An analysis of the strategies used by students at the higher level while matters involving the Pitágoras Theorem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa Júnior, Wilson Souza
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Perovano, Ana Paula
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/185
Resumo: We will present here a study about the strategies adopted by students recently enrolled in Higher Education, in the Mathematics course of the State University of Southwest of Bahia - UESB, campus of Vitória da Conquista, in front of questions that involve the Pitágoras Theorem. We adopted a qualitative approach and opted for the descriptive research with the application of a questionnaire to 32 students of that course, before they had contact with such content in the University. Of the total number of questions analyzed, more than half were wrong answers, left blank or incomplete. Most of the wrong strategies were classified as strategy with evidence of knowledge of the Pitágoras Theorem but with error in the resolution.
id SBEM_447c58ad5146b1ff267e3e142698d6f9
oai_identifier_str oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/185
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling An analysis of the strategies used by students at the higher level while matters involving the Pitágoras TheoremAnálisis de las estrategias utilizadas por estudiantes de nivel superior en cuestiones que incluyen Teorema de PitágorasUma análise sobre as estratégias utilizadas por alunos do Nível Superior perante questões envolvendo o Teorema de PitágorasPitágoras theoremResolution strategiesHigher educationTeorema de PitágorasEstrategias de resoluciónEnseñanza superiorTeorema de PitágorasEstratégias de resoluçãoEnsino Superior.We will present here a study about the strategies adopted by students recently enrolled in Higher Education, in the Mathematics course of the State University of Southwest of Bahia - UESB, campus of Vitória da Conquista, in front of questions that involve the Pitágoras Theorem. We adopted a qualitative approach and opted for the descriptive research with the application of a questionnaire to 32 students of that course, before they had contact with such content in the University. Of the total number of questions analyzed, more than half were wrong answers, left blank or incomplete. Most of the wrong strategies were classified as strategy with evidence of knowledge of the Pitágoras Theorem but with error in the resolution.Presentaremos aquí la parte de un estudio sobre las estrategias adoptadas por los estudiantes recién ingresados ​​a la Educación Superior en el curso de matemáticas de una universidad pública en el interior de Bahía, que enfrenta la resolución de preguntas relacionadas con el Teorema de Pitágoras. Adoptamos un enfoque cualitativo y optamos por la investigación descriptiva con la aplicación de un cuestionario a 32 estudiantes de ese curso, antes de que tuvieran contacto con dicho contenido en la Universidad. Del total de preguntas analizadas, más de la mitad eran respuestas incorrectas, dejadas en blanco o incompletas. La mayoría de las estrategias incorrectas se clasificaron como estrategias con evidencia de conocimiento del Teorema de Pitágoras, pero con error en los procedimientos de resolución. Estos resultados nos dan evidencia de que los estudiantes que ingresan a la educación superior todavía tienen dificultades que podrían haberse remediado en la Educación Básica.Apresentaremos aqui o recorte de um estudo que analisou as estratégias adotadas por alunos recém-ingressados no Ensino Superior na Licenciatura em Matemática de uma universidade pública do interior da Bahia, diante da resolução de questões que envolvem o Teorema de Pitágoras. Adotamos por uma abordagem qualitativa e optamos pela pesquisa descritiva com a aplicação de um questionário a 32 alunos do referido curso, antes que tivessem contato com tal conteúdo na Universidade. Do total de questões analisadas, mais da metade eram respostas erradas, deixadas em branco ou incompletas. A maior parte das estratégias erradas foi classificada como estratégia com indícios de conhecimento do Teorema de Pitágoras, mas com erro nos procedimentos de resolução. Tais resultados nos dão indícios que alunos que ingressam no Ensino Superior ainda apresentam dificuldades que poderiam ter sido sanadas na Educação Básica.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2019-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/18510.25090/remat25269062v16n232019p408a425Revista de Educação Matemática; Vol. 16 No. 23 (2019): set./dez. 2019; 408 - 425Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 23 (2019): set./dez. 2019; 408 - 425Revista de Educação Matemática; Vol. 16 Núm. 23 (2019): set./dez. 2019; 408 - 425Revista de Educação Matemática; v. 16 n. 23 (2019): set./dez. 2019; 408 - 4252526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/185/pdfCopyright (c) 2019 Wilson Souza Costa Júnior, Ana Paula Perovanoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta Júnior, Wilson SouzaPerovano, Ana Paula2021-05-06T16:11:23ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG
dc.title.none.fl_str_mv An analysis of the strategies used by students at the higher level while matters involving the Pitágoras Theorem
Análisis de las estrategias utilizadas por estudiantes de nivel superior en cuestiones que incluyen Teorema de Pitágoras
Uma análise sobre as estratégias utilizadas por alunos do Nível Superior perante questões envolvendo o Teorema de Pitágoras
title An analysis of the strategies used by students at the higher level while matters involving the Pitágoras Theorem
spellingShingle An analysis of the strategies used by students at the higher level while matters involving the Pitágoras Theorem
Costa Júnior, Wilson Souza
Pitágoras theorem
Resolution strategies
Higher education
Teorema de Pitágoras
Estrategias de resolución
Enseñanza superior
Teorema de Pitágoras
Estratégias de resolução
Ensino Superior.
title_short An analysis of the strategies used by students at the higher level while matters involving the Pitágoras Theorem
title_full An analysis of the strategies used by students at the higher level while matters involving the Pitágoras Theorem
title_fullStr An analysis of the strategies used by students at the higher level while matters involving the Pitágoras Theorem
title_full_unstemmed An analysis of the strategies used by students at the higher level while matters involving the Pitágoras Theorem
title_sort An analysis of the strategies used by students at the higher level while matters involving the Pitágoras Theorem
author Costa Júnior, Wilson Souza
author_facet Costa Júnior, Wilson Souza
Perovano, Ana Paula
author_role author
author2 Perovano, Ana Paula
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa Júnior, Wilson Souza
Perovano, Ana Paula
dc.subject.por.fl_str_mv Pitágoras theorem
Resolution strategies
Higher education
Teorema de Pitágoras
Estrategias de resolución
Enseñanza superior
Teorema de Pitágoras
Estratégias de resolução
Ensino Superior.
topic Pitágoras theorem
Resolution strategies
Higher education
Teorema de Pitágoras
Estrategias de resolución
Enseñanza superior
Teorema de Pitágoras
Estratégias de resolução
Ensino Superior.
description We will present here a study about the strategies adopted by students recently enrolled in Higher Education, in the Mathematics course of the State University of Southwest of Bahia - UESB, campus of Vitória da Conquista, in front of questions that involve the Pitágoras Theorem. We adopted a qualitative approach and opted for the descriptive research with the application of a questionnaire to 32 students of that course, before they had contact with such content in the University. Of the total number of questions analyzed, more than half were wrong answers, left blank or incomplete. Most of the wrong strategies were classified as strategy with evidence of knowledge of the Pitágoras Theorem but with error in the resolution.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/185
10.25090/remat25269062v16n232019p408a425
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/185
identifier_str_mv 10.25090/remat25269062v16n232019p408a425
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/185/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Wilson Souza Costa Júnior, Ana Paula Perovano
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Wilson Souza Costa Júnior, Ana Paula Perovano
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 16 No. 23 (2019): set./dez. 2019; 408 - 425
Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 23 (2019): set./dez. 2019; 408 - 425
Revista de Educação Matemática; Vol. 16 Núm. 23 (2019): set./dez. 2019; 408 - 425
Revista de Educação Matemática; v. 16 n. 23 (2019): set./dez. 2019; 408 - 425
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1730542052550115328