developing a taste for mathematics; the importance of teacher knowledge for teaching mathematics; a new look at the teaching of mathematics in public school. The results point to indications of how future teachers appropriated some principles that guided the teacher educators and built awareness that education is not limited to graduation and requires a repertoire of knowledge for teaching practice in order to make mathematics accessible and enjoyable to all students. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/731 10.37001/remat25269062v19id731 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/731 |
identifier_str_mv |
10.37001/remat25269062v19id731 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/731/348 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 19 (2022): Edição Especial - (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e cenários de possibilidades para (re)existir; e022005 Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 19 (2022): Edição Especial - (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e cenários de possibilidades para (re)existir; e022005 Revista de Educação Matemática; Vol. 19 (2022): Edição Especial - (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e cenários de possibilidades para (re)existir; e022005 Revista de Educação Matemática; v. 19 (2022): Edição Especial - (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e cenários de possibilidades para (re)existir; e022005 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1822101064661336064 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.37001/remat25269062v19id731 |