The influence of the use of Origami in the development of Geometric Thought: a look from the Israel Origmetry Program

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paiva Brito, Daniel Albernaz de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Lima, Gabriel Loureiro de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/86
Resumo: This article is originated from a Master's in Mathematics Education research funded by the National Council for Scientific and Technological Development of Brazil (CNPq) and presents perspectives on Geometric Thinking and the use of Origami for its development through the presentation of an excerpt of current academic works on the theme and the analysis of the didactic-pedagogical strategies implemented with children from 4 to 8 years old under the Israel Origametria Program. As the main result presented, we highlight the importance of teaching and learning environments that aim to provide the development of Geometric Thinking to articulate different models of cognitive development and the possibility of Origami being able to contribute to this.
id SBEM_9d6b7116ad3b8947d29528ed3d9f14f0
oai_identifier_str oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/86
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling The influence of the use of Origami in the development of Geometric Thought: a look from the Israel Origmetry ProgramLa influencia del uso del origami en el desarrollo del pensamiento geométrico: una mirada desde el programa Origametria en Israel)A influência do uso do Origami no desenvolvimento do Pensamento Geométrico: um olhar a partir do Programa Origametria de IsraelPensamento GeométricoOrigamiOrigametriaPensamiento geométricoOrigamiOrigametriaGeometric ThinkingOrigamiOrigometricsThis article is originated from a Master's in Mathematics Education research funded by the National Council for Scientific and Technological Development of Brazil (CNPq) and presents perspectives on Geometric Thinking and the use of Origami for its development through the presentation of an excerpt of current academic works on the theme and the analysis of the didactic-pedagogical strategies implemented with children from 4 to 8 years old under the Israel Origametria Program. As the main result presented, we highlight the importance of teaching and learning environments that aim to provide the development of Geometric Thinking to articulate different models of cognitive development and the possibility of Origami being able to contribute to this.Este artículo tiene su origen en una investigación de maestría financiada por el Consejo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico de Brasil (CNPq) y presenta perspectivas sobre el Pensamiento Geométrico y el uso del Origami para su desarrollo a través de la presentación de un extracto de trabajos actuales sobre el tema y la Análisis de las estrategias didáctico-pedagógicas implementadas con niños de 4 a 8 años en el marco del Programa de Origametría de Israel. Como principales resultados presentados, se destaca la importancia de los entornos de enseñanza y aprendizaje que tienen como objetivo facilitar el desarrollo del Pensamiento Geométrico, articular diferentes modelos de desarrollo cognitivo y la posibilidad de que Origami pueda contribuir a ello.Este artigo é originado de uma pesquisa de mestrado financiada pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico do Brasil (CNPq) e apresenta perspectivas a respeito do Pensamento Geométrico e do uso do Origami para o seu desenvolvimento por meio da apresentação de um recorte de trabalhos atuais sobre o tema e da análise das estratégias didático-pedagógicas implementadas com crianças de 4 a 8 anos no âmbito do Programa Origametria de Israel. Como principais resultados apresentados, se destacam a importância dos ambientes de ensino e de aprendizagem que pretendem proporcionar o desenvolvimento do Pensamento Geométrico articularem diferentes modelos de desenvolvimento cognitivo e do Origami poder contribuir para isso.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2022-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/8610.37001/remat25269062v19id671Revista de Educação Matemática; Vol. 19 No. 01 (2022): Publicação Contínua; e022022Revista de Educação Matemática; Vol. 19 Núm. 01 (2022): Publicação Contínua; e022022Revista de Educação Matemática; v. 19 n. 01 (2022): Publicação Contínua; e0220222526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/86/86https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPaiva Brito, Daniel Albernaz deLima, Gabriel Loureiro de2023-07-05T16:51:04Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/86Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-07-05T16:51:04Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv The influence of the use of Origami in the development of Geometric Thought: a look from the Israel Origmetry Program
La influencia del uso del origami en el desarrollo del pensamiento geométrico: una mirada desde el programa Origametria en Israel)
A influência do uso do Origami no desenvolvimento do Pensamento Geométrico: um olhar a partir do Programa Origametria de Israel
title The influence of the use of Origami in the development of Geometric Thought: a look from the Israel Origmetry Program
spellingShingle The influence of the use of Origami in the development of Geometric Thought: a look from the Israel Origmetry Program
Paiva Brito, Daniel Albernaz de
Pensamento Geométrico
Origami
Origametria
Pensamiento geométrico
Origami
Origametria
Geometric Thinking
Origami
Origometrics
title_short The influence of the use of Origami in the development of Geometric Thought: a look from the Israel Origmetry Program
title_full The influence of the use of Origami in the development of Geometric Thought: a look from the Israel Origmetry Program
title_fullStr The influence of the use of Origami in the development of Geometric Thought: a look from the Israel Origmetry Program
title_full_unstemmed The influence of the use of Origami in the development of Geometric Thought: a look from the Israel Origmetry Program
title_sort The influence of the use of Origami in the development of Geometric Thought: a look from the Israel Origmetry Program
author Paiva Brito, Daniel Albernaz de
author_facet Paiva Brito, Daniel Albernaz de
Lima, Gabriel Loureiro de
author_role author
author2 Lima, Gabriel Loureiro de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paiva Brito, Daniel Albernaz de
Lima, Gabriel Loureiro de
dc.subject.por.fl_str_mv Pensamento Geométrico
Origami
Origametria
Pensamiento geométrico
Origami
Origametria
Geometric Thinking
Origami
Origometrics
topic Pensamento Geométrico
Origami
Origametria
Pensamiento geométrico
Origami
Origametria
Geometric Thinking
Origami
Origometrics
description This article is originated from a Master's in Mathematics Education research funded by the National Council for Scientific and Technological Development of Brazil (CNPq) and presents perspectives on Geometric Thinking and the use of Origami for its development through the presentation of an excerpt of current academic works on the theme and the analysis of the didactic-pedagogical strategies implemented with children from 4 to 8 years old under the Israel Origametria Program. As the main result presented, we highlight the importance of teaching and learning environments that aim to provide the development of Geometric Thinking to articulate different models of cognitive development and the possibility of Origami being able to contribute to this.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/86
10.37001/remat25269062v19id671
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/86
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v19id671
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/86/86
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 19 No. 01 (2022): Publicação Contínua; e022022
Revista de Educação Matemática; Vol. 19 Núm. 01 (2022): Publicação Contínua; e022022
Revista de Educação Matemática; v. 19 n. 01 (2022): Publicação Contínua; e022022
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv douglas.tinti@unicid.edu.br
_version_ 1798313494383165440