Matter management and class management in Mathematics teaching: a perspective on the “logic of calculation” methodology

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fonseca, Carla Camargo
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva, Gabriele Bonotto, Felicetti, Vera Lucia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/148
Resumo: This article has the goal of which is to investigate aspects of the development of teaching mathematics in the first year of Basic Education, based on the application of the “Logic of Calculation” methodology (SIMONS, 2013). This study is qualitative in nature, using a case study as the method. The data collection took place in a private school in the city of Canoas (RS), through in loco observation as well as a semi-structured interview with the teacher of the observed class. The data analysis was carried out using the technique of discourse textual analysis. The corpus analysis, composed of the observations and the interview with the teacher, resulted in two categories: Subject Management and Class Management. Based on this categorization, some findings were obtained with respect to content in Mathematics, using games, the strategies used by the teacher and the methodology studied.
id SBEM_677a0f2d0a4177b16481dd696a4f5fca
oai_identifier_str oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/148
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Matter management and class management in Mathematics teaching: a perspective on the “logic of calculation” methodologyGestión de materias y gestión de clases en la enseñanza de las Matemáticas: una perspectiva sobre la metodología de la “lógica del cálculo”Gestão da Matéria e a Gestão de Classe no ensino de Matemática: uma perspectiva sobre a metodologia “Lógica do Cálculo”Ensino e aprendizagemAlfabetização MatemáticaLógica do CálculoEnseñanza y aprendizajeAlfabetización matemáticaLógica de cálculoTeaching and learningMathematical LiteracyLogic of CalculationThis article has the goal of which is to investigate aspects of the development of teaching mathematics in the first year of Basic Education, based on the application of the “Logic of Calculation” methodology (SIMONS, 2013). This study is qualitative in nature, using a case study as the method. The data collection took place in a private school in the city of Canoas (RS), through in loco observation as well as a semi-structured interview with the teacher of the observed class. The data analysis was carried out using the technique of discourse textual analysis. The corpus analysis, composed of the observations and the interview with the teacher, resulted in two categories: Subject Management and Class Management. Based on this categorization, some findings were obtained with respect to content in Mathematics, using games, the strategies used by the teacher and the methodology studied.Este artículo es un extracto de una tesis de maestría, y tiene como objetivo investigar aspectos del desarrollo de la enseñanza de las Matemáticas en un 1er año de educación básica a partir de la aplicación de la metodología “Lógica del Cálculo” (SIMONS, 2013). El estudio tiene un carácter cualitativo, optando por la técnica del estudio de casos. La recolección de datos se realizó en un colegio privado de la ciudad de Canoas (RS), mediante observación presencial y también a través de una entrevista semiestructurada con el docente de la clase observada. El análisis de datos se realizó con base en la técnica de análisis textual discursivo. El análisis del corpus, constituido por las observaciones y la entrevista con el docente, generó dos categorías: Gestión de Materias y Gestión de Clases. De esta categorización se obtuvieron algunos hallazgos que hacen referencia a los contenidos de Matemáticas, el uso de juegos, las estrategias empleadas por el docente y la metodología estudiada.Este artigo tem como objetivo investigar aspectos do desenvolvimento do ensino da Matemática em um 1º ano do Ensino Fundamental a partir da aplicação da metodologia “Lógica do Cálculo” (SIMONS, 2013). O estudo tem cunho qualitativo, optando-se pela técnica de estudo de caso. A coleta de dados aconteceu em uma escola particular da cidade de Canoas (RS), por meio da observação in loco e também mediante entrevista semiestruturada com a professora da turma observada. A análise dos dados foi realizada tendo como base a técnica da análise textual discursiva. A análise do corpus,constituído pelas observações e pela entrevista com a professora, gerou duas categorias: Gestão da Matéria e Gestão da Classe. A partir dessa categorização obteve-se alguns achados que se referem aos conteúdos de Matemática, à utilização de jogos, às estratégias usadas pela professora e à própria metodologia estudada.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2021-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/14810.37001/remat25269062v18id558Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021032Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021032Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Publicação contínua; e0210322526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/148/162https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/148/493https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/148/512https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/148/531https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFonseca, Carla CamargoSilva, Gabriele BonottoFelicetti, Vera Lucia2023-07-16T02:36:50Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/148Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-07-16T02:36:50Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv Matter management and class management in Mathematics teaching: a perspective on the “logic of calculation” methodology
Gestión de materias y gestión de clases en la enseñanza de las Matemáticas: una perspectiva sobre la metodología de la “lógica del cálculo”
Gestão da Matéria e a Gestão de Classe no ensino de Matemática: uma perspectiva sobre a metodologia “Lógica do Cálculo”
title Matter management and class management in Mathematics teaching: a perspective on the “logic of calculation” methodology
spellingShingle Matter management and class management in Mathematics teaching: a perspective on the “logic of calculation” methodology
Fonseca, Carla Camargo
Ensino e aprendizagem
Alfabetização Matemática
Lógica do Cálculo
Enseñanza y aprendizaje
Alfabetización matemática
Lógica de cálculo
Teaching and learning
Mathematical Literacy
Logic of Calculation
title_short Matter management and class management in Mathematics teaching: a perspective on the “logic of calculation” methodology
title_full Matter management and class management in Mathematics teaching: a perspective on the “logic of calculation” methodology
title_fullStr Matter management and class management in Mathematics teaching: a perspective on the “logic of calculation” methodology
title_full_unstemmed Matter management and class management in Mathematics teaching: a perspective on the “logic of calculation” methodology
title_sort Matter management and class management in Mathematics teaching: a perspective on the “logic of calculation” methodology
author Fonseca, Carla Camargo
author_facet Fonseca, Carla Camargo
Silva, Gabriele Bonotto
Felicetti, Vera Lucia
author_role author
author2 Silva, Gabriele Bonotto
Felicetti, Vera Lucia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fonseca, Carla Camargo
Silva, Gabriele Bonotto
Felicetti, Vera Lucia
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino e aprendizagem
Alfabetização Matemática
Lógica do Cálculo
Enseñanza y aprendizaje
Alfabetización matemática
Lógica de cálculo
Teaching and learning
Mathematical Literacy
Logic of Calculation
topic Ensino e aprendizagem
Alfabetização Matemática
Lógica do Cálculo
Enseñanza y aprendizaje
Alfabetización matemática
Lógica de cálculo
Teaching and learning
Mathematical Literacy
Logic of Calculation
description This article has the goal of which is to investigate aspects of the development of teaching mathematics in the first year of Basic Education, based on the application of the “Logic of Calculation” methodology (SIMONS, 2013). This study is qualitative in nature, using a case study as the method. The data collection took place in a private school in the city of Canoas (RS), through in loco observation as well as a semi-structured interview with the teacher of the observed class. The data analysis was carried out using the technique of discourse textual analysis. The corpus analysis, composed of the observations and the interview with the teacher, resulted in two categories: Subject Management and Class Management. Based on this categorization, some findings were obtained with respect to content in Mathematics, using games, the strategies used by the teacher and the methodology studied.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/148
10.37001/remat25269062v18id558
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/148
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v18id558
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/148/162
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/148/493
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/148/512
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/148/531
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021032
Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021032
Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Publicação contínua; e021032
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv douglas.tinti@unicid.edu.br
_version_ 1798313494882287616