Memes, mathematics and teacher education: a socio-political perspective

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Friske, Andréia
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Rosa, Maurício
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/492
Resumo: This article aims to investigate how the form/a(c)tion is shown with teachers who teach mathematics, in terms of the mathematical dimension of Cybereducation, when they develop mathematics-activities-with-memes. We understand Cybereducation as a form/a(c)tion that considers Digital Technologies as participants in the process of constituting mathematical knowledge. Thus, to obtain data for this research, we developed an extension course called “In order to memorize? Building mathematics-activities-with-memes”. The target audience was teachers who teach mathematics in the metropolitan region of Porto Alegre, in Rio Grande do Sul state. As research results, in this article, we highlight the teachers’ democratic discourse in development of mathematics-activities-with-memes and different interpretations of the relationship between mathematics education and democracy. In this way, we assume the teachers’ mathematical knowledge constitution was shown to be as socio-political and democratic constitution, showing mathematics that seeks bridges between theory and practice, dialectically in praxis.
id SBEM_72d1b45022367af1c575737816ce4ba5
oai_identifier_str oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/492
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Memes, mathematics and teacher education: a socio-political perspectiveMemes, matemáticas y formación docente: una perspectiva sociopolíticaMemes, Matemática e formação com professores/professoras : uma perspectiva sociopolíticaMathematics EducationTeachers EducationInternet MemeEducación MatemáticaFormación de profesoresMeme de InternetEducação MatemáticaFormação de ProfessoresMeme da InternetThis article aims to investigate how the form/a(c)tion is shown with teachers who teach mathematics, in terms of the mathematical dimension of Cybereducation, when they develop mathematics-activities-with-memes. We understand Cybereducation as a form/a(c)tion that considers Digital Technologies as participants in the process of constituting mathematical knowledge. Thus, to obtain data for this research, we developed an extension course called “In order to memorize? Building mathematics-activities-with-memes”. The target audience was teachers who teach mathematics in the metropolitan region of Porto Alegre, in Rio Grande do Sul state. As research results, in this article, we highlight the teachers’ democratic discourse in development of mathematics-activities-with-memes and different interpretations of the relationship between mathematics education and democracy. In this way, we assume the teachers’ mathematical knowledge constitution was shown to be as socio-political and democratic constitution, showing mathematics that seeks bridges between theory and practice, dialectically in praxis.Este artículo tiene como objetivo investigar cómo se muestra forma/acción con los profesores que enseñan matemáticas, en términos de la dimensión matemática de la Cibereducación, cuando desarrollan actividades-matemáticas-con-memes. Entendemos la Cibereducación como una forma/acción que considera a las Tecnologías Digitales como partícipes del proceso de constitución del conocimiento matemático. Así, para obtener datos para esta investigación, se realizó un curso de extensión denominado “¿Para memorizar? Construyendo actividades-matemáticas-con-memes”. El público objetivo fueron los docentes que imparten clases de matemáticas en la región metropolitana de Porto Alegre, en el estado de Rio Grande do Sul. Como resultado de la investigación, en este artículo se demuestra un discurso democrático de los docentes en el desarrollo de actividades-matemática-con-memes y diferentes interpretaciones de la relación entre educación matemática y democracia. De esta forma, asumimos que la constitución del conocimiento matemático de los docentes resultó ser sociopolítica y democrática, mostrando una matemática que busca puentes entre la teoría y la práctica, dialécticamente en la práxis.Este artigo tem o objetivo de investigar como se mostra a forma/ação com professores/professoras que ensinam matemática, em termos da dimensão matemática da Cyberformação, quando desenvolvem atividades-matemáticas-com-memes. Compreendemos a Cyberformação como uma forma/ação que considera as Tecnologias Digitais como partícipes do processo de constituição do conhecimento matemático. Assim, para obter dados para essa pesquisa foi planejado e desenvolvido um curso de extensão denominado “A fim de memetizar? Construindo atividades-matemáticas-com-memes”. O público alvo foram professores e professoras que ensinam matemática na região metropolitana de Porto Alegre, do estado do Rio Grande do Sul. Como resultado de pesquisa, nesse artigo, evidenciamos um discurso democrático de participantes no desenvolvimento de atividades-matemáticas-com-memes e diferentes interpretações da relação entre Educação Matemática e democracia. Dessa maneira, assumimos que a constituição do conhecimento matemático de professores/professoras se mostrou como sociopolítico e democrático, evidenciando uma matemática que busca pontes entre teoria e prática, dialeticamente em práxis.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2021-04-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/49210.37001/remat25269062v18id492Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021019Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 18 (2021): Publicação contínua; e021019Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021019Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Publicação contínua; e0210192526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/492/250https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/492/382https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/492/383https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/492/384https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessFriske, AndréiaRosa, Maurício2022-03-12T14:41:08ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG
dc.title.none.fl_str_mv Memes, mathematics and teacher education: a socio-political perspective
Memes, matemáticas y formación docente: una perspectiva sociopolítica
Memes, Matemática e formação com professores/professoras : uma perspectiva sociopolítica
title Memes, mathematics and teacher education: a socio-political perspective
spellingShingle Memes, mathematics and teacher education: a socio-political perspective
Friske, Andréia
Mathematics Education
Teachers Education
Internet Meme
Educación Matemática
Formación de profesores
Meme de Internet
Educação Matemática
Formação de Professores
Meme da Internet
title_short Memes, mathematics and teacher education: a socio-political perspective
title_full Memes, mathematics and teacher education: a socio-political perspective
title_fullStr Memes, mathematics and teacher education: a socio-political perspective
title_full_unstemmed Memes, mathematics and teacher education: a socio-political perspective
title_sort Memes, mathematics and teacher education: a socio-political perspective
author Friske, Andréia
author_facet Friske, Andréia
Rosa, Maurício
author_role author
author2 Rosa, Maurício
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Friske, Andréia
Rosa, Maurício
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematics Education
Teachers Education
Internet Meme
Educación Matemática
Formación de profesores
Meme de Internet
Educação Matemática
Formação de Professores
Meme da Internet
topic Mathematics Education
Teachers Education
Internet Meme
Educación Matemática
Formación de profesores
Meme de Internet
Educação Matemática
Formação de Professores
Meme da Internet
description This article aims to investigate how the form/a(c)tion is shown with teachers who teach mathematics, in terms of the mathematical dimension of Cybereducation, when they develop mathematics-activities-with-memes. We understand Cybereducation as a form/a(c)tion that considers Digital Technologies as participants in the process of constituting mathematical knowledge. Thus, to obtain data for this research, we developed an extension course called “In order to memorize? Building mathematics-activities-with-memes”. The target audience was teachers who teach mathematics in the metropolitan region of Porto Alegre, in Rio Grande do Sul state. As research results, in this article, we highlight the teachers’ democratic discourse in development of mathematics-activities-with-memes and different interpretations of the relationship between mathematics education and democracy. In this way, we assume the teachers’ mathematical knowledge constitution was shown to be as socio-political and democratic constitution, showing mathematics that seeks bridges between theory and practice, dialectically in praxis.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/492
10.37001/remat25269062v18id492
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/492
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v18id492
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/492/250
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/492/382
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/492/383
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/492/384
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021019
Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 18 (2021): Publicação contínua; e021019
Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021019
Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Publicação contínua; e021019
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313497677791232