Memes, mathematics and teacher education: a socio-political perspective
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/492 |
Resumo: | This article aims to investigate how the form/a(c)tion is shown with teachers who teach mathematics, in terms of the mathematical dimension of Cybereducation, when they develop mathematics-activities-with-memes. We understand Cybereducation as a form/a(c)tion that considers Digital Technologies as participants in the process of constituting mathematical knowledge. Thus, to obtain data for this research, we developed an extension course called “In order to memorize? Building mathematics-activities-with-memes”. The target audience was teachers who teach mathematics in the metropolitan region of Porto Alegre, in Rio Grande do Sul state. As research results, in this article, we highlight the teachers’ democratic discourse in development of mathematics-activities-with-memes and different interpretations of the relationship between mathematics education and democracy. In this way, we assume the teachers’ mathematical knowledge constitution was shown to be as socio-political and democratic constitution, showing mathematics that seeks bridges between theory and practice, dialectically in praxis. |
id |
SBEM_72d1b45022367af1c575737816ce4ba5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/492 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Memes, mathematics and teacher education: a socio-political perspectiveMemes, matemáticas y formación docente: una perspectiva sociopolíticaMemes, Matemática e formação com professores/professoras : uma perspectiva sociopolíticaMathematics EducationTeachers EducationInternet MemeEducación MatemáticaFormación de profesoresMeme de InternetEducação MatemáticaFormação de ProfessoresMeme da InternetThis article aims to investigate how the form/a(c)tion is shown with teachers who teach mathematics, in terms of the mathematical dimension of Cybereducation, when they develop mathematics-activities-with-memes. We understand Cybereducation as a form/a(c)tion that considers Digital Technologies as participants in the process of constituting mathematical knowledge. Thus, to obtain data for this research, we developed an extension course called “In order to memorize? Building mathematics-activities-with-memes”. The target audience was teachers who teach mathematics in the metropolitan region of Porto Alegre, in Rio Grande do Sul state. As research results, in this article, we highlight the teachers’ democratic discourse in development of mathematics-activities-with-memes and different interpretations of the relationship between mathematics education and democracy. In this way, we assume the teachers’ mathematical knowledge constitution was shown to be as socio-political and democratic constitution, showing mathematics that seeks bridges between theory and practice, dialectically in praxis.Este artículo tiene como objetivo investigar cómo se muestra forma/acción con los profesores que enseñan matemáticas, en términos de la dimensión matemática de la Cibereducación, cuando desarrollan actividades-matemáticas-con-memes. Entendemos la Cibereducación como una forma/acción que considera a las Tecnologías Digitales como partícipes del proceso de constitución del conocimiento matemático. Así, para obtener datos para esta investigación, se realizó un curso de extensión denominado “¿Para memorizar? Construyendo actividades-matemáticas-con-memes”. El público objetivo fueron los docentes que imparten clases de matemáticas en la región metropolitana de Porto Alegre, en el estado de Rio Grande do Sul. Como resultado de la investigación, en este artículo se demuestra un discurso democrático de los docentes en el desarrollo de actividades-matemática-con-memes y diferentes interpretaciones de la relación entre educación matemática y democracia. De esta forma, asumimos que la constitución del conocimiento matemático de los docentes resultó ser sociopolítica y democrática, mostrando una matemática que busca puentes entre la teoría y la práctica, dialécticamente en la práxis.Este artigo tem o objetivo de investigar como se mostra a forma/ação com professores/professoras que ensinam matemática, em termos da dimensão matemática da Cyberformação, quando desenvolvem atividades-matemáticas-com-memes. Compreendemos a Cyberformação como uma forma/ação que considera as Tecnologias Digitais como partícipes do processo de constituição do conhecimento matemático. Assim, para obter dados para essa pesquisa foi planejado e desenvolvido um curso de extensão denominado “A fim de memetizar? Construindo atividades-matemáticas-com-memes”. O público alvo foram professores e professoras que ensinam matemática na região metropolitana de Porto Alegre, do estado do Rio Grande do Sul. Como resultado de pesquisa, nesse artigo, evidenciamos um discurso democrático de participantes no desenvolvimento de atividades-matemáticas-com-memes e diferentes interpretações da relação entre Educação Matemática e democracia. Dessa maneira, assumimos que a constituição do conhecimento matemático de professores/professoras se mostrou como sociopolítico e democrático, evidenciando uma matemática que busca pontes entre teoria e prática, dialeticamente em práxis.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2021-04-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/49210.37001/remat25269062v18id492Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021019Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 18 (2021): Publicação contínua; e021019Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021019Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Publicação contínua; e0210192526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/492/250https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/492/382https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/492/383https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/492/384https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessFriske, AndréiaRosa, Maurício2022-03-12T14:41:08ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG |
dc.title.none.fl_str_mv |
Memes, mathematics and teacher education: a socio-political perspective Memes, matemáticas y formación docente: una perspectiva sociopolítica Memes, Matemática e formação com professores/professoras : uma perspectiva sociopolítica |
title |
Memes, mathematics and teacher education: a socio-political perspective |
spellingShingle |
Memes, mathematics and teacher education: a socio-political perspective Friske, Andréia Mathematics Education Teachers Education Internet Meme Educación Matemática Formación de profesores Meme de Internet Educação Matemática Formação de Professores Meme da Internet |
title_short |
Memes, mathematics and teacher education: a socio-political perspective |
title_full |
Memes, mathematics and teacher education: a socio-political perspective |
title_fullStr |
Memes, mathematics and teacher education: a socio-political perspective |
title_full_unstemmed |
Memes, mathematics and teacher education: a socio-political perspective |
title_sort |
Memes, mathematics and teacher education: a socio-political perspective |
author |
Friske, Andréia |
author_facet |
Friske, Andréia Rosa, Maurício |
author_role |
author |
author2 |
Rosa, Maurício |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Friske, Andréia Rosa, Maurício |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mathematics Education Teachers Education Internet Meme Educación Matemática Formación de profesores Meme de Internet Educação Matemática Formação de Professores Meme da Internet |
topic |
Mathematics Education Teachers Education Internet Meme Educación Matemática Formación de profesores Meme de Internet Educação Matemática Formação de Professores Meme da Internet |
description |
This article aims to investigate how the form/a(c)tion is shown with teachers who teach mathematics, in terms of the mathematical dimension of Cybereducation, when they develop mathematics-activities-with-memes. We understand Cybereducation as a form/a(c)tion that considers Digital Technologies as participants in the process of constituting mathematical knowledge. Thus, to obtain data for this research, we developed an extension course called “In order to memorize? Building mathematics-activities-with-memes”. The target audience was teachers who teach mathematics in the metropolitan region of Porto Alegre, in Rio Grande do Sul state. As research results, in this article, we highlight the teachers’ democratic discourse in development of mathematics-activities-with-memes and different interpretations of the relationship between mathematics education and democracy. In this way, we assume the teachers’ mathematical knowledge constitution was shown to be as socio-political and democratic constitution, showing mathematics that seeks bridges between theory and practice, dialectically in praxis. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/492 10.37001/remat25269062v18id492 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/492 |
identifier_str_mv |
10.37001/remat25269062v18id492 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/492/250 https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/492/382 https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/492/383 https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/492/384 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021019 Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 18 (2021): Publicação contínua; e021019 Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021019 Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Publicação contínua; e021019 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313497677791232 |