An analysis of the strategies used by students at the higher level while matters involving the Pitágoras Theorem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/185 |
Resumo: | We will present here a study about the strategies adopted by students recently enrolled in Higher Education, in the Mathematics course of the State University of Southwest of Bahia - UESB, campus of Vitória da Conquista, in front of questions that involve the Pitágoras Theorem. We adopted a qualitative approach and opted for the descriptive research with the application of a questionnaire to 32 students of that course, before they had contact with such content in the University. Of the total number of questions analyzed, more than half were wrong answers, left blank or incomplete. Most of the wrong strategies were classified as strategy with evidence of knowledge of the Pitágoras Theorem but with error in the resolution. |
id |
SBEM_d8f3ad46fb24206eec4bddf0075099ad |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/185 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
An analysis of the strategies used by students at the higher level while matters involving the Pitágoras TheoremAnálisis de las estrategias utilizadas por estudiantes de nivel superior en cuestiones que incluyen Teorema de PitágorasUma análise sobre as estratégias utilizadas por alunos do Nível Superior perante questões envolvendo o Teorema de PitágorasPitágoras theoremResolution strategiesHigher educationTeorema de PitágorasEstrategias de resoluciónEnseñanza superiorTeorema de PitágorasEstratégias de resoluçãoEnsino Superior.We will present here a study about the strategies adopted by students recently enrolled in Higher Education, in the Mathematics course of the State University of Southwest of Bahia - UESB, campus of Vitória da Conquista, in front of questions that involve the Pitágoras Theorem. We adopted a qualitative approach and opted for the descriptive research with the application of a questionnaire to 32 students of that course, before they had contact with such content in the University. Of the total number of questions analyzed, more than half were wrong answers, left blank or incomplete. Most of the wrong strategies were classified as strategy with evidence of knowledge of the Pitágoras Theorem but with error in the resolution.Presentaremos aquí la parte de un estudio sobre las estrategias adoptadas por los estudiantes recién ingresados a la Educación Superior en el curso de matemáticas de una universidad pública en el interior de Bahía, que enfrenta la resolución de preguntas relacionadas con el Teorema de Pitágoras. Adoptamos un enfoque cualitativo y optamos por la investigación descriptiva con la aplicación de un cuestionario a 32 estudiantes de ese curso, antes de que tuvieran contacto con dicho contenido en la Universidad. Del total de preguntas analizadas, más de la mitad eran respuestas incorrectas, dejadas en blanco o incompletas. La mayoría de las estrategias incorrectas se clasificaron como estrategias con evidencia de conocimiento del Teorema de Pitágoras, pero con error en los procedimientos de resolución. Estos resultados nos dan evidencia de que los estudiantes que ingresan a la educación superior todavía tienen dificultades que podrían haberse remediado en la Educación Básica.Apresentaremos aqui o recorte de um estudo que analisou as estratégias adotadas por alunos recém-ingressados no Ensino Superior na Licenciatura em Matemática de uma universidade pública do interior da Bahia, diante da resolução de questões que envolvem o Teorema de Pitágoras. Adotamos por uma abordagem qualitativa e optamos pela pesquisa descritiva com a aplicação de um questionário a 32 alunos do referido curso, antes que tivessem contato com tal conteúdo na Universidade. Do total de questões analisadas, mais da metade eram respostas erradas, deixadas em branco ou incompletas. A maior parte das estratégias erradas foi classificada como estratégia com indícios de conhecimento do Teorema de Pitágoras, mas com erro nos procedimentos de resolução. Tais resultados nos dão indícios que alunos que ingressam no Ensino Superior ainda apresentam dificuldades que poderiam ter sido sanadas na Educação Básica.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2019-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/18510.25090/remat25269062v16n232019p408a425Revista de Educação Matemática; Vol. 16 No. 23 (2019): set./dez. 2019; 408 - 425Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 23 (2019): set./dez. 2019; 408 - 425Revista de Educação Matemática; Vol. 16 Núm. 23 (2019): set./dez. 2019; 408 - 425Revista de Educação Matemática; v. 16 n. 23 (2019): set./dez. 2019; 408 - 4252526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/185/pdfCopyright (c) 2019 Wilson Souza Costa Júnior, Ana Paula Perovanoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta Júnior, Wilson SouzaPerovano, Ana Paula2021-05-06T16:11:23ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG |
dc.title.none.fl_str_mv |
An analysis of the strategies used by students at the higher level while matters involving the Pitágoras Theorem Análisis de las estrategias utilizadas por estudiantes de nivel superior en cuestiones que incluyen Teorema de Pitágoras Uma análise sobre as estratégias utilizadas por alunos do Nível Superior perante questões envolvendo o Teorema de Pitágoras |
title |
An analysis of the strategies used by students at the higher level while matters involving the Pitágoras Theorem |
spellingShingle |
An analysis of the strategies used by students at the higher level while matters involving the Pitágoras Theorem Costa Júnior, Wilson Souza Pitágoras theorem Resolution strategies Higher education Teorema de Pitágoras Estrategias de resolución Enseñanza superior Teorema de Pitágoras Estratégias de resolução Ensino Superior. |
title_short |
An analysis of the strategies used by students at the higher level while matters involving the Pitágoras Theorem |
title_full |
An analysis of the strategies used by students at the higher level while matters involving the Pitágoras Theorem |
title_fullStr |
An analysis of the strategies used by students at the higher level while matters involving the Pitágoras Theorem |
title_full_unstemmed |
An analysis of the strategies used by students at the higher level while matters involving the Pitágoras Theorem |
title_sort |
An analysis of the strategies used by students at the higher level while matters involving the Pitágoras Theorem |
author |
Costa Júnior, Wilson Souza |
author_facet |
Costa Júnior, Wilson Souza Perovano, Ana Paula |
author_role |
author |
author2 |
Perovano, Ana Paula |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa Júnior, Wilson Souza Perovano, Ana Paula |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pitágoras theorem Resolution strategies Higher education Teorema de Pitágoras Estrategias de resolución Enseñanza superior Teorema de Pitágoras Estratégias de resolução Ensino Superior. |
topic |
Pitágoras theorem Resolution strategies Higher education Teorema de Pitágoras Estrategias de resolución Enseñanza superior Teorema de Pitágoras Estratégias de resolução Ensino Superior. |
description |
We will present here a study about the strategies adopted by students recently enrolled in Higher Education, in the Mathematics course of the State University of Southwest of Bahia - UESB, campus of Vitória da Conquista, in front of questions that involve the Pitágoras Theorem. We adopted a qualitative approach and opted for the descriptive research with the application of a questionnaire to 32 students of that course, before they had contact with such content in the University. Of the total number of questions analyzed, more than half were wrong answers, left blank or incomplete. Most of the wrong strategies were classified as strategy with evidence of knowledge of the Pitágoras Theorem but with error in the resolution. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/185 10.25090/remat25269062v16n232019p408a425 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/185 |
identifier_str_mv |
10.25090/remat25269062v16n232019p408a425 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/185/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Wilson Souza Costa Júnior, Ana Paula Perovano info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Wilson Souza Costa Júnior, Ana Paula Perovano |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 16 No. 23 (2019): set./dez. 2019; 408 - 425 Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 23 (2019): set./dez. 2019; 408 - 425 Revista de Educação Matemática; Vol. 16 Núm. 23 (2019): set./dez. 2019; 408 - 425 Revista de Educação Matemática; v. 16 n. 23 (2019): set./dez. 2019; 408 - 425 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313496988876800 |