justice to come: for a Mathematics Education to postpone the End of the World

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tamayo, Carolina
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Giraldo, Victor
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/19
Resumo: Taking as a starting point the life philosophy of “Buen Vivir”, from the peoples of the Andes, this article aims to present several reflections resulting from research that seek epistemic and social justice by tensioning discourses and curricular practices that promote a single image of Mathematics, which invisibilizes and subalternizes knowledge and bodies. For this purpose, we present a dialogic scene with two characters, who speak from affections that go across us, but are not entirely us; they do not speak from individual voices but based on different works developed in a collective and dialogic way among the members of two Brazilian mathematics education research groups. In the debate raised about Mathematics, its universality and its bonds with modernity/coloniality, we demand a Mathematics Education to postpone the end of the world – or else, a Mathematics Education to anticipate the end of this world, of this abstraction of humanity, a Mathematics Education that stands against the proclaimed “back to normal”, a Mathematics Education to produce other worlds, to tell other stories of these worlds.
id SBEM_9d1a80baf7a8365b5a7cee102deaeed0
oai_identifier_str oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/19
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling justice to come: for a Mathematics Education to postpone the End of the WorldJusticia por venir: por una Educación Matemática que posponga el Fin del MundoJustiça por vir: por uma Educação Matemática para adiar o Fim do MundoDecolonialidadeJustiça Social e EpistêmicaBem ViverDecolonialidadBuen VivirJusticia Social y EpistémicaWell livingSocial and epistemic justiceDecoloniality Taking as a starting point the life philosophy of “Buen Vivir”, from the peoples of the Andes, this article aims to present several reflections resulting from research that seek epistemic and social justice by tensioning discourses and curricular practices that promote a single image of Mathematics, which invisibilizes and subalternizes knowledge and bodies. For this purpose, we present a dialogic scene with two characters, who speak from affections that go across us, but are not entirely us; they do not speak from individual voices but based on different works developed in a collective and dialogic way among the members of two Brazilian mathematics education research groups. In the debate raised about Mathematics, its universality and its bonds with modernity/coloniality, we demand a Mathematics Education to postpone the end of the world – or else, a Mathematics Education to anticipate the end of this world, of this abstraction of humanity, a Mathematics Education that stands against the proclaimed “back to normal”, a Mathematics Education to produce other worlds, to tell other stories of these worlds. Tomando como punto de partida la filosofía de vida del “Buen Vivir” de los pueblos de los Andes, este artículo tiene como objetivo presentar varias reflexiones resultantes de investigaciones que buscan la justicia epistémica y social a través de la problematización de discursos y prácticas curriculares que promueven una imagen única de Matemática que invisibiliza y subalterniza saberes y cuerpos. Para ello, presentamos una escena dialógica con dos personajes, que hablan de afectos que nos atraviesan, pero no son del todo nosotros; no hablan desde voces individuales, sino a partir de diferentes trabajos desarrollados de manera colectiva y dialógica entre los integrantes de dos grupos de investigación brasileros del campo de la Educación Matemática. En el debate suscitado sobre la Matemáticas, su universalidad y sus vínculos con la modernidad/colonialidad, reivindica una Educación Matemática para postergar el fin del mundo - o bien, una Educación Matemática para adelantar el fin de este mundo, de esta abstracción de la humanidad, una Educación Matemática que se oponga al proclamado “retorno a normalidad”, una Educación Matemática para producir otros mundos, para contar otras historias de estos mundos. Assumindo como lugar de partida a filosofia de vida do “Buen Vivir” dos povos dos Andes, este artigo tem como objetivo apresentar diversas reflexões produto de pesquisas que procuram por justiça epistêmica e social ao tensionar discursos e práticas curriculares que promovem uma imagem única de Matemática que invisibiliza e subalterniza saberes e corpos. Para isto, apresentamos uma cena dialógica com duas personagens, que falam a partir de afetos que nos atravessam, mas não são inteiramente nós; não falam a partir de vozes individuais, mas sim com base em diferentes trabalhos desenvolvidos de forma coletiva e dialógica entre os integrantes de dois grupos de pesquisa de Educação Matemática brasileiros. No embate levantado sobre Matemática a sua universalidade e os seus vínculos com a modernidade/colonialidade, reivindicamos uma Educação Matemática para adiar o fim do mundo – ou então, uma Educação Matemática para adiantar o fim deste mundo, desta abstração de humanidade, uma Educação Matemática que se posicione contra a proclamada “volta ao normal”, uma Educação Matemática para produzir outros mundos, para contar outras histórias desses mundos.  Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2023-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/1910.37001/remat25269062v20id792Revista de Educação Matemática; Vol. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023075Revista de Educação Matemática; Vol. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023075Revista de Educação Matemática; v. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e0230752526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/19/19https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTamayo, CarolinaGiraldo, Victor2023-07-04T01:45:30Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/19Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-07-04T01:45:30Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv justice to come: for a Mathematics Education to postpone the End of the World
Justicia por venir: por una Educación Matemática que posponga el Fin del Mundo
Justiça por vir: por uma Educação Matemática para adiar o Fim do Mundo
title justice to come: for a Mathematics Education to postpone the End of the World
spellingShingle justice to come: for a Mathematics Education to postpone the End of the World
Tamayo, Carolina
Decolonialidade
Justiça Social e Epistêmica
Bem Viver
Decolonialidad
Buen Vivir
Justicia Social y Epistémica
Well living
Social and epistemic justice
Decoloniality
title_short justice to come: for a Mathematics Education to postpone the End of the World
title_full justice to come: for a Mathematics Education to postpone the End of the World
title_fullStr justice to come: for a Mathematics Education to postpone the End of the World
title_full_unstemmed justice to come: for a Mathematics Education to postpone the End of the World
title_sort justice to come: for a Mathematics Education to postpone the End of the World
author Tamayo, Carolina
author_facet Tamayo, Carolina
Giraldo, Victor
author_role author
author2 Giraldo, Victor
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tamayo, Carolina
Giraldo, Victor
dc.subject.por.fl_str_mv Decolonialidade
Justiça Social e Epistêmica
Bem Viver
Decolonialidad
Buen Vivir
Justicia Social y Epistémica
Well living
Social and epistemic justice
Decoloniality
topic Decolonialidade
Justiça Social e Epistêmica
Bem Viver
Decolonialidad
Buen Vivir
Justicia Social y Epistémica
Well living
Social and epistemic justice
Decoloniality
description Taking as a starting point the life philosophy of “Buen Vivir”, from the peoples of the Andes, this article aims to present several reflections resulting from research that seek epistemic and social justice by tensioning discourses and curricular practices that promote a single image of Mathematics, which invisibilizes and subalternizes knowledge and bodies. For this purpose, we present a dialogic scene with two characters, who speak from affections that go across us, but are not entirely us; they do not speak from individual voices but based on different works developed in a collective and dialogic way among the members of two Brazilian mathematics education research groups. In the debate raised about Mathematics, its universality and its bonds with modernity/coloniality, we demand a Mathematics Education to postpone the end of the world – or else, a Mathematics Education to anticipate the end of this world, of this abstraction of humanity, a Mathematics Education that stands against the proclaimed “back to normal”, a Mathematics Education to produce other worlds, to tell other stories of these worlds.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/19
10.37001/remat25269062v20id792
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/19
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v20id792
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/19/19
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023075
Revista de Educação Matemática; Vol. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023075
Revista de Educação Matemática; v. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023075
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv douglas.tinti@unicid.edu.br
_version_ 1798313494199664640