The influence of the use of Origami in the development of Geometric Thought: a look from the Israel Origmetry Program
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/86 |
Resumo: | This article is originated from a Master's in Mathematics Education research funded by the National Council for Scientific and Technological Development of Brazil (CNPq) and presents perspectives on Geometric Thinking and the use of Origami for its development through the presentation of an excerpt of current academic works on the theme and the analysis of the didactic-pedagogical strategies implemented with children from 4 to 8 years old under the Israel Origametria Program. As the main result presented, we highlight the importance of teaching and learning environments that aim to provide the development of Geometric Thinking to articulate different models of cognitive development and the possibility of Origami being able to contribute to this. |
id |
SBEM_9d6b7116ad3b8947d29528ed3d9f14f0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/86 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The influence of the use of Origami in the development of Geometric Thought: a look from the Israel Origmetry ProgramLa influencia del uso del origami en el desarrollo del pensamiento geométrico: una mirada desde el programa Origametria en Israel)A influência do uso do Origami no desenvolvimento do Pensamento Geométrico: um olhar a partir do Programa Origametria de IsraelPensamento GeométricoOrigamiOrigametriaPensamiento geométricoOrigamiOrigametriaGeometric ThinkingOrigamiOrigometricsThis article is originated from a Master's in Mathematics Education research funded by the National Council for Scientific and Technological Development of Brazil (CNPq) and presents perspectives on Geometric Thinking and the use of Origami for its development through the presentation of an excerpt of current academic works on the theme and the analysis of the didactic-pedagogical strategies implemented with children from 4 to 8 years old under the Israel Origametria Program. As the main result presented, we highlight the importance of teaching and learning environments that aim to provide the development of Geometric Thinking to articulate different models of cognitive development and the possibility of Origami being able to contribute to this.Este artículo tiene su origen en una investigación de maestría financiada por el Consejo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico de Brasil (CNPq) y presenta perspectivas sobre el Pensamiento Geométrico y el uso del Origami para su desarrollo a través de la presentación de un extracto de trabajos actuales sobre el tema y la Análisis de las estrategias didáctico-pedagógicas implementadas con niños de 4 a 8 años en el marco del Programa de Origametría de Israel. Como principales resultados presentados, se destaca la importancia de los entornos de enseñanza y aprendizaje que tienen como objetivo facilitar el desarrollo del Pensamiento Geométrico, articular diferentes modelos de desarrollo cognitivo y la posibilidad de que Origami pueda contribuir a ello.Este artigo é originado de uma pesquisa de mestrado financiada pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico do Brasil (CNPq) e apresenta perspectivas a respeito do Pensamento Geométrico e do uso do Origami para o seu desenvolvimento por meio da apresentação de um recorte de trabalhos atuais sobre o tema e da análise das estratégias didático-pedagógicas implementadas com crianças de 4 a 8 anos no âmbito do Programa Origametria de Israel. Como principais resultados apresentados, se destacam a importância dos ambientes de ensino e de aprendizagem que pretendem proporcionar o desenvolvimento do Pensamento Geométrico articularem diferentes modelos de desenvolvimento cognitivo e do Origami poder contribuir para isso.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2022-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/8610.37001/remat25269062v19id671Revista de Educação Matemática; Vol. 19 No. 01 (2022): Publicação Contínua; e022022Revista de Educação Matemática; Vol. 19 Núm. 01 (2022): Publicação Contínua; e022022Revista de Educação Matemática; v. 19 n. 01 (2022): Publicação Contínua; e0220222526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/86/86https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPaiva Brito, Daniel Albernaz deLima, Gabriel Loureiro de2023-07-05T16:51:04Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/86Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-07-05T16:51:04Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The influence of the use of Origami in the development of Geometric Thought: a look from the Israel Origmetry Program La influencia del uso del origami en el desarrollo del pensamiento geométrico: una mirada desde el programa Origametria en Israel) A influência do uso do Origami no desenvolvimento do Pensamento Geométrico: um olhar a partir do Programa Origametria de Israel |
title |
The influence of the use of Origami in the development of Geometric Thought: a look from the Israel Origmetry Program |
spellingShingle |
The influence of the use of Origami in the development of Geometric Thought: a look from the Israel Origmetry Program Paiva Brito, Daniel Albernaz de Pensamento Geométrico Origami Origametria Pensamiento geométrico Origami Origametria Geometric Thinking Origami Origometrics |
title_short |
The influence of the use of Origami in the development of Geometric Thought: a look from the Israel Origmetry Program |
title_full |
The influence of the use of Origami in the development of Geometric Thought: a look from the Israel Origmetry Program |
title_fullStr |
The influence of the use of Origami in the development of Geometric Thought: a look from the Israel Origmetry Program |
title_full_unstemmed |
The influence of the use of Origami in the development of Geometric Thought: a look from the Israel Origmetry Program |
title_sort |
The influence of the use of Origami in the development of Geometric Thought: a look from the Israel Origmetry Program |
author |
Paiva Brito, Daniel Albernaz de |
author_facet |
Paiva Brito, Daniel Albernaz de Lima, Gabriel Loureiro de |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Gabriel Loureiro de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paiva Brito, Daniel Albernaz de Lima, Gabriel Loureiro de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pensamento Geométrico Origami Origametria Pensamiento geométrico Origami Origametria Geometric Thinking Origami Origometrics |
topic |
Pensamento Geométrico Origami Origametria Pensamiento geométrico Origami Origametria Geometric Thinking Origami Origometrics |
description |
This article is originated from a Master's in Mathematics Education research funded by the National Council for Scientific and Technological Development of Brazil (CNPq) and presents perspectives on Geometric Thinking and the use of Origami for its development through the presentation of an excerpt of current academic works on the theme and the analysis of the didactic-pedagogical strategies implemented with children from 4 to 8 years old under the Israel Origametria Program. As the main result presented, we highlight the importance of teaching and learning environments that aim to provide the development of Geometric Thinking to articulate different models of cognitive development and the possibility of Origami being able to contribute to this. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/86 10.37001/remat25269062v19id671 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/86 |
identifier_str_mv |
10.37001/remat25269062v19id671 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/86/86 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 19 No. 01 (2022): Publicação Contínua; e022022 Revista de Educação Matemática; Vol. 19 Núm. 01 (2022): Publicação Contínua; e022022 Revista de Educação Matemática; v. 19 n. 01 (2022): Publicação Contínua; e022022 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
douglas.tinti@unicid.edu.br |
_version_ |
1798313494383165440 |