The production of meanings for a problem text by students of a class of first grade in elementary school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moreira, Kátia Gabriela
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Nacarato, Adair Mendes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/276
Resumo: This study is part of a master's research study that investigated how children in the 1st grade of elementary school produce mathematical meanings when inserted into school mathematical literacy practices with a focus on problem solving. In this article we analyze excerpts of a practice of initial mathematics instruction from the perspective of literacy, which aimed at a systematic work on the reading and production of meanings for a problem text. This is a qualitative research, in which the researcher established a partnership with a 1st grade teacher of Elementary School who made her classroom available as a research scenario. The data analyzed here were produced by video recording of oral discussions in the classroom and field diary of the researcher. The analyzes indicate that the existence of a specific work with the problem text allows the students an easier reading and understanding of mathematical texts.
id SBEM_9105e9155f2f24e07dfb3e42a15aa308
oai_identifier_str oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/276
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling The production of meanings for a problem text by students of a class of first grade in elementary school La producción de significados para um texto de problema, por alumnos de primer año de la enseñanza secundariaA produção de significados para um texto de problema por alunos de um primeiro ano do Ensino FundamentalSchool mathematical literacyproblem solvingprocesses of significationEnseñanza matemática escolarresolución de problemasprocesos de significaciónLetramento matemático escolarresolução de problemasprocessos de significaçãoThis study is part of a master's research study that investigated how children in the 1st grade of elementary school produce mathematical meanings when inserted into school mathematical literacy practices with a focus on problem solving. In this article we analyze excerpts of a practice of initial mathematics instruction from the perspective of literacy, which aimed at a systematic work on the reading and production of meanings for a problem text. This is a qualitative research, in which the researcher established a partnership with a 1st grade teacher of Elementary School who made her classroom available as a research scenario. The data analyzed here were produced by video recording of oral discussions in the classroom and field diary of the researcher. The analyzes indicate that the existence of a specific work with the problem text allows the students an easier reading and understanding of mathematical texts.Este estudio es un recorte de una maestría, que investigó como los niños de primer año de la enseñanza secundaria producen significados matemáticos cuando son introducidos en prácticas de enseñanza matemática escolar, con foco en la resolución de problemas. En este artículo son analizados extractos de una práctica de alfabetización matemática en la perspectiva de la enseñanza, que tuvo como objetivo un trabajo sistemático ante la lectura y la producción de significados para el texto de un problema. Se trata de una investigación cualitativa, en la cual la investigadora estableció una colaboración con una profesora de primer año de la enseñanza secundaria que puso a disposición su aula como escenario de la investigación. Los datos aquí analizados fueron producidos en videoconferencias de discusiones orales en las clases y del diario de campo de la investigadora. Los análisis apuntan que la existencia de un trabajo científico con el texto del problema, posibilita a los alumnos una mayor facilidad en la lectura y comprensión de textos matemáticos.Este estudo é um recorte de uma pesquisa de mestrado que investigou como as crianças do primeiro ano do Ensino Fundamental produzem significados matemáticos quando inseridas em práticas de letramento matemático escolar com foco em resolução de problemas. São analisados, neste artigo, excertos de uma prática de alfabetização matemática na perspectiva do letramento visando a um trabalho sistemático diante da leitura e da produção de significados para o texto de um problema. Trata-se de uma pesquisa qualitativa em que a pesquisadora estabeleceu uma parceria com uma professora de um primeiro ano do Ensino Fundamental, que disponibilizou sua sala de aula como cenário de investigação. Os dados aqui analisados foram produzidos por videogravação de discussões orais em sala de aula e diário de campo da pesquisadora. As análises apontam que a existência de um trabalho específico com o texto do problema possibilita aos alunos uma maior facilidade na leitura e compreensão dos textos matemáticos.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2020-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/27610.37001/remat25269062v17id276Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020025Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 17 (2020): Publicação Contínua; e020025Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020025Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e0200252526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/276/pdfCopyright (c) 2020 Kátia Gabriela Moreira, Adair Mendes Nacaratoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoreira, Kátia GabrielaNacarato, Adair Mendes2021-05-05T18:50:59ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG
dc.title.none.fl_str_mv The production of meanings for a problem text by students of a class of first grade in elementary school
La producción de significados para um texto de problema, por alumnos de primer año de la enseñanza secundaria
A produção de significados para um texto de problema por alunos de um primeiro ano do Ensino Fundamental
title The production of meanings for a problem text by students of a class of first grade in elementary school
spellingShingle The production of meanings for a problem text by students of a class of first grade in elementary school
Moreira, Kátia Gabriela
School mathematical literacy
problem solving
processes of signification
Enseñanza matemática escolar
resolución de problemas
procesos de significación
Letramento matemático escolar
resolução de problemas
processos de significação
title_short The production of meanings for a problem text by students of a class of first grade in elementary school
title_full The production of meanings for a problem text by students of a class of first grade in elementary school
title_fullStr The production of meanings for a problem text by students of a class of first grade in elementary school
title_full_unstemmed The production of meanings for a problem text by students of a class of first grade in elementary school
title_sort The production of meanings for a problem text by students of a class of first grade in elementary school
author Moreira, Kátia Gabriela
author_facet Moreira, Kátia Gabriela
Nacarato, Adair Mendes
author_role author
author2 Nacarato, Adair Mendes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moreira, Kátia Gabriela
Nacarato, Adair Mendes
dc.subject.por.fl_str_mv School mathematical literacy
problem solving
processes of signification
Enseñanza matemática escolar
resolución de problemas
procesos de significación
Letramento matemático escolar
resolução de problemas
processos de significação
topic School mathematical literacy
problem solving
processes of signification
Enseñanza matemática escolar
resolución de problemas
procesos de significación
Letramento matemático escolar
resolução de problemas
processos de significação
description This study is part of a master's research study that investigated how children in the 1st grade of elementary school produce mathematical meanings when inserted into school mathematical literacy practices with a focus on problem solving. In this article we analyze excerpts of a practice of initial mathematics instruction from the perspective of literacy, which aimed at a systematic work on the reading and production of meanings for a problem text. This is a qualitative research, in which the researcher established a partnership with a 1st grade teacher of Elementary School who made her classroom available as a research scenario. The data analyzed here were produced by video recording of oral discussions in the classroom and field diary of the researcher. The analyzes indicate that the existence of a specific work with the problem text allows the students an easier reading and understanding of mathematical texts.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/276
10.37001/remat25269062v17id276
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/276
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v17id276
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/276/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Kátia Gabriela Moreira, Adair Mendes Nacarato
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Kátia Gabriela Moreira, Adair Mendes Nacarato
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020025
Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 17 (2020): Publicação Contínua; e020025
Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020025
Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e020025
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1730542053334450176