The educational perspective in mathematical modeling: a new terrain for Brazilian research?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Wellington Piveta
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3973
Resumo: This essay brings about a reflective effort about the educational perspective in mathematical modeling expression. Throughout my experiences with studies on mathematical modeling in the context of teacher education, this nomenclature has made sense because it allows me to reflect on the terrain of existing productions in Brazilian literature. I present a categorization of the thematic focuses of the productions published in the latest edition of the SIPEM, followed by the reflections that the analysis of these focuses enlightened me about the educational perspective in mathematical modeling expression. In general terms, this expression evidences the strength and representativeness of Teacher Education in Mathematical Modeling in research, as well as the emergence, of a terrain that admits particularities that naturally follow an intentional movement of the community itself. This terrain enhances a research theme that can boost educational actions since research and practice in the field of mathematical modeling suggest that they cannot be dissociated.
id UCS-4_131de13d5d5bd5935ecd33c4aaf145c2
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3973
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling The educational perspective in mathematical modeling: a new terrain for Brazilian research?La perspectiva formativa en la modelación matemática: ¿un nuevo terreno para la investigación brasileña?A perspectiva formativa em modelagem matemática: um novo terreno para a pesquisa brasileira?Educação MatemáticaPesquisa EducacionalPrática PedagógicaMathematics EducationEducational ResearchPedagogical PracticeEducación MatemáticaInvestigación EducativaPráctica PedagógicaThis essay brings about a reflective effort about the educational perspective in mathematical modeling expression. Throughout my experiences with studies on mathematical modeling in the context of teacher education, this nomenclature has made sense because it allows me to reflect on the terrain of existing productions in Brazilian literature. I present a categorization of the thematic focuses of the productions published in the latest edition of the SIPEM, followed by the reflections that the analysis of these focuses enlightened me about the educational perspective in mathematical modeling expression. In general terms, this expression evidences the strength and representativeness of Teacher Education in Mathematical Modeling in research, as well as the emergence, of a terrain that admits particularities that naturally follow an intentional movement of the community itself. This terrain enhances a research theme that can boost educational actions since research and practice in the field of mathematical modeling suggest that they cannot be dissociated.Este ensayo se presenta como un esfuerzo reflexivo sobre la expresión perspectiva formativa en la Modelación Matemática. En el fluir de mis experiencias con estudios sobre Modelamiento Matemático en el contexto de la Formación Docente, esta nomenclatura ha cobrado sentido porque me permite reflexionar sobre el terreno de las producciones existentes en la literatura brasileña. Presento una categorización de los focos temáticos de las producciones publicadas en la última edición del SIPEM, seguida de reflexiones que el análisis de estos focos me esclareció sobre la expresión perspectiva formativa en Modelación Matemática. En términos generales, esta expresión evidencia la fortaleza y representatividad de la Formación Docente en Modelación Matemática en la investigación, así como el surgimiento de un terreno que admite particularidades que naturalmente siguen un movimiento intencional de la propia comunidad. Este terreno realza un tema de investigación que puede potenciar acciones formativas ya que la investigación y la práctica en el campo de la Modelación Matemática sugieren que no pueden disociarse.Este ensaio se apresenta como um esforço reflexivo acerca da expressão perspectiva formativa em Modelagem Matemática. No fluxo das minhas vivências com estudos sobre a Modelagem Matemática no contexto da Formação de Professores, essa nomenclatura tem feito sentido por me permitir refletir sobre o terreno das produções existentes na literatura brasileira. Apresento uma categorização sobre os focos temáticos das produções publicadas na última edição do SIPEM, seguido das reflexões que a análise desses focos me aclarou sobre a expressão perspectiva formativa em Modelagem Matemática. Em linhas gerais, essa expressão evidencia a força e representatividade da Formação de Professores em Modelagem Matemática na pesquisa, bem como a emergência de um terreno que admite particularidades que seguem, naturalmente, um movimento intencional da própria comunidade. Terreno esse que potencializa uma temática de investigação que pode impulsionar ações formativas já que pesquisa e prática no campo da Modelagem Matemática sugerem não ser dissociáveis.Editora Cruzeiro do Sul2023-04-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/397310.26843/rencima.v14n2a09Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 2 (2023): abr./jun.; 1-152179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3973/2053https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Wellington Piveta2023-04-08T00:13:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3973Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-08T00:13:39Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv The educational perspective in mathematical modeling: a new terrain for Brazilian research?
La perspectiva formativa en la modelación matemática: ¿un nuevo terreno para la investigación brasileña?
A perspectiva formativa em modelagem matemática: um novo terreno para a pesquisa brasileira?
title The educational perspective in mathematical modeling: a new terrain for Brazilian research?
spellingShingle The educational perspective in mathematical modeling: a new terrain for Brazilian research?
Oliveira, Wellington Piveta
Educação Matemática
Pesquisa Educacional
Prática Pedagógica
Mathematics Education
Educational Research
Pedagogical Practice
Educación Matemática
Investigación Educativa
Práctica Pedagógica
title_short The educational perspective in mathematical modeling: a new terrain for Brazilian research?
title_full The educational perspective in mathematical modeling: a new terrain for Brazilian research?
title_fullStr The educational perspective in mathematical modeling: a new terrain for Brazilian research?
title_full_unstemmed The educational perspective in mathematical modeling: a new terrain for Brazilian research?
title_sort The educational perspective in mathematical modeling: a new terrain for Brazilian research?
author Oliveira, Wellington Piveta
author_facet Oliveira, Wellington Piveta
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Wellington Piveta
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Matemática
Pesquisa Educacional
Prática Pedagógica
Mathematics Education
Educational Research
Pedagogical Practice
Educación Matemática
Investigación Educativa
Práctica Pedagógica
topic Educação Matemática
Pesquisa Educacional
Prática Pedagógica
Mathematics Education
Educational Research
Pedagogical Practice
Educación Matemática
Investigación Educativa
Práctica Pedagógica
description This essay brings about a reflective effort about the educational perspective in mathematical modeling expression. Throughout my experiences with studies on mathematical modeling in the context of teacher education, this nomenclature has made sense because it allows me to reflect on the terrain of existing productions in Brazilian literature. I present a categorization of the thematic focuses of the productions published in the latest edition of the SIPEM, followed by the reflections that the analysis of these focuses enlightened me about the educational perspective in mathematical modeling expression. In general terms, this expression evidences the strength and representativeness of Teacher Education in Mathematical Modeling in research, as well as the emergence, of a terrain that admits particularities that naturally follow an intentional movement of the community itself. This terrain enhances a research theme that can boost educational actions since research and practice in the field of mathematical modeling suggest that they cannot be dissociated.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3973
10.26843/rencima.v14n2a09
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3973
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v14n2a09
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3973/2053
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 2 (2023): abr./jun.; 1-15
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133985296384