Contributions of the history of Mathematical Education to Mathematics Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Valente, Wagner Rodrigues
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3095
Resumo: This article aims to analyze the possible contributions that results from studies from the History of mathematics education - Hem can give to the best formulation of questions specific to the field of Mathematics Education. To this end, the text uses as theoretical-methodological tools the studies of Pierre Bourdieu, on the constitution of scientific fields, and also the analyzes on the development of disciplinary fields and their dynamics in the elaboration of scientific disciplines, treated in by Swiss researchers Rita Hofstetter and Bernard Schneuwly. The contributions made by Hem are justified from the previous analysis treated in the article, on research problems present both in the mathematical disciplinary field, as well as those posed by Mathematical Education. The article concludes by advocating the need to place school culture at the center of Mathematics Education investigations, in terms of the characterization of “mathematics from teaching”.
id UCS-4_38ce2e95dc0a330f31013ed64730e3fc
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3095
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Contributions of the history of Mathematical Education to Mathematics EducationContribuciones de la Historia de la Educación Matemática a la Educación MatemáticaContribuições da história da Educação Matemática à Educação MatemáticaEducação MatemáticaFormação de Professores de MatemáticaCampo DisciplinarMatemática do EnsinoHistória da Educação MatemáticaMathematics EducationMathematics Teacher TrainingDisciplinary FieldMathematics from TeachingHistory of Mathematical EducationEducación MatemáticaFormación de Profesores de MatemáticasCampo DisciplinarMatemáticas de la EnseñanzaHistoria de la Educación MatemáticaThis article aims to analyze the possible contributions that results from studies from the History of mathematics education - Hem can give to the best formulation of questions specific to the field of Mathematics Education. To this end, the text uses as theoretical-methodological tools the studies of Pierre Bourdieu, on the constitution of scientific fields, and also the analyzes on the development of disciplinary fields and their dynamics in the elaboration of scientific disciplines, treated in by Swiss researchers Rita Hofstetter and Bernard Schneuwly. The contributions made by Hem are justified from the previous analysis treated in the article, on research problems present both in the mathematical disciplinary field, as well as those posed by Mathematical Education. The article concludes by advocating the need to place school culture at the center of Mathematics Education investigations, in terms of the characterization of “mathematics from teaching”.Este artículo tiene como objetivo analizar las posibles contribuciones que los resultados de los estudios de Historia de la educación matemática - Hem pueden dar a la mejor formulación de preguntas específicas del campo de la Educación Matemática. Para ello, el texto toma como herramienta teórica y metodológica los estudios de Pierre Bourdieu, sobre la constitución de campos científicos y, también, los análisis sobre el desarrollo de campos disciplinarios y su dinámica de elaboración de disciplinas científicas, tratados por investigadores suizos Rita Hofstetter y Bernard Schneuwly. Las aportaciones realizadas por Hem se justifican a partir del análisis previo tratado en el artículo, sobre problemas de investigación presentes tanto en el campo disciplinar matemático, como los planteados por la Educación Matemática. El artículo concluye defendiendo la necesidad de situar la cultura escolar en el centro de las investigaciones en educación matemática, en términos de la caracterización de las matemáticas de la enseñanza.Este artigo tem por objetivo analisar as possíveis contribuições que resultados de estudos vindos da História da educação matemática - Hem poderão dar à melhor formulação de questões próprias ao campo da Educação Matemática. Para tal, o texto toma como ferramental teórico-metodológico os estudos de Pierre Bourdieu, sobre a constituição de campos científicos e, ainda, as análises sobre o desenvolvimento de campos disciplinares e suas dinâmicas de elaboração das disciplinas científicas, tratadas pelos pesquisadores suíços Rita Hofstetter e Bernard Schneuwly. As contribuições dadas pela Hem justificam-se a partir da análise prévia tratada no artigo, sobre problemáticas de pesquisas presentes tanto no campo disciplinar matemático, como aquelas postas pela Educação Matemática. Conclui-se o artigo advogando a necessidade de colocar a cultura escolar no centro das investigações da Educação Matemática, em termos de caracterização de uma matemática do ensino.Editora Cruzeiro do Sul2021-08-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/309510.26843/rencima.v12n5a01Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 5 (2021): ago.; 1-132179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3095/1596https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessValente, Wagner Rodrigues2023-04-21T22:42:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3095Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-21T22:42:17Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Contributions of the history of Mathematical Education to Mathematics Education
Contribuciones de la Historia de la Educación Matemática a la Educación Matemática
Contribuições da história da Educação Matemática à Educação Matemática
title Contributions of the history of Mathematical Education to Mathematics Education
spellingShingle Contributions of the history of Mathematical Education to Mathematics Education
Valente, Wagner Rodrigues
Educação Matemática
Formação de Professores de Matemática
Campo Disciplinar
Matemática do Ensino
História da Educação Matemática
Mathematics Education
Mathematics Teacher Training
Disciplinary Field
Mathematics from Teaching
History of Mathematical Education
Educación Matemática
Formación de Profesores de Matemáticas
Campo Disciplinar
Matemáticas de la Enseñanza
Historia de la Educación Matemática
title_short Contributions of the history of Mathematical Education to Mathematics Education
title_full Contributions of the history of Mathematical Education to Mathematics Education
title_fullStr Contributions of the history of Mathematical Education to Mathematics Education
title_full_unstemmed Contributions of the history of Mathematical Education to Mathematics Education
title_sort Contributions of the history of Mathematical Education to Mathematics Education
author Valente, Wagner Rodrigues
author_facet Valente, Wagner Rodrigues
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Valente, Wagner Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Matemática
Formação de Professores de Matemática
Campo Disciplinar
Matemática do Ensino
História da Educação Matemática
Mathematics Education
Mathematics Teacher Training
Disciplinary Field
Mathematics from Teaching
History of Mathematical Education
Educación Matemática
Formación de Profesores de Matemáticas
Campo Disciplinar
Matemáticas de la Enseñanza
Historia de la Educación Matemática
topic Educação Matemática
Formação de Professores de Matemática
Campo Disciplinar
Matemática do Ensino
História da Educação Matemática
Mathematics Education
Mathematics Teacher Training
Disciplinary Field
Mathematics from Teaching
History of Mathematical Education
Educación Matemática
Formación de Profesores de Matemáticas
Campo Disciplinar
Matemáticas de la Enseñanza
Historia de la Educación Matemática
description This article aims to analyze the possible contributions that results from studies from the History of mathematics education - Hem can give to the best formulation of questions specific to the field of Mathematics Education. To this end, the text uses as theoretical-methodological tools the studies of Pierre Bourdieu, on the constitution of scientific fields, and also the analyzes on the development of disciplinary fields and their dynamics in the elaboration of scientific disciplines, treated in by Swiss researchers Rita Hofstetter and Bernard Schneuwly. The contributions made by Hem are justified from the previous analysis treated in the article, on research problems present both in the mathematical disciplinary field, as well as those posed by Mathematical Education. The article concludes by advocating the need to place school culture at the center of Mathematics Education investigations, in terms of the characterization of “mathematics from teaching”.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3095
10.26843/rencima.v12n5a01
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3095
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v12n5a01
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3095/1596
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 5 (2021): ago.; 1-13
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306132881145856