The Training of Teachers Who Teach Mathematics: Experience of Regional Acre

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo, Gilberto Francisco Alves de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Silva, Mara Rykelma da Costa, Santos, Paulo José Pereira dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação Matemática em Revista
DOI: 10.37001/emr.v28i81.3481
Texto Completo: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3481
Resumo: The main motivation for the (re)installation of the SBEM Regional in Acre in 2021 was to carry out a project aimed at expanding and strengthening mathematics education. The project seeks to bring together a community and disseminate academic production in a continuous dialogue. The possible contributions of the forum by the SBEM regional for the training of teachers who teach mathematics were a key focus. The possible contributions of the Forum by the SBEM regional for the training of teachers who teach mathematics were a key focus. The methodological approach consisted of a narrative of experiences from 2021 to 2023, with emphasis on the action of the 1st Acre Forum on the initial training of teachers who teach mathematics in 2022. The results indicated that the Forum contributed to teachers and future teachers in the discussion groups expressing their knowledge, conceptions, and practices in the Acre context. In conclusion, the regional aims to expand the mobilization so that the voices and practices of the teachers echo and deepen the process of initial formation of teachers who teach mathematics.
id SBEM_MAT-1_076846ba29a32b82566a0b81e5a17c82
oai_identifier_str oai:emr.www.sbem.com.br:article/3481
network_acronym_str SBEM_MAT-1
network_name_str Educação Matemática em Revista
spelling The Training of Teachers Who Teach Mathematics: Experience of Regional AcreLa Formación de Profesores que Enseñan Matemática: Experiencia del Acre RegionalA Formação de Professores(as) que Ensinam Matemática: Experiência da Regional AcreFormación InicialConocimiento ProfesionalPráctica PedagógicaAcre RegionalEducación MatemáticaFormação InicialConhecimentos ProfissionaisPrática PedagógicaRegional AcreEducação MatemáticaInitial FormationProfessional KnowledgePedagogical PracticeRegional AcreMathematics EducationThe main motivation for the (re)installation of the SBEM Regional in Acre in 2021 was to carry out a project aimed at expanding and strengthening mathematics education. The project seeks to bring together a community and disseminate academic production in a continuous dialogue. The possible contributions of the forum by the SBEM regional for the training of teachers who teach mathematics were a key focus. The possible contributions of the Forum by the SBEM regional for the training of teachers who teach mathematics were a key focus. The methodological approach consisted of a narrative of experiences from 2021 to 2023, with emphasis on the action of the 1st Acre Forum on the initial training of teachers who teach mathematics in 2022. The results indicated that the Forum contributed to teachers and future teachers in the discussion groups expressing their knowledge, conceptions, and practices in the Acre context. In conclusion, the regional aims to expand the mobilization so that the voices and practices of the teachers echo and deepen the process of initial formation of teachers who teach mathematics.Llevar a cabo un proyecto de ampliación y fortalecimiento de la Educación Matemática que busca acercarse a una comunidad, para difundir las producciones académicas en un diálogo continuo fue la principal motivación para la (re)instalación del SBEM Regional en Acre en 2021. Esa Acción tuvo como objetivo reflexionar sobre los posibles aportes del Foro por parte del SBEM regional, para la formación inicial de profesores que enseñan matemáticas. El abordaje metodológico consistió en una narración de experiencias (2021-2023), con énfasis en la acción del 1er Foro Acreano sobre formación inicial de esos profesores que enseñan matemáticas (2022). Los resultados indican que se contribuyó a que los docentes y futuros docentes de los grupos de discusión expresaran sus saberes, concepciones y prácticas en el contexto acreano. Y como conclusiones se sugestiona que la Regional amplíe la movilización para que las voces y prácticas de los docentes resuenen y profundicen el proceso de formación inicial de los docentes de matemáticas.A realização de um projeto de ampliação e fortalecimento da Educação Matemática que busca reunir uma comunidade, divulgando as produções acadêmicas, num diálogo contínuo, foi a motivação principal para a (re)instalação da Regional da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) no Acre, em 2021. Tal ação teve o objetivo de refletir sobre as possíveis contribuições do Fórum pela Regional da SBEM para a Formação de Professores(as) que Ensinam Matemática. A abordagem metodológica consistiu em narrativa das vivências (2021-2023), com destaque para a ação do I Fórum Acreano de Formação Inicial de Professores(as) que Ensinam Matemática (2022). Os resultados indicam contribuições para que professores(as) e futuros(as) professores(as), nos grupos de discussões, manifestassem saberes, concepções e práticas no contexto acreano. Como conclusão, sugere-se que a Regional amplie a mobilização para que as vozes e práticas dos(as) docentes ecoem e aprofundem o processo de formação inicial de professores(as) que ensinam Matemática.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2023-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/348110.37001/emr.v28i81.3481Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 81 (2023): As Regionais da SBEM: ações e diálogos desenvolvidos; 1-82317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3481/2497https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessMelo, Gilberto Francisco Alves deSilva, Mara Rykelma da Costa Santos, Paulo José Pereira dos 2023-12-18T14:22:04Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3481Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2023-12-18T14:22:04Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv The Training of Teachers Who Teach Mathematics: Experience of Regional Acre
La Formación de Profesores que Enseñan Matemática: Experiencia del Acre Regional
A Formação de Professores(as) que Ensinam Matemática: Experiência da Regional Acre
title The Training of Teachers Who Teach Mathematics: Experience of Regional Acre
spellingShingle The Training of Teachers Who Teach Mathematics: Experience of Regional Acre
The Training of Teachers Who Teach Mathematics: Experience of Regional Acre
Melo, Gilberto Francisco Alves de
Formación Inicial
Conocimiento Profesional
Práctica Pedagógica
Acre Regional
Educación Matemática
Formação Inicial
Conhecimentos Profissionais
Prática Pedagógica
Regional Acre
Educação Matemática
Initial Formation
Professional Knowledge
Pedagogical Practice
Regional Acre
Mathematics Education
Melo, Gilberto Francisco Alves de
Formación Inicial
Conocimiento Profesional
Práctica Pedagógica
Acre Regional
Educación Matemática
Formação Inicial
Conhecimentos Profissionais
Prática Pedagógica
Regional Acre
Educação Matemática
Initial Formation
Professional Knowledge
Pedagogical Practice
Regional Acre
Mathematics Education
title_short The Training of Teachers Who Teach Mathematics: Experience of Regional Acre
title_full The Training of Teachers Who Teach Mathematics: Experience of Regional Acre
title_fullStr The Training of Teachers Who Teach Mathematics: Experience of Regional Acre
The Training of Teachers Who Teach Mathematics: Experience of Regional Acre
title_full_unstemmed The Training of Teachers Who Teach Mathematics: Experience of Regional Acre
The Training of Teachers Who Teach Mathematics: Experience of Regional Acre
title_sort The Training of Teachers Who Teach Mathematics: Experience of Regional Acre
author Melo, Gilberto Francisco Alves de
author_facet Melo, Gilberto Francisco Alves de
Melo, Gilberto Francisco Alves de
Silva, Mara Rykelma da Costa
Santos, Paulo José Pereira dos
Silva, Mara Rykelma da Costa
Santos, Paulo José Pereira dos
author_role author
author2 Silva, Mara Rykelma da Costa
Santos, Paulo José Pereira dos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo, Gilberto Francisco Alves de
Silva, Mara Rykelma da Costa
Santos, Paulo José Pereira dos
dc.subject.por.fl_str_mv Formación Inicial
Conocimiento Profesional
Práctica Pedagógica
Acre Regional
Educación Matemática
Formação Inicial
Conhecimentos Profissionais
Prática Pedagógica
Regional Acre
Educação Matemática
Initial Formation
Professional Knowledge
Pedagogical Practice
Regional Acre
Mathematics Education
topic Formación Inicial
Conocimiento Profesional
Práctica Pedagógica
Acre Regional
Educación Matemática
Formação Inicial
Conhecimentos Profissionais
Prática Pedagógica
Regional Acre
Educação Matemática
Initial Formation
Professional Knowledge
Pedagogical Practice
Regional Acre
Mathematics Education
description The main motivation for the (re)installation of the SBEM Regional in Acre in 2021 was to carry out a project aimed at expanding and strengthening mathematics education. The project seeks to bring together a community and disseminate academic production in a continuous dialogue. The possible contributions of the forum by the SBEM regional for the training of teachers who teach mathematics were a key focus. The possible contributions of the Forum by the SBEM regional for the training of teachers who teach mathematics were a key focus. The methodological approach consisted of a narrative of experiences from 2021 to 2023, with emphasis on the action of the 1st Acre Forum on the initial training of teachers who teach mathematics in 2022. The results indicated that the Forum contributed to teachers and future teachers in the discussion groups expressing their knowledge, conceptions, and practices in the Acre context. In conclusion, the regional aims to expand the mobilization so that the voices and practices of the teachers echo and deepen the process of initial formation of teachers who teach mathematics.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3481
10.37001/emr.v28i81.3481
url https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3481
identifier_str_mv 10.37001/emr.v28i81.3481
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3481/2497
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 81 (2023): As Regionais da SBEM: ações e diálogos desenvolvidos; 1-8
2317-904X
1517-3941
reponame:Educação Matemática em Revista
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM_MAT
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM_MAT
institution SBEM_MAT
reponame_str Educação Matemática em Revista
collection Educação Matemática em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br
_version_ 1822182131016663040
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.37001/emr.v28i81.3481