Mathematical Modeling in Childhood Education: considerations from an educational practice with 3 and 4 year old children

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marcondes, Celenita Ferreira
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Silva, Vantielen da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/216
Resumo: This research introduces reflection on Mathematical Modeling in Childhood Education, the first step of the Basic Education, which is foreseen the formation of mathematical concepts and development of  logical-mathematical thinking. More specifically, this research introduces (I) theoretical studies on Mathematics and Mathematical Modeling in Childhood Education, (II) a practice with Mathematical Modeling with 3 and 4 year old children and (III) reflections from Modeling practice. It was possible to realize that this methodology supports the learning of children who feel motivated and valued in its educational process and it is characterized as a challenge to child educators that come across with a differentiated proposal than it is used to be done every day.
id SBEM_44a6406ec9346ae8c988b8bdc1a96a45
oai_identifier_str oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/216
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Mathematical Modeling in Childhood Education: considerations from an educational practice with 3 and 4 year old childrenModelaje Matemática en la Educación Infantil: consideraciones a partir de una práctica educativa con niños de 3 y 4 añosModelagem Matemática na Educação Infantil: considerações a partir de uma prática educativa com crianças de 3 e 4 anosMathematics EducationChildhoodEducational PracticesEducación MatemáticaInfanciaPrácticas EducativasMatemáticaModelagem MatemáticaEducação Infantil.This research introduces reflection on Mathematical Modeling in Childhood Education, the first step of the Basic Education, which is foreseen the formation of mathematical concepts and development of  logical-mathematical thinking. More specifically, this research introduces (I) theoretical studies on Mathematics and Mathematical Modeling in Childhood Education, (II) a practice with Mathematical Modeling with 3 and 4 year old children and (III) reflections from Modeling practice. It was possible to realize that this methodology supports the learning of children who feel motivated and valued in its educational process and it is characterized as a challenge to child educators that come across with a differentiated proposal than it is used to be done every day.La presente pesquisa presenta reflexiones acerca de la Modelaje Matemática en la Educación Infantil, primera etapa de la Educación Básica, en la cual es prevista la formación de conceptos matemáticos y desarrollo del pensamiento logicomatemático. Más específicamente, la pesquisa presenta (I) estudios teóricos acerca de la Matemática y Modelaje Matemática en la Educación Infantil, (II) una práctica con Modelaje Matemática con niños de 3 y 4 años y (III) reflexiones acerca de la práctica con Modelaje.  Fue posible percibir que esta metodología favorece el aprendizaje de los niños que se sienten motivados y valorados en su proceso educacional y, también, caracterizase como un desafío a los educadores infantiles que se deparan con una propuesta diferenciada de lo que se acostumbra realizar cotidianamente.A presente pesquisa apresenta reflexões sobre a Modelagem Matemática na Educação Infantil, primeira etapa da Educação Básica, na qual é prevista a formação de conceitos matemáticos e desenvolvimento do pensamento lógico-matemático. Mais especificamente, a pesquisa apresenta (I) estudos teóricos sobre Matemática e Modelagem Matemática na Educação Infantil, (II) uma prática com Modelagem Matemática com crianças de 3 e 4 anos e (III) reflexões a partir da prática com Modelagem Matemática. Foi possível perceber que esta metodologia favorece a aprendizagem das crianças que se sentem motivadas e valorizadas em seu processo de escolarização e, também, se caracteriza como um desafio aos educadores infantis que se deparam com uma proposta diferente do que costuma realizar cotidianamente.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/21610.25090/remat25269062v16n212019p71a87Revista de Educação Matemática; Vol. 16 No. 21: jan./abr. 2019; 71 - 87Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 21: jan./abr. 2019; 71 - 87Revista de Educação Matemática; Vol. 16 Núm. 21: jan./abr. 2019; 71 - 87Revista de Educação Matemática; v. 16 n. 21: jan./abr. 2019; 71 - 872526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/216/pdfCopyright (c) 2019 Celenita Ferreira Marcondes, Vantielen da Silva Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessMarcondes, Celenita FerreiraSilva, Vantielen da Silva2021-05-06T16:11:30ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG
dc.title.none.fl_str_mv Mathematical Modeling in Childhood Education: considerations from an educational practice with 3 and 4 year old children
Modelaje Matemática en la Educación Infantil: consideraciones a partir de una práctica educativa con niños de 3 y 4 años
Modelagem Matemática na Educação Infantil: considerações a partir de uma prática educativa com crianças de 3 e 4 anos
title Mathematical Modeling in Childhood Education: considerations from an educational practice with 3 and 4 year old children
spellingShingle Mathematical Modeling in Childhood Education: considerations from an educational practice with 3 and 4 year old children
Marcondes, Celenita Ferreira
Mathematics Education
Childhood
Educational Practices
Educación Matemática
Infancia
Prácticas Educativas
Matemática
Modelagem Matemática
Educação Infantil.
title_short Mathematical Modeling in Childhood Education: considerations from an educational practice with 3 and 4 year old children
title_full Mathematical Modeling in Childhood Education: considerations from an educational practice with 3 and 4 year old children
title_fullStr Mathematical Modeling in Childhood Education: considerations from an educational practice with 3 and 4 year old children
title_full_unstemmed Mathematical Modeling in Childhood Education: considerations from an educational practice with 3 and 4 year old children
title_sort Mathematical Modeling in Childhood Education: considerations from an educational practice with 3 and 4 year old children
author Marcondes, Celenita Ferreira
author_facet Marcondes, Celenita Ferreira
Silva, Vantielen da Silva
author_role author
author2 Silva, Vantielen da Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marcondes, Celenita Ferreira
Silva, Vantielen da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematics Education
Childhood
Educational Practices
Educación Matemática
Infancia
Prácticas Educativas
Matemática
Modelagem Matemática
Educação Infantil.
topic Mathematics Education
Childhood
Educational Practices
Educación Matemática
Infancia
Prácticas Educativas
Matemática
Modelagem Matemática
Educação Infantil.
description This research introduces reflection on Mathematical Modeling in Childhood Education, the first step of the Basic Education, which is foreseen the formation of mathematical concepts and development of  logical-mathematical thinking. More specifically, this research introduces (I) theoretical studies on Mathematics and Mathematical Modeling in Childhood Education, (II) a practice with Mathematical Modeling with 3 and 4 year old children and (III) reflections from Modeling practice. It was possible to realize that this methodology supports the learning of children who feel motivated and valued in its educational process and it is characterized as a challenge to child educators that come across with a differentiated proposal than it is used to be done every day.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/216
10.25090/remat25269062v16n212019p71a87
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/216
identifier_str_mv 10.25090/remat25269062v16n212019p71a87
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/216/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Celenita Ferreira Marcondes, Vantielen da Silva Silva
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Celenita Ferreira Marcondes, Vantielen da Silva Silva
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 16 No. 21: jan./abr. 2019; 71 - 87
Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 21: jan./abr. 2019; 71 - 87
Revista de Educação Matemática; Vol. 16 Núm. 21: jan./abr. 2019; 71 - 87
Revista de Educação Matemática; v. 16 n. 21: jan./abr. 2019; 71 - 87
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313497020334080