“La vida es tenue, tenue”: éticas, filosofías y educación matemática barajadas por la literatura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Risso, João Paulo
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Rodrigues, Thiago Donda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/18
Resumo: One class and six students of a Mathematics Licentiate course and a teacher and a PhD student and a challenge (discussing Ethics) and …. The challenge was launched by the students, bringing with it another: how to do it? We chose the (mis)path of literature. To this end, we invented three fictitious situations and invited students to do a thinking exercise considering Ethics as a field of Philosophy. During the discussions, some topics crossed the discussion: punishment, evaluation, family relationships, friendship, abortion, legality and illegality, class, gender, race, morals, among others. From the recording and transcription of the class, which was held virtually, we wrote a story. Inspired by the students, we launch a challenge to you who are reading this article: how have you mobilized Ethics in your life?
id SBEM_8b333696defb5ec71da93a77749794db
oai_identifier_str oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/18
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling “La vida es tenue, tenue”: éticas, filosofías y educación matemática barajadas por la literatura“Life is tenuous, tenuous”: ethics, philosophies and mathematical education shuffled by literature“A vida é tênue, tênue”: éticas, filosofias e educações matemáticas embaralhadas pela literaturaÉticaFicçãoExperimentaçãoFormaçãoFormação MilitânciaÉticaFicciónExperimentaciónFormaciónMilitanciaEthicFictionExperimentationFormationMilitancyOne class and six students of a Mathematics Licentiate course and a teacher and a PhD student and a challenge (discussing Ethics) and …. The challenge was launched by the students, bringing with it another: how to do it? We chose the (mis)path of literature. To this end, we invented three fictitious situations and invited students to do a thinking exercise considering Ethics as a field of Philosophy. During the discussions, some topics crossed the discussion: punishment, evaluation, family relationships, friendship, abortion, legality and illegality, class, gender, race, morals, among others. From the recording and transcription of the class, which was held virtually, we wrote a story. Inspired by the students, we launch a challenge to you who are reading this article: how have you mobilized Ethics in your life?Una clase y seis alumnos de la Licenciatura en Matemáticas y un profesor y un doctorando y un reto (hablar de Ética) y… El reto lo lanzaron los estudiantes, trayendo consigo otro: ¿cómo hacerlo? Elegimos el camino de la literatura. Para tal, inventamos tres situaciones ficticias e invitamos a los estudiantes a realizar un ejercicio de pensamiento considerando la Ética como un campo de la Filosofía. Durante las discusiones, algunos temas cruzaron la discusión: castigo, evaluación, relaciones familiares, amistad, aborto, legalidad e ilegalidad, clase, género, raza, moral, entre otros. A partir de la grabación y transcripción de la clase, que se realizó de manera virtual, escribimos una cuento. Inspirados por los estudiantes, lanzamos un reto para ti que estás leyendo este artículo: ¿cómo has movilizado la Ética en tu vida?Uma aula e seis estudantes de um curso de Licenciatura em Matemática e um professor e um doutorando e um desafio (discutir Ética) e … O desafio foi lançado pelos estudantes, trazendo com ele outro: como fazê-lo? Escolhemos o (des)caminho da literatura. Para tal, inventamos três situações fictícias e convidamos os estudantes a fazerem um exercício de pensamento considerando a Ética enquanto campo da Filosofia. Durante as discussões, alguns temas atravessaram a discussão: punição, avaliação, relações familiares, amizade, aborto, legalidade e ilegalidade, classe, gênero, raça, moral, dentre outros. A partir da gravação e transcrição da aula, que foi realizada virtualmente, escrevemos um conto. Inspirados nos estudantes, lançamos um desafio a você que está lendo este artigo: como tens mobilizado a Ética em sua vida?Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2023-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/1810.37001/remat25269062v20id780Revista de Educação Matemática; Vol. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023074Revista de Educação Matemática; Vol. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023074Revista de Educação Matemática; v. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e0230742526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/18/18https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRisso, João PauloRodrigues, Thiago Donda2023-07-04T01:45:30Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/18Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-07-04T01:45:30Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv “La vida es tenue, tenue”: éticas, filosofías y educación matemática barajadas por la literatura
“Life is tenuous, tenuous”: ethics, philosophies and mathematical education shuffled by literature
“A vida é tênue, tênue”: éticas, filosofias e educações matemáticas embaralhadas pela literatura
title “La vida es tenue, tenue”: éticas, filosofías y educación matemática barajadas por la literatura
spellingShingle “La vida es tenue, tenue”: éticas, filosofías y educación matemática barajadas por la literatura
Risso, João Paulo
Ética
Ficção
Experimentação
Formação
Formação Militância
Ética
Ficción
Experimentación
Formación
Militancia
Ethic
Fiction
Experimentation
Formation
Militancy
title_short “La vida es tenue, tenue”: éticas, filosofías y educación matemática barajadas por la literatura
title_full “La vida es tenue, tenue”: éticas, filosofías y educación matemática barajadas por la literatura
title_fullStr “La vida es tenue, tenue”: éticas, filosofías y educación matemática barajadas por la literatura
title_full_unstemmed “La vida es tenue, tenue”: éticas, filosofías y educación matemática barajadas por la literatura
title_sort “La vida es tenue, tenue”: éticas, filosofías y educación matemática barajadas por la literatura
author Risso, João Paulo
author_facet Risso, João Paulo
Rodrigues, Thiago Donda
author_role author
author2 Rodrigues, Thiago Donda
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Risso, João Paulo
Rodrigues, Thiago Donda
dc.subject.por.fl_str_mv Ética
Ficção
Experimentação
Formação
Formação Militância
Ética
Ficción
Experimentación
Formación
Militancia
Ethic
Fiction
Experimentation
Formation
Militancy
topic Ética
Ficção
Experimentação
Formação
Formação Militância
Ética
Ficción
Experimentación
Formación
Militancia
Ethic
Fiction
Experimentation
Formation
Militancy
description One class and six students of a Mathematics Licentiate course and a teacher and a PhD student and a challenge (discussing Ethics) and …. The challenge was launched by the students, bringing with it another: how to do it? We chose the (mis)path of literature. To this end, we invented three fictitious situations and invited students to do a thinking exercise considering Ethics as a field of Philosophy. During the discussions, some topics crossed the discussion: punishment, evaluation, family relationships, friendship, abortion, legality and illegality, class, gender, race, morals, among others. From the recording and transcription of the class, which was held virtually, we wrote a story. Inspired by the students, we launch a challenge to you who are reading this article: how have you mobilized Ethics in your life?
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/18
10.37001/remat25269062v20id780
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/18
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v20id780
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/18/18
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023074
Revista de Educação Matemática; Vol. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023074
Revista de Educação Matemática; v. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023074
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv douglas.tinti@unicid.edu.br
_version_ 1798313494196518912