The Training of Teachers Who Teach Mathematics: Experience of Regional Acre
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação Matemática em Revista |
DOI: | 10.37001/emr.v28i81.3481 |
Texto Completo: | https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3481 |
Resumo: | The main motivation for the (re)installation of the SBEM Regional in Acre in 2021 was to carry out a project aimed at expanding and strengthening mathematics education. The project seeks to bring together a community and disseminate academic production in a continuous dialogue. The possible contributions of the forum by the SBEM regional for the training of teachers who teach mathematics were a key focus. The possible contributions of the Forum by the SBEM regional for the training of teachers who teach mathematics were a key focus. The methodological approach consisted of a narrative of experiences from 2021 to 2023, with emphasis on the action of the 1st Acre Forum on the initial training of teachers who teach mathematics in 2022. The results indicated that the Forum contributed to teachers and future teachers in the discussion groups expressing their knowledge, conceptions, and practices in the Acre context. In conclusion, the regional aims to expand the mobilization so that the voices and practices of the teachers echo and deepen the process of initial formation of teachers who teach mathematics. |
id |
SBEM_MAT-1_076846ba29a32b82566a0b81e5a17c82 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:emr.www.sbem.com.br:article/3481 |
network_acronym_str |
SBEM_MAT-1 |
network_name_str |
Educação Matemática em Revista |
spelling |
The Training of Teachers Who Teach Mathematics: Experience of Regional AcreLa Formación de Profesores que Enseñan Matemática: Experiencia del Acre RegionalA Formação de Professores(as) que Ensinam Matemática: Experiência da Regional AcreFormación InicialConocimiento ProfesionalPráctica PedagógicaAcre RegionalEducación MatemáticaFormação InicialConhecimentos ProfissionaisPrática PedagógicaRegional AcreEducação MatemáticaInitial FormationProfessional KnowledgePedagogical PracticeRegional AcreMathematics EducationThe main motivation for the (re)installation of the SBEM Regional in Acre in 2021 was to carry out a project aimed at expanding and strengthening mathematics education. The project seeks to bring together a community and disseminate academic production in a continuous dialogue. The possible contributions of the forum by the SBEM regional for the training of teachers who teach mathematics were a key focus. The possible contributions of the Forum by the SBEM regional for the training of teachers who teach mathematics were a key focus. The methodological approach consisted of a narrative of experiences from 2021 to 2023, with emphasis on the action of the 1st Acre Forum on the initial training of teachers who teach mathematics in 2022. The results indicated that the Forum contributed to teachers and future teachers in the discussion groups expressing their knowledge, conceptions, and practices in the Acre context. In conclusion, the regional aims to expand the mobilization so that the voices and practices of the teachers echo and deepen the process of initial formation of teachers who teach mathematics.Llevar a cabo un proyecto de ampliación y fortalecimiento de la Educación Matemática que busca acercarse a una comunidad, para difundir las producciones académicas en un diálogo continuo fue la principal motivación para la (re)instalación del SBEM Regional en Acre en 2021. Esa Acción tuvo como objetivo reflexionar sobre los posibles aportes del Foro por parte del SBEM regional, para la formación inicial de profesores que enseñan matemáticas. El abordaje metodológico consistió en una narración de experiencias (2021-2023), con énfasis en la acción del 1er Foro Acreano sobre formación inicial de esos profesores que enseñan matemáticas (2022). Los resultados indican que se contribuyó a que los docentes y futuros docentes de los grupos de discusión expresaran sus saberes, concepciones y prácticas en el contexto acreano. Y como conclusiones se sugestiona que la Regional amplíe la movilización para que las voces y prácticas de los docentes resuenen y profundicen el proceso de formación inicial de los docentes de matemáticas.A realização de um projeto de ampliação e fortalecimento da Educação Matemática que busca reunir uma comunidade, divulgando as produções acadêmicas, num diálogo contínuo, foi a motivação principal para a (re)instalação da Regional da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) no Acre, em 2021. Tal ação teve o objetivo de refletir sobre as possíveis contribuições do Fórum pela Regional da SBEM para a Formação de Professores(as) que Ensinam Matemática. A abordagem metodológica consistiu em narrativa das vivências (2021-2023), com destaque para a ação do I Fórum Acreano de Formação Inicial de Professores(as) que Ensinam Matemática (2022). Os resultados indicam contribuições para que professores(as) e futuros(as) professores(as), nos grupos de discussões, manifestassem saberes, concepções e práticas no contexto acreano. Como conclusão, sugere-se que a Regional amplie a mobilização para que as vozes e práticas dos(as) docentes ecoem e aprofundem o processo de formação inicial de professores(as) que ensinam Matemática.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2023-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/348110.37001/emr.v28i81.3481Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 81 (2023): As Regionais da SBEM: ações e diálogos desenvolvidos; 1-82317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3481/2497https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessMelo, Gilberto Francisco Alves deSilva, Mara Rykelma da Costa Santos, Paulo José Pereira dos 2023-12-18T14:22:04Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3481Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2023-12-18T14:22:04Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Training of Teachers Who Teach Mathematics: Experience of Regional Acre La Formación de Profesores que Enseñan Matemática: Experiencia del Acre Regional A Formação de Professores(as) que Ensinam Matemática: Experiência da Regional Acre |
title |
The Training of Teachers Who Teach Mathematics: Experience of Regional Acre |
spellingShingle |
The Training of Teachers Who Teach Mathematics: Experience of Regional Acre The Training of Teachers Who Teach Mathematics: Experience of Regional Acre Melo, Gilberto Francisco Alves de Formación Inicial Conocimiento Profesional Práctica Pedagógica Acre Regional Educación Matemática Formação Inicial Conhecimentos Profissionais Prática Pedagógica Regional Acre Educação Matemática Initial Formation Professional Knowledge Pedagogical Practice Regional Acre Mathematics Education Melo, Gilberto Francisco Alves de Formación Inicial Conocimiento Profesional Práctica Pedagógica Acre Regional Educación Matemática Formação Inicial Conhecimentos Profissionais Prática Pedagógica Regional Acre Educação Matemática Initial Formation Professional Knowledge Pedagogical Practice Regional Acre Mathematics Education |
title_short |
The Training of Teachers Who Teach Mathematics: Experience of Regional Acre |
title_full |
The Training of Teachers Who Teach Mathematics: Experience of Regional Acre |
title_fullStr |
The Training of Teachers Who Teach Mathematics: Experience of Regional Acre The Training of Teachers Who Teach Mathematics: Experience of Regional Acre |
title_full_unstemmed |
The Training of Teachers Who Teach Mathematics: Experience of Regional Acre The Training of Teachers Who Teach Mathematics: Experience of Regional Acre |
title_sort |
The Training of Teachers Who Teach Mathematics: Experience of Regional Acre |
author |
Melo, Gilberto Francisco Alves de |
author_facet |
Melo, Gilberto Francisco Alves de Melo, Gilberto Francisco Alves de Silva, Mara Rykelma da Costa Santos, Paulo José Pereira dos Silva, Mara Rykelma da Costa Santos, Paulo José Pereira dos |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Mara Rykelma da Costa Santos, Paulo José Pereira dos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Melo, Gilberto Francisco Alves de Silva, Mara Rykelma da Costa Santos, Paulo José Pereira dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formación Inicial Conocimiento Profesional Práctica Pedagógica Acre Regional Educación Matemática Formação Inicial Conhecimentos Profissionais Prática Pedagógica Regional Acre Educação Matemática Initial Formation Professional Knowledge Pedagogical Practice Regional Acre Mathematics Education |
topic |
Formación Inicial Conocimiento Profesional Práctica Pedagógica Acre Regional Educación Matemática Formação Inicial Conhecimentos Profissionais Prática Pedagógica Regional Acre Educação Matemática Initial Formation Professional Knowledge Pedagogical Practice Regional Acre Mathematics Education |
description |
The main motivation for the (re)installation of the SBEM Regional in Acre in 2021 was to carry out a project aimed at expanding and strengthening mathematics education. The project seeks to bring together a community and disseminate academic production in a continuous dialogue. The possible contributions of the forum by the SBEM regional for the training of teachers who teach mathematics were a key focus. The possible contributions of the Forum by the SBEM regional for the training of teachers who teach mathematics were a key focus. The methodological approach consisted of a narrative of experiences from 2021 to 2023, with emphasis on the action of the 1st Acre Forum on the initial training of teachers who teach mathematics in 2022. The results indicated that the Forum contributed to teachers and future teachers in the discussion groups expressing their knowledge, conceptions, and practices in the Acre context. In conclusion, the regional aims to expand the mobilization so that the voices and practices of the teachers echo and deepen the process of initial formation of teachers who teach mathematics. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3481 10.37001/emr.v28i81.3481 |
url |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3481 |
identifier_str_mv |
10.37001/emr.v28i81.3481 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3481/2497 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 81 (2023): As Regionais da SBEM: ações e diálogos desenvolvidos; 1-8 2317-904X 1517-3941 reponame:Educação Matemática em Revista instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM_MAT |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM_MAT |
institution |
SBEM_MAT |
reponame_str |
Educação Matemática em Revista |
collection |
Educação Matemática em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br |
_version_ |
1822182131016663040 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.37001/emr.v28i81.3481 |