Mathematical Modeling in Childhood Education: considerations from an educational practice with 3 and 4 year old children
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/216 |
Resumo: | This research introduces reflection on Mathematical Modeling in Childhood Education, the first step of the Basic Education, which is foreseen the formation of mathematical concepts and development of logical-mathematical thinking. More specifically, this research introduces (I) theoretical studies on Mathematics and Mathematical Modeling in Childhood Education, (II) a practice with Mathematical Modeling with 3 and 4 year old children and (III) reflections from Modeling practice. It was possible to realize that this methodology supports the learning of children who feel motivated and valued in its educational process and it is characterized as a challenge to child educators that come across with a differentiated proposal than it is used to be done every day. |
id |
SBEM_44a6406ec9346ae8c988b8bdc1a96a45 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/216 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Mathematical Modeling in Childhood Education: considerations from an educational practice with 3 and 4 year old childrenModelaje Matemática en la Educación Infantil: consideraciones a partir de una práctica educativa con niños de 3 y 4 añosModelagem Matemática na Educação Infantil: considerações a partir de uma prática educativa com crianças de 3 e 4 anosMathematics EducationChildhoodEducational PracticesEducación MatemáticaInfanciaPrácticas EducativasMatemáticaModelagem MatemáticaEducação Infantil.This research introduces reflection on Mathematical Modeling in Childhood Education, the first step of the Basic Education, which is foreseen the formation of mathematical concepts and development of logical-mathematical thinking. More specifically, this research introduces (I) theoretical studies on Mathematics and Mathematical Modeling in Childhood Education, (II) a practice with Mathematical Modeling with 3 and 4 year old children and (III) reflections from Modeling practice. It was possible to realize that this methodology supports the learning of children who feel motivated and valued in its educational process and it is characterized as a challenge to child educators that come across with a differentiated proposal than it is used to be done every day.La presente pesquisa presenta reflexiones acerca de la Modelaje Matemática en la Educación Infantil, primera etapa de la Educación Básica, en la cual es prevista la formación de conceptos matemáticos y desarrollo del pensamiento logicomatemático. Más específicamente, la pesquisa presenta (I) estudios teóricos acerca de la Matemática y Modelaje Matemática en la Educación Infantil, (II) una práctica con Modelaje Matemática con niños de 3 y 4 años y (III) reflexiones acerca de la práctica con Modelaje. Fue posible percibir que esta metodología favorece el aprendizaje de los niños que se sienten motivados y valorados en su proceso educacional y, también, caracterizase como un desafío a los educadores infantiles que se deparan con una propuesta diferenciada de lo que se acostumbra realizar cotidianamente.A presente pesquisa apresenta reflexões sobre a Modelagem Matemática na Educação Infantil, primeira etapa da Educação Básica, na qual é prevista a formação de conceitos matemáticos e desenvolvimento do pensamento lógico-matemático. Mais especificamente, a pesquisa apresenta (I) estudos teóricos sobre Matemática e Modelagem Matemática na Educação Infantil, (II) uma prática com Modelagem Matemática com crianças de 3 e 4 anos e (III) reflexões a partir da prática com Modelagem Matemática. Foi possível perceber que esta metodologia favorece a aprendizagem das crianças que se sentem motivadas e valorizadas em seu processo de escolarização e, também, se caracteriza como um desafio aos educadores infantis que se deparam com uma proposta diferente do que costuma realizar cotidianamente.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/21610.25090/remat25269062v16n212019p71a87Revista de Educação Matemática; Vol. 16 No. 21: jan./abr. 2019; 71 - 87Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 21: jan./abr. 2019; 71 - 87Revista de Educação Matemática; Vol. 16 Núm. 21: jan./abr. 2019; 71 - 87Revista de Educação Matemática; v. 16 n. 21: jan./abr. 2019; 71 - 872526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/216/pdfCopyright (c) 2019 Celenita Ferreira Marcondes, Vantielen da Silva Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessMarcondes, Celenita FerreiraSilva, Vantielen da Silva2021-05-06T16:11:30ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mathematical Modeling in Childhood Education: considerations from an educational practice with 3 and 4 year old children Modelaje Matemática en la Educación Infantil: consideraciones a partir de una práctica educativa con niños de 3 y 4 años Modelagem Matemática na Educação Infantil: considerações a partir de uma prática educativa com crianças de 3 e 4 anos |
title |
Mathematical Modeling in Childhood Education: considerations from an educational practice with 3 and 4 year old children |
spellingShingle |
Mathematical Modeling in Childhood Education: considerations from an educational practice with 3 and 4 year old children Marcondes, Celenita Ferreira Mathematics Education Childhood Educational Practices Educación Matemática Infancia Prácticas Educativas Matemática Modelagem Matemática Educação Infantil. |
title_short |
Mathematical Modeling in Childhood Education: considerations from an educational practice with 3 and 4 year old children |
title_full |
Mathematical Modeling in Childhood Education: considerations from an educational practice with 3 and 4 year old children |
title_fullStr |
Mathematical Modeling in Childhood Education: considerations from an educational practice with 3 and 4 year old children |
title_full_unstemmed |
Mathematical Modeling in Childhood Education: considerations from an educational practice with 3 and 4 year old children |
title_sort |
Mathematical Modeling in Childhood Education: considerations from an educational practice with 3 and 4 year old children |
author |
Marcondes, Celenita Ferreira |
author_facet |
Marcondes, Celenita Ferreira Silva, Vantielen da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Vantielen da Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marcondes, Celenita Ferreira Silva, Vantielen da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mathematics Education Childhood Educational Practices Educación Matemática Infancia Prácticas Educativas Matemática Modelagem Matemática Educação Infantil. |
topic |
Mathematics Education Childhood Educational Practices Educación Matemática Infancia Prácticas Educativas Matemática Modelagem Matemática Educação Infantil. |
description |
This research introduces reflection on Mathematical Modeling in Childhood Education, the first step of the Basic Education, which is foreseen the formation of mathematical concepts and development of logical-mathematical thinking. More specifically, this research introduces (I) theoretical studies on Mathematics and Mathematical Modeling in Childhood Education, (II) a practice with Mathematical Modeling with 3 and 4 year old children and (III) reflections from Modeling practice. It was possible to realize that this methodology supports the learning of children who feel motivated and valued in its educational process and it is characterized as a challenge to child educators that come across with a differentiated proposal than it is used to be done every day. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/216 10.25090/remat25269062v16n212019p71a87 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/216 |
identifier_str_mv |
10.25090/remat25269062v16n212019p71a87 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/216/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Celenita Ferreira Marcondes, Vantielen da Silva Silva info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Celenita Ferreira Marcondes, Vantielen da Silva Silva |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 16 No. 21: jan./abr. 2019; 71 - 87 Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 21: jan./abr. 2019; 71 - 87 Revista de Educação Matemática; Vol. 16 Núm. 21: jan./abr. 2019; 71 - 87 Revista de Educação Matemática; v. 16 n. 21: jan./abr. 2019; 71 - 87 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313497020334080 |