Problematizations in School Practices Involving Probabilistic Thinking: math making sense
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/385 |
Resumo: | The text presents a discussion about the teaching and learning processes in school mathematics, seeking to establish a mathematical "meaningful" process. In this perspective, it makes considerations about the classroom as a social environment of interactions, aiming to give meaning to Mathematics, in tasks from the perspective of problematization. The movement of ideas related to the methodology of problem-solving is discussed, in a teaching of Mathematics to solve problems, through problem-solving and Mathematics. It seeks to make sense of this resolution in a problematizing environment. The following aspects are considered: the nature of the task, the role of the teacher, the educational resources, the social culture of the Mathematics classroom, and the accessibility of Mathematics for all the students (Hiebert et al, 1997). Classroom situations that contemplate such aspects are presented, with problematizations involved in the movement of students' probabilistic thinking. The mediation of the researcher professor contributes to the mathematical learning movement with meaning. |
id |
SBEM_58011e0d3c250342d6e35af230918d24 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/385 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Problematizations in School Practices Involving Probabilistic Thinking: math making senseResolver problemas en las Prácticas Escolares que involucran situaciones probabilisticoas: darle sentido a las matemáticasPROBLEMATIZAÇÕES EM PRÁTICAS ESCOLARES ENVOLVENDO O PENSAMENTO PROBABILÍSTICO: FAZENDO MATEMÁTICA COM SENTIDOProblem-solvingProbabilistic ThinkingResearch in School Mathematical PracticeSolución de problemasPensamiento ProbabilísticoInvestigacion en Práctica Matemática EscolarResolução de problemas. Pensamento Probabilístico. Pesquisa em Prática Matemática Escolar.The text presents a discussion about the teaching and learning processes in school mathematics, seeking to establish a mathematical "meaningful" process. In this perspective, it makes considerations about the classroom as a social environment of interactions, aiming to give meaning to Mathematics, in tasks from the perspective of problematization. The movement of ideas related to the methodology of problem-solving is discussed, in a teaching of Mathematics to solve problems, through problem-solving and Mathematics. It seeks to make sense of this resolution in a problematizing environment. The following aspects are considered: the nature of the task, the role of the teacher, the educational resources, the social culture of the Mathematics classroom, and the accessibility of Mathematics for all the students (Hiebert et al, 1997). Classroom situations that contemplate such aspects are presented, with problematizations involved in the movement of students' probabilistic thinking. The mediation of the researcher professor contributes to the mathematical learning movement with meaning.En este artículo se presentan algunas reflexiones sobre los procesos de la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas en el contexto escolar, tratando de establecer tareas que desarrollen el sentido de la matemática. Desde esta perspectiva y a partir de las consideraciones sobre la clase como un ambiente social de interacción trata de atribuirle sentido a la matemática a través de la problematización. Se debate sobre el movimiento de ideas relacionadas a la metodología de resolución de problemas en la enseñanza de matemática para resolver problemas, por la resolución de problemas y la matemática dándole sentido a la resolución de problemas. Este último ocurre en un ambiente de problematización en el que se consideran los siguientes aspectos: la naturaleza de la tarea, el papel del profesor, los recursos didácticos, la cultura social de la clase y la accesibilidad de las matemáticas a todos los alumnos (Hiebert et al, 1997). Se presentan situaciones de la clase en las que se contemplan tales aspectos en que ocurre problematizados involucrados en el movimiento de pensamiento probabilístico de estudiantes. La mediación de la profesora investigadora colabora para el movimiento de aprendizaje matemático con sentido.O texto apresenta uma discussão sobre os processos de ensino e de aprendizagem em matemática escolar, buscando estabelecer um fazer matemático “com sentido”. Nessa perspectiva, tece considerações sobre a sala de aula como um ambiente social de interações, buscando atribuir sentido à Matemática, em tarefas na perspectiva da problematização. Discute-se o movimento de ideias relacionadas à metodologia de resolução de problemas, em um ensino de Matemática para resolver problemas, pela resolução de problemas e pela Matemática. Busca-se dar sentido a essa resolução em um ambiente de problematização e consideram-se os seguintes aspectos: a natureza da tarefa, o papel do professor, os recursos didáticos, uma cultura social de sala de aula de Matemática e a acessibilidade da Matemática para todos os estudantes (Hiebert et al, 1997). Apresentam-se situações da sala de aula que contemplam tais aspectos, com problematizações envolvidas no movimento de pensamento probabilístico de estudantes. A mediação da professora pesquisadora colabora para o movimento de aprendizagem matemática com sentido.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2020-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/38510.37001/remat25269062v17id385Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020038Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 17 (2020): Publicação Contínua; e020038Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020038Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e0200382526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/385/211Copyright (c) 2020 Regina Célia Grando, Jaqueline Aparecida Foratto Lixandrão Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessGrando, Regina CéliaForatto Lixandrão Santos, Jaqueline Aparecida2021-05-05T18:50:14ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG |
dc.title.none.fl_str_mv |
Problematizations in School Practices Involving Probabilistic Thinking: math making sense Resolver problemas en las Prácticas Escolares que involucran situaciones probabilisticoas: darle sentido a las matemáticas PROBLEMATIZAÇÕES EM PRÁTICAS ESCOLARES ENVOLVENDO O PENSAMENTO PROBABILÍSTICO: FAZENDO MATEMÁTICA COM SENTIDO |
title |
Problematizations in School Practices Involving Probabilistic Thinking: math making sense |
spellingShingle |
Problematizations in School Practices Involving Probabilistic Thinking: math making sense Grando, Regina Célia Problem-solving Probabilistic Thinking Research in School Mathematical Practice Solución de problemas Pensamiento Probabilístico Investigacion en Práctica Matemática Escolar Resolução de problemas. Pensamento Probabilístico. Pesquisa em Prática Matemática Escolar. |
title_short |
Problematizations in School Practices Involving Probabilistic Thinking: math making sense |
title_full |
Problematizations in School Practices Involving Probabilistic Thinking: math making sense |
title_fullStr |
Problematizations in School Practices Involving Probabilistic Thinking: math making sense |
title_full_unstemmed |
Problematizations in School Practices Involving Probabilistic Thinking: math making sense |
title_sort |
Problematizations in School Practices Involving Probabilistic Thinking: math making sense |
author |
Grando, Regina Célia |
author_facet |
Grando, Regina Célia Foratto Lixandrão Santos, Jaqueline Aparecida |
author_role |
author |
author2 |
Foratto Lixandrão Santos, Jaqueline Aparecida |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Grando, Regina Célia Foratto Lixandrão Santos, Jaqueline Aparecida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Problem-solving Probabilistic Thinking Research in School Mathematical Practice Solución de problemas Pensamiento Probabilístico Investigacion en Práctica Matemática Escolar Resolução de problemas. Pensamento Probabilístico. Pesquisa em Prática Matemática Escolar. |
topic |
Problem-solving Probabilistic Thinking Research in School Mathematical Practice Solución de problemas Pensamiento Probabilístico Investigacion en Práctica Matemática Escolar Resolução de problemas. Pensamento Probabilístico. Pesquisa em Prática Matemática Escolar. |
description |
The text presents a discussion about the teaching and learning processes in school mathematics, seeking to establish a mathematical "meaningful" process. In this perspective, it makes considerations about the classroom as a social environment of interactions, aiming to give meaning to Mathematics, in tasks from the perspective of problematization. The movement of ideas related to the methodology of problem-solving is discussed, in a teaching of Mathematics to solve problems, through problem-solving and Mathematics. It seeks to make sense of this resolution in a problematizing environment. The following aspects are considered: the nature of the task, the role of the teacher, the educational resources, the social culture of the Mathematics classroom, and the accessibility of Mathematics for all the students (Hiebert et al, 1997). Classroom situations that contemplate such aspects are presented, with problematizations involved in the movement of students' probabilistic thinking. The mediation of the researcher professor contributes to the mathematical learning movement with meaning. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/385 10.37001/remat25269062v17id385 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/385 |
identifier_str_mv |
10.37001/remat25269062v17id385 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/385/211 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Regina Célia Grando, Jaqueline Aparecida Foratto Lixandrão Santos https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Regina Célia Grando, Jaqueline Aparecida Foratto Lixandrão Santos https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020038 Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 17 (2020): Publicação Contínua; e020038 Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020038 Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e020038 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313497589710848 |