Measurement of Length in the Curriculum: Analysing the Introduction of this Content in the Initial Years of Elementary School
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação Matemática em Revista |
Texto Completo: | https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2894 |
Resumo: | This article aimed to analyze the indications in the curriculum for the introduction of the measurement of length in the Initial Years based on Clements and Stephan. Of a bibliographic/documentary nature, the research sought to relate this insertion proposed in São Paulo documents - Curriculum and Emai support resource – to the guidelines of the federal curriculum documents and to seek elements that could contribute to the cognitive construction of the measurement concept. The guidelines contained in the document revealed concern with the social function of the impact of the use of measurements on daily life and with the procedures used to measure. However, they do not expand the discussion about the complexity of the cognitive construction of this knowledge in the physical act of measuring or its quantification. |
id |
SBEM_MAT-1_8b621f3710bd2512892d517e4ec47afb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:emr.www.sbem.com.br:article/2894 |
network_acronym_str |
SBEM_MAT-1 |
network_name_str |
Educação Matemática em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Measurement of Length in the Curriculum: Analysing the Introduction of this Content in the Initial Years of Elementary SchoolA medida de comprimento nos documentos curriculares: uma análise da introdução desse conteúdo nos Anos Iniciais do Ensino FundamentalMathematics educationCurriculum DevelopmentEmaiMeasurementsLengthEducação Matemática.Desenvolvimento CurricularEmaiMedidasComprimentoThis article aimed to analyze the indications in the curriculum for the introduction of the measurement of length in the Initial Years based on Clements and Stephan. Of a bibliographic/documentary nature, the research sought to relate this insertion proposed in São Paulo documents - Curriculum and Emai support resource – to the guidelines of the federal curriculum documents and to seek elements that could contribute to the cognitive construction of the measurement concept. The guidelines contained in the document revealed concern with the social function of the impact of the use of measurements on daily life and with the procedures used to measure. However, they do not expand the discussion about the complexity of the cognitive construction of this knowledge in the physical act of measuring or its quantification.Este artigo se propôs a analisar as indicações curriculares para a introdução da medida de comprimento nos Anos Iniciais à luz de Clements e Stephan. A investigação, de natureza bibliográfica/documental, procurou relacionar tal introdução proposta nos documentos paulistas – Currículo e material de apoio Emai – às orientações dos documentos curriculares federais e buscar elementos que contribuíssem para a construção cognitiva do conceito de medição. Foi possível observar nas orientações contidas no documento, a preocupação tanto com a função social que o impacto do uso de medidas tem no cotidiano como com os procedimentos que são utilizados para medir. Contudo, não ampliam a discussão acerca da complexidade da construção cognitiva desse saber no ato físico de medir nem na sua quantificação.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2022-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/289410.37001/emr.v27i77.2894Educação Matemática em Revista; v. 27 n. 77 (2022): out./dez.; 43-572317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2894/2251https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessMartins Marciliano, Angela MariaGarcia Silva, Angelica da Fontoura2022-12-19T13:13:21Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/2894Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2022-12-19T13:13:21Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Measurement of Length in the Curriculum: Analysing the Introduction of this Content in the Initial Years of Elementary School A medida de comprimento nos documentos curriculares: uma análise da introdução desse conteúdo nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental |
title |
Measurement of Length in the Curriculum: Analysing the Introduction of this Content in the Initial Years of Elementary School |
spellingShingle |
Measurement of Length in the Curriculum: Analysing the Introduction of this Content in the Initial Years of Elementary School Martins Marciliano, Angela Maria Mathematics education Curriculum Development Emai Measurements Length Educação Matemática. Desenvolvimento Curricular Emai Medidas Comprimento |
title_short |
Measurement of Length in the Curriculum: Analysing the Introduction of this Content in the Initial Years of Elementary School |
title_full |
Measurement of Length in the Curriculum: Analysing the Introduction of this Content in the Initial Years of Elementary School |
title_fullStr |
Measurement of Length in the Curriculum: Analysing the Introduction of this Content in the Initial Years of Elementary School |
title_full_unstemmed |
Measurement of Length in the Curriculum: Analysing the Introduction of this Content in the Initial Years of Elementary School |
title_sort |
Measurement of Length in the Curriculum: Analysing the Introduction of this Content in the Initial Years of Elementary School |
author |
Martins Marciliano, Angela Maria |
author_facet |
Martins Marciliano, Angela Maria Garcia Silva, Angelica da Fontoura |
author_role |
author |
author2 |
Garcia Silva, Angelica da Fontoura |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins Marciliano, Angela Maria Garcia Silva, Angelica da Fontoura |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mathematics education Curriculum Development Emai Measurements Length Educação Matemática. Desenvolvimento Curricular Emai Medidas Comprimento |
topic |
Mathematics education Curriculum Development Emai Measurements Length Educação Matemática. Desenvolvimento Curricular Emai Medidas Comprimento |
description |
This article aimed to analyze the indications in the curriculum for the introduction of the measurement of length in the Initial Years based on Clements and Stephan. Of a bibliographic/documentary nature, the research sought to relate this insertion proposed in São Paulo documents - Curriculum and Emai support resource – to the guidelines of the federal curriculum documents and to seek elements that could contribute to the cognitive construction of the measurement concept. The guidelines contained in the document revealed concern with the social function of the impact of the use of measurements on daily life and with the procedures used to measure. However, they do not expand the discussion about the complexity of the cognitive construction of this knowledge in the physical act of measuring or its quantification. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2894 10.37001/emr.v27i77.2894 |
url |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2894 |
identifier_str_mv |
10.37001/emr.v27i77.2894 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2894/2251 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista; v. 27 n. 77 (2022): out./dez.; 43-57 2317-904X 1517-3941 reponame:Educação Matemática em Revista instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM_MAT |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM_MAT |
institution |
SBEM_MAT |
reponame_str |
Educação Matemática em Revista |
collection |
Educação Matemática em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br |
_version_ |
1797050131140313088 |