“La vida es tenue, tenue”: éticas, filosofías y educación matemática barajadas por la literatura
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/18 |
Resumo: | One class and six students of a Mathematics Licentiate course and a teacher and a PhD student and a challenge (discussing Ethics) and …. The challenge was launched by the students, bringing with it another: how to do it? We chose the (mis)path of literature. To this end, we invented three fictitious situations and invited students to do a thinking exercise considering Ethics as a field of Philosophy. During the discussions, some topics crossed the discussion: punishment, evaluation, family relationships, friendship, abortion, legality and illegality, class, gender, race, morals, among others. From the recording and transcription of the class, which was held virtually, we wrote a story. Inspired by the students, we launch a challenge to you who are reading this article: how have you mobilized Ethics in your life? |
id |
SBEM_8b333696defb5ec71da93a77749794db |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/18 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
“La vida es tenue, tenue”: éticas, filosofías y educación matemática barajadas por la literatura“Life is tenuous, tenuous”: ethics, philosophies and mathematical education shuffled by literature“A vida é tênue, tênue”: éticas, filosofias e educações matemáticas embaralhadas pela literaturaÉticaFicçãoExperimentaçãoFormaçãoFormação MilitânciaÉticaFicciónExperimentaciónFormaciónMilitanciaEthicFictionExperimentationFormationMilitancyOne class and six students of a Mathematics Licentiate course and a teacher and a PhD student and a challenge (discussing Ethics) and …. The challenge was launched by the students, bringing with it another: how to do it? We chose the (mis)path of literature. To this end, we invented three fictitious situations and invited students to do a thinking exercise considering Ethics as a field of Philosophy. During the discussions, some topics crossed the discussion: punishment, evaluation, family relationships, friendship, abortion, legality and illegality, class, gender, race, morals, among others. From the recording and transcription of the class, which was held virtually, we wrote a story. Inspired by the students, we launch a challenge to you who are reading this article: how have you mobilized Ethics in your life?Una clase y seis alumnos de la Licenciatura en Matemáticas y un profesor y un doctorando y un reto (hablar de Ética) y… El reto lo lanzaron los estudiantes, trayendo consigo otro: ¿cómo hacerlo? Elegimos el camino de la literatura. Para tal, inventamos tres situaciones ficticias e invitamos a los estudiantes a realizar un ejercicio de pensamiento considerando la Ética como un campo de la Filosofía. Durante las discusiones, algunos temas cruzaron la discusión: castigo, evaluación, relaciones familiares, amistad, aborto, legalidad e ilegalidad, clase, género, raza, moral, entre otros. A partir de la grabación y transcripción de la clase, que se realizó de manera virtual, escribimos una cuento. Inspirados por los estudiantes, lanzamos un reto para ti que estás leyendo este artículo: ¿cómo has movilizado la Ética en tu vida?Uma aula e seis estudantes de um curso de Licenciatura em Matemática e um professor e um doutorando e um desafio (discutir Ética) e … O desafio foi lançado pelos estudantes, trazendo com ele outro: como fazê-lo? Escolhemos o (des)caminho da literatura. Para tal, inventamos três situações fictícias e convidamos os estudantes a fazerem um exercício de pensamento considerando a Ética enquanto campo da Filosofia. Durante as discussões, alguns temas atravessaram a discussão: punição, avaliação, relações familiares, amizade, aborto, legalidade e ilegalidade, classe, gênero, raça, moral, dentre outros. A partir da gravação e transcrição da aula, que foi realizada virtualmente, escrevemos um conto. Inspirados nos estudantes, lançamos um desafio a você que está lendo este artigo: como tens mobilizado a Ética em sua vida?Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2023-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/1810.37001/remat25269062v20id780Revista de Educação Matemática; Vol. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023074Revista de Educação Matemática; Vol. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023074Revista de Educação Matemática; v. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e0230742526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/18/18https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRisso, João PauloRodrigues, Thiago Donda2023-07-04T01:45:30Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/18Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-07-04T01:45:30Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“La vida es tenue, tenue”: éticas, filosofías y educación matemática barajadas por la literatura “Life is tenuous, tenuous”: ethics, philosophies and mathematical education shuffled by literature “A vida é tênue, tênue”: éticas, filosofias e educações matemáticas embaralhadas pela literatura |
title |
“La vida es tenue, tenue”: éticas, filosofías y educación matemática barajadas por la literatura |
spellingShingle |
“La vida es tenue, tenue”: éticas, filosofías y educación matemática barajadas por la literatura Risso, João Paulo Ética Ficção Experimentação Formação Formação Militância Ética Ficción Experimentación Formación Militancia Ethic Fiction Experimentation Formation Militancy |
title_short |
“La vida es tenue, tenue”: éticas, filosofías y educación matemática barajadas por la literatura |
title_full |
“La vida es tenue, tenue”: éticas, filosofías y educación matemática barajadas por la literatura |
title_fullStr |
“La vida es tenue, tenue”: éticas, filosofías y educación matemática barajadas por la literatura |
title_full_unstemmed |
“La vida es tenue, tenue”: éticas, filosofías y educación matemática barajadas por la literatura |
title_sort |
“La vida es tenue, tenue”: éticas, filosofías y educación matemática barajadas por la literatura |
author |
Risso, João Paulo |
author_facet |
Risso, João Paulo Rodrigues, Thiago Donda |
author_role |
author |
author2 |
Rodrigues, Thiago Donda |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Risso, João Paulo Rodrigues, Thiago Donda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ética Ficção Experimentação Formação Formação Militância Ética Ficción Experimentación Formación Militancia Ethic Fiction Experimentation Formation Militancy |
topic |
Ética Ficção Experimentação Formação Formação Militância Ética Ficción Experimentación Formación Militancia Ethic Fiction Experimentation Formation Militancy |
description |
One class and six students of a Mathematics Licentiate course and a teacher and a PhD student and a challenge (discussing Ethics) and …. The challenge was launched by the students, bringing with it another: how to do it? We chose the (mis)path of literature. To this end, we invented three fictitious situations and invited students to do a thinking exercise considering Ethics as a field of Philosophy. During the discussions, some topics crossed the discussion: punishment, evaluation, family relationships, friendship, abortion, legality and illegality, class, gender, race, morals, among others. From the recording and transcription of the class, which was held virtually, we wrote a story. Inspired by the students, we launch a challenge to you who are reading this article: how have you mobilized Ethics in your life? |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/18 10.37001/remat25269062v20id780 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/18 |
identifier_str_mv |
10.37001/remat25269062v20id780 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/18/18 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023074 Revista de Educação Matemática; Vol. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023074 Revista de Educação Matemática; v. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023074 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
douglas.tinti@unicid.edu.br |
_version_ |
1798313494196518912 |