Matter management and class management in Mathematics teaching: a perspective on the “logic of calculation” methodology
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/148 |
Resumo: | This article has the goal of which is to investigate aspects of the development of teaching mathematics in the first year of Basic Education, based on the application of the “Logic of Calculation” methodology (SIMONS, 2013). This study is qualitative in nature, using a case study as the method. The data collection took place in a private school in the city of Canoas (RS), through in loco observation as well as a semi-structured interview with the teacher of the observed class. The data analysis was carried out using the technique of discourse textual analysis. The corpus analysis, composed of the observations and the interview with the teacher, resulted in two categories: Subject Management and Class Management. Based on this categorization, some findings were obtained with respect to content in Mathematics, using games, the strategies used by the teacher and the methodology studied. |
id |
SBEM_677a0f2d0a4177b16481dd696a4f5fca |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/148 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Matter management and class management in Mathematics teaching: a perspective on the “logic of calculation” methodologyGestión de materias y gestión de clases en la enseñanza de las Matemáticas: una perspectiva sobre la metodología de la “lógica del cálculo”Gestão da Matéria e a Gestão de Classe no ensino de Matemática: uma perspectiva sobre a metodologia “Lógica do Cálculo”Ensino e aprendizagemAlfabetização MatemáticaLógica do CálculoEnseñanza y aprendizajeAlfabetización matemáticaLógica de cálculoTeaching and learningMathematical LiteracyLogic of CalculationThis article has the goal of which is to investigate aspects of the development of teaching mathematics in the first year of Basic Education, based on the application of the “Logic of Calculation” methodology (SIMONS, 2013). This study is qualitative in nature, using a case study as the method. The data collection took place in a private school in the city of Canoas (RS), through in loco observation as well as a semi-structured interview with the teacher of the observed class. The data analysis was carried out using the technique of discourse textual analysis. The corpus analysis, composed of the observations and the interview with the teacher, resulted in two categories: Subject Management and Class Management. Based on this categorization, some findings were obtained with respect to content in Mathematics, using games, the strategies used by the teacher and the methodology studied.Este artículo es un extracto de una tesis de maestría, y tiene como objetivo investigar aspectos del desarrollo de la enseñanza de las Matemáticas en un 1er año de educación básica a partir de la aplicación de la metodología “Lógica del Cálculo” (SIMONS, 2013). El estudio tiene un carácter cualitativo, optando por la técnica del estudio de casos. La recolección de datos se realizó en un colegio privado de la ciudad de Canoas (RS), mediante observación presencial y también a través de una entrevista semiestructurada con el docente de la clase observada. El análisis de datos se realizó con base en la técnica de análisis textual discursivo. El análisis del corpus, constituido por las observaciones y la entrevista con el docente, generó dos categorías: Gestión de Materias y Gestión de Clases. De esta categorización se obtuvieron algunos hallazgos que hacen referencia a los contenidos de Matemáticas, el uso de juegos, las estrategias empleadas por el docente y la metodología estudiada.Este artigo tem como objetivo investigar aspectos do desenvolvimento do ensino da Matemática em um 1º ano do Ensino Fundamental a partir da aplicação da metodologia “Lógica do Cálculo” (SIMONS, 2013). O estudo tem cunho qualitativo, optando-se pela técnica de estudo de caso. A coleta de dados aconteceu em uma escola particular da cidade de Canoas (RS), por meio da observação in loco e também mediante entrevista semiestruturada com a professora da turma observada. A análise dos dados foi realizada tendo como base a técnica da análise textual discursiva. A análise do corpus,constituído pelas observações e pela entrevista com a professora, gerou duas categorias: Gestão da Matéria e Gestão da Classe. A partir dessa categorização obteve-se alguns achados que se referem aos conteúdos de Matemática, à utilização de jogos, às estratégias usadas pela professora e à própria metodologia estudada.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2021-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/14810.37001/remat25269062v18id558Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021032Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021032Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Publicação contínua; e0210322526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/148/162https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/148/493https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/148/512https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/148/531https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFonseca, Carla CamargoSilva, Gabriele BonottoFelicetti, Vera Lucia2023-07-16T02:36:50Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/148Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-07-16T02:36:50Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Matter management and class management in Mathematics teaching: a perspective on the “logic of calculation” methodology Gestión de materias y gestión de clases en la enseñanza de las Matemáticas: una perspectiva sobre la metodología de la “lógica del cálculo” Gestão da Matéria e a Gestão de Classe no ensino de Matemática: uma perspectiva sobre a metodologia “Lógica do Cálculo” |
title |
Matter management and class management in Mathematics teaching: a perspective on the “logic of calculation” methodology |
spellingShingle |
Matter management and class management in Mathematics teaching: a perspective on the “logic of calculation” methodology Fonseca, Carla Camargo Ensino e aprendizagem Alfabetização Matemática Lógica do Cálculo Enseñanza y aprendizaje Alfabetización matemática Lógica de cálculo Teaching and learning Mathematical Literacy Logic of Calculation |
title_short |
Matter management and class management in Mathematics teaching: a perspective on the “logic of calculation” methodology |
title_full |
Matter management and class management in Mathematics teaching: a perspective on the “logic of calculation” methodology |
title_fullStr |
Matter management and class management in Mathematics teaching: a perspective on the “logic of calculation” methodology |
title_full_unstemmed |
Matter management and class management in Mathematics teaching: a perspective on the “logic of calculation” methodology |
title_sort |
Matter management and class management in Mathematics teaching: a perspective on the “logic of calculation” methodology |
author |
Fonseca, Carla Camargo |
author_facet |
Fonseca, Carla Camargo Silva, Gabriele Bonotto Felicetti, Vera Lucia |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Gabriele Bonotto Felicetti, Vera Lucia |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fonseca, Carla Camargo Silva, Gabriele Bonotto Felicetti, Vera Lucia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino e aprendizagem Alfabetização Matemática Lógica do Cálculo Enseñanza y aprendizaje Alfabetización matemática Lógica de cálculo Teaching and learning Mathematical Literacy Logic of Calculation |
topic |
Ensino e aprendizagem Alfabetização Matemática Lógica do Cálculo Enseñanza y aprendizaje Alfabetización matemática Lógica de cálculo Teaching and learning Mathematical Literacy Logic of Calculation |
description |
This article has the goal of which is to investigate aspects of the development of teaching mathematics in the first year of Basic Education, based on the application of the “Logic of Calculation” methodology (SIMONS, 2013). This study is qualitative in nature, using a case study as the method. The data collection took place in a private school in the city of Canoas (RS), through in loco observation as well as a semi-structured interview with the teacher of the observed class. The data analysis was carried out using the technique of discourse textual analysis. The corpus analysis, composed of the observations and the interview with the teacher, resulted in two categories: Subject Management and Class Management. Based on this categorization, some findings were obtained with respect to content in Mathematics, using games, the strategies used by the teacher and the methodology studied. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/148 10.37001/remat25269062v18id558 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/148 |
identifier_str_mv |
10.37001/remat25269062v18id558 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/148/162 https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/148/493 https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/148/512 https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/148/531 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021032 Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021032 Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Publicação contínua; e021032 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
douglas.tinti@unicid.edu.br |
_version_ |
1798313494882287616 |