A vital-praxiological turn in the undisciplined training of educators
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/725 |
Resumo: | In this article, based on the works of Wittgenstein, we present a picture of mathematicS that allows deconstructing colonialist discourses that see them as a unitary, universal, logical-formal, abstract and neutral knowledge, dictating deterministic norms for the vital-praxiological world, as well as we consider another way to make mathematicS participate in an undisciplined educators formation guided by a decolonial political-ethics that promotes the diversity of forms of life and the collaborative and democratic coexistence between the natural beings that constitute them. As an example of this, we describe the Amazonian cultural practice of gold mining – which, in its ruled aspects guided by normative community purposes, could be seen as a mathematics –, problematizing it in its environmental, political, economic, social, sanitary and legal effects and affects. |
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A vital-praxiological turn in the undisciplined training of educatorsUn giro vital-praxiológico en la formación indisciplinar de educadoresUma virada vital-praxiológica na formação indisciplinar de educadoresIndisciplinary training of educatorsVital-praxiological turnMathematicSDecolonialityDeconstructionFormación indisciplinar de educadoresGiro vital-praxiológicoMatemáticaSDecolonialidadDeconstrucciónFormação indisciplinar de educadoresVirada vital-praxiológicaMatemáticaSDecolonialidadeDesconstruçãoIn this article, based on the works of Wittgenstein, we present a picture of mathematicS that allows deconstructing colonialist discourses that see them as a unitary, universal, logical-formal, abstract and neutral knowledge, dictating deterministic norms for the vital-praxiological world, as well as we consider another way to make mathematicS participate in an undisciplined educators formation guided by a decolonial political-ethics that promotes the diversity of forms of life and the collaborative and democratic coexistence between the natural beings that constitute them. As an example of this, we describe the Amazonian cultural practice of gold mining – which, in its ruled aspects guided by normative community purposes, could be seen as a mathematics –, problematizing it in its environmental, political, economic, social, sanitary and legal effects and affects.En este artículo, basado en los trabajos de Wittgenstein, presentamos una imagen de matemáticaS que permite deconstruir los discursos colonialistas que las ven como un conocimiento unitario, universal, lógico-formal, abstracto y neutral, dictando normas deterministas para el mundo vital-praxiológico, así como también consideramos otra forma de hacer partícipe a las matemáticaS de una formación indisciplinar de educadores guiados por una ética político-decolonial que promueva la diversidad de formas de vida y la convivencia colaborativa y democrática entre los seres naturales que las constituyen. Como ejemplo de esto, describimos la práctica cultural amazónica de la minería aurífera – que, en sus aspectos regulados guiados por fines normativos comunitarios, podría verse como una matemática –, problematizándola en sus efectos y afectos ambientales, políticos, económicos, sociales, sanitarios, legales, entre otros.Neste artigo, com base nos trabalhos de Wittgenstein, apresentamos uma imagem de matemáticaS que permite desconstruir discursos colonialistas que as veem como um saber unitário, universal, lógico-formal, abstrato e neutro a ditar normas deterministas para o mundo vital-praxiológico, bem como consideramos outro modo de se fazer as matemáticaS participarem de uma formação indisciplinar de educadores orientada por uma ética-política decolonial que promova a diversidade de formas de vida e a convivência colaborativa e democrática entre os seres naturais que as constituem. Como exemplo disso, descrevemos a prática cultural amazônica de garimpagem de ouro – que, em seus aspectos regrados orientados por propósitos normativos comunitários, poderia ser vista como uma matemática –, problematizando-a em seus efeitos e afetos ambientais, políticos, econômicos, sociais, sanitários, jurídicos, dentre outros.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2022-03-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/72510.37001/remat25269062v19id725Revista de Educação Matemática; Vol. 19 (2022): Edição Especial - (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e cenários de possibilidades para (re)existir; e022004Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 19 (2022): Edição Especial - (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e cenários de possibilidades para (re)existir; e022004Revista de Educação Matemática; Vol. 19 (2022): Edição Especial - (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e cenários de possibilidades para (re)existir; e022004Revista de Educação Matemática; v. 19 (2022): Edição Especial - (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e cenários de possibilidades para (re)existir; e0220042526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/725/347Miguel, Antonio Tamayo, CarolinaGomes Souza, Elizabeth Monteiro , Alexandrina info:eu-repo/semantics/openAccess2022-03-10T11:44:35ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG |
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