Measurement of Length in the Curriculum: Analysing the Introduction of this Content in the Initial Years of Elementary School

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins Marciliano, Angela Maria
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Garcia Silva, Angelica da Fontoura
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação Matemática em Revista
Texto Completo: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2894
Resumo: This article aimed to analyze the indications in the curriculum for the introduction of the measurement of length in the Initial Years based on Clements and Stephan. Of a bibliographic/documentary nature, the research sought to relate this insertion proposed in São Paulo documents - Curriculum and Emai support resource – to the guidelines of the federal curriculum documents and to seek elements that could contribute to the cognitive construction of the measurement concept. The guidelines contained in the document revealed concern with the social function of the impact of the use of measurements on daily life and with the procedures used to measure. However, they do not expand the discussion about the complexity of the cognitive construction of this knowledge in the physical act of measuring or its quantification.
id SBEM_MAT-1_8b621f3710bd2512892d517e4ec47afb
oai_identifier_str oai:emr.www.sbem.com.br:article/2894
network_acronym_str SBEM_MAT-1
network_name_str Educação Matemática em Revista
repository_id_str
spelling Measurement of Length in the Curriculum: Analysing the Introduction of this Content in the Initial Years of Elementary SchoolA medida de comprimento nos documentos curriculares: uma análise da introdução desse conteúdo nos Anos Iniciais do Ensino FundamentalMathematics educationCurriculum DevelopmentEmaiMeasurementsLengthEducação Matemática.Desenvolvimento CurricularEmaiMedidasComprimentoThis article aimed to analyze the indications in the curriculum for the introduction of the measurement of length in the Initial Years based on Clements and Stephan. Of a bibliographic/documentary nature, the research sought to relate this insertion proposed in São Paulo documents - Curriculum and Emai support resource – to the guidelines of the federal curriculum documents and to seek elements that could contribute to the cognitive construction of the measurement concept. The guidelines contained in the document revealed concern with the social function of the impact of the use of measurements on daily life and with the procedures used to measure. However, they do not expand the discussion about the complexity of the cognitive construction of this knowledge in the physical act of measuring or its quantification.Este artigo se propôs a analisar as indicações curriculares para a introdução da medida de comprimento nos Anos Iniciais à luz de Clements e Stephan. A investigação, de natureza bibliográfica/documental, procurou relacionar tal introdução proposta nos documentos paulistas – Currículo e material de apoio Emai – às orientações dos documentos curriculares federais e buscar elementos que contribuíssem para a construção cognitiva do conceito de medição.  Foi possível observar nas orientações contidas no documento, a preocupação tanto com a função social que o impacto do uso de medidas tem no cotidiano como com os procedimentos que são utilizados para medir. Contudo, não ampliam a discussão acerca da complexidade da construção cognitiva desse saber no ato físico de medir nem na sua quantificação.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2022-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/289410.37001/emr.v27i77.2894Educação Matemática em Revista; v. 27 n. 77 (2022): out./dez.; 43-572317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2894/2251https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessMartins Marciliano, Angela MariaGarcia Silva, Angelica da Fontoura2022-12-19T13:13:21Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/2894Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2022-12-19T13:13:21Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv Measurement of Length in the Curriculum: Analysing the Introduction of this Content in the Initial Years of Elementary School
A medida de comprimento nos documentos curriculares: uma análise da introdução desse conteúdo nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental
title Measurement of Length in the Curriculum: Analysing the Introduction of this Content in the Initial Years of Elementary School
spellingShingle Measurement of Length in the Curriculum: Analysing the Introduction of this Content in the Initial Years of Elementary School
Martins Marciliano, Angela Maria
Mathematics education
Curriculum Development
Emai
Measurements
Length
Educação Matemática.
Desenvolvimento Curricular
Emai
Medidas
Comprimento
title_short Measurement of Length in the Curriculum: Analysing the Introduction of this Content in the Initial Years of Elementary School
title_full Measurement of Length in the Curriculum: Analysing the Introduction of this Content in the Initial Years of Elementary School
title_fullStr Measurement of Length in the Curriculum: Analysing the Introduction of this Content in the Initial Years of Elementary School
title_full_unstemmed Measurement of Length in the Curriculum: Analysing the Introduction of this Content in the Initial Years of Elementary School
title_sort Measurement of Length in the Curriculum: Analysing the Introduction of this Content in the Initial Years of Elementary School
author Martins Marciliano, Angela Maria
author_facet Martins Marciliano, Angela Maria
Garcia Silva, Angelica da Fontoura
author_role author
author2 Garcia Silva, Angelica da Fontoura
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins Marciliano, Angela Maria
Garcia Silva, Angelica da Fontoura
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematics education
Curriculum Development
Emai
Measurements
Length
Educação Matemática.
Desenvolvimento Curricular
Emai
Medidas
Comprimento
topic Mathematics education
Curriculum Development
Emai
Measurements
Length
Educação Matemática.
Desenvolvimento Curricular
Emai
Medidas
Comprimento
description This article aimed to analyze the indications in the curriculum for the introduction of the measurement of length in the Initial Years based on Clements and Stephan. Of a bibliographic/documentary nature, the research sought to relate this insertion proposed in São Paulo documents - Curriculum and Emai support resource – to the guidelines of the federal curriculum documents and to seek elements that could contribute to the cognitive construction of the measurement concept. The guidelines contained in the document revealed concern with the social function of the impact of the use of measurements on daily life and with the procedures used to measure. However, they do not expand the discussion about the complexity of the cognitive construction of this knowledge in the physical act of measuring or its quantification.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2894
10.37001/emr.v27i77.2894
url https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2894
identifier_str_mv 10.37001/emr.v27i77.2894
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2894/2251
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática em Revista; v. 27 n. 77 (2022): out./dez.; 43-57
2317-904X
1517-3941
reponame:Educação Matemática em Revista
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM_MAT
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM_MAT
institution SBEM_MAT
reponame_str Educação Matemática em Revista
collection Educação Matemática em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br
_version_ 1797050131140313088