Relationship between Learning Critical Function Points and Records of Semiotic Representation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Damasceno da Silva, José Roberto
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação Matemática em Revista
Texto Completo: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2941
Resumo: In this research, we sought to make a diagnosis of how students who have already attended the discipline of Calculus I demonstrated their knowledge regarding the concepts of Critical Function Points based on Raymond Duval's Theory of Representation Registers. Therefore, a test applied to obtain the data that analyzed qualitatively and quantitatively. We conclude that students have difficulties to recognize and make conversions between two or more representation registers for the concepts of Function Critical Points, for example: converting a graphic register into symbolic or natural language and vice versa. It affects the solution of optimization problems, as they do not understand these concepts.
id SBEM_MAT-1_9418d50dd683f5a3c4a388a67ea49b8e
oai_identifier_str oai:emr.www.sbem.com.br:article/2941
network_acronym_str SBEM_MAT-1
network_name_str Educação Matemática em Revista
repository_id_str
spelling Relationship between Learning Critical Function Points and Records of Semiotic RepresentationRelaciones entre el Aprendizaje de Puntos Críticos de Función y los Registros de Representación SemióticaRelações entre a Aprendizagem de Pontos Críticos de Funções e os Registros de Representação Semiótica Learning. Calculus. Critical Function Points. Semiotic Representation Register System.Aprendizagem. Cálculo. Pontos Críticos de Funções. Sistema de Registros de Representação Semiótica. Aprendizaje. Cálculo. Puntos de Función Crítica. Sistema de Registro de Representación Semiótica.In this research, we sought to make a diagnosis of how students who have already attended the discipline of Calculus I demonstrated their knowledge regarding the concepts of Critical Function Points based on Raymond Duval's Theory of Representation Registers. Therefore, a test applied to obtain the data that analyzed qualitatively and quantitatively. We conclude that students have difficulties to recognize and make conversions between two or more representation registers for the concepts of Function Critical Points, for example: converting a graphic register into symbolic or natural language and vice versa. It affects the solution of optimization problems, as they do not understand these concepts.En esta investigación, se intentó diagnosticar cómo estudiantes que ya habían cursado Cálculo I demostraron sus conocimientos relacionados con los conceptos de Puntos Críticos de Funciones basados ??en la Teoría de Registros de Representación de Raymond Duval. Para ello se aplicó una prueba para obtener los datos que fueron analizados cualitativa y cuantitativamente. Concluimos que los estudiantes tienen dificultades para reconocer y realizar conversiones entre dos o más registros de representación para los conceptos de Puntos de Función Críticos, por ejemplo: convertir un registro gráfico a lenguaje simbólico o natural y viceversa. Esto afecta la solución de problemas de optimización, ya que no tienen dominio de estos conceptos.Nesta pesquisa, buscou-se fazer um diagnóstico sobre como alunos que já cursaram a disciplina de Cálculo I demonstravam seus conhecimentos relativos aos conceitos de Pontos Críticos de Funções a partir da Teoria dos Registros de Representação de Raymond Duval. Para tanto, foi aplicado um teste a fim de se obter os dados analisados qualitativamente e quantitativamente. Concluímos que os alunos apresentam dificuldades para reconhecer e fazer conversões entre dois ou mais registros de representação para os conceitos de Pontos Críticos de Funções, por exemplo: converter um registro gráfico em simbólico ou em linguagem natural e vice-versa.  Isso afeta a solução de problemas de otimização, pois não apresentam o domínio desses conceitos.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2023-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/294110.37001/emr.v28i78.2941Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 78 (2023): jan./mar.; 153-1642317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2941/2308https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessDamasceno da Silva, José Roberto2023-03-31T17:42:57Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/2941Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2023-03-31T17:42:57Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv Relationship between Learning Critical Function Points and Records of Semiotic Representation
Relaciones entre el Aprendizaje de Puntos Críticos de Función y los Registros de Representación Semiótica
Relações entre a Aprendizagem de Pontos Críticos de Funções e os Registros de Representação Semiótica
title Relationship between Learning Critical Function Points and Records of Semiotic Representation
spellingShingle Relationship between Learning Critical Function Points and Records of Semiotic Representation
Damasceno da Silva, José Roberto
Learning.
Calculus.
Critical Function Points.
Semiotic Representation Register System.
Aprendizagem.
Cálculo.
Pontos Críticos de Funções.
Sistema de Registros de Representação Semiótica.
Aprendizaje.
Cálculo.
Puntos de Función Crítica.
Sistema de Registro de Representación Semiótica.
title_short Relationship between Learning Critical Function Points and Records of Semiotic Representation
title_full Relationship between Learning Critical Function Points and Records of Semiotic Representation
title_fullStr Relationship between Learning Critical Function Points and Records of Semiotic Representation
title_full_unstemmed Relationship between Learning Critical Function Points and Records of Semiotic Representation
title_sort Relationship between Learning Critical Function Points and Records of Semiotic Representation
author Damasceno da Silva, José Roberto
author_facet Damasceno da Silva, José Roberto
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Damasceno da Silva, José Roberto
dc.subject.por.fl_str_mv Learning.
Calculus.
Critical Function Points.
Semiotic Representation Register System.
Aprendizagem.
Cálculo.
Pontos Críticos de Funções.
Sistema de Registros de Representação Semiótica.
Aprendizaje.
Cálculo.
Puntos de Función Crítica.
Sistema de Registro de Representación Semiótica.
topic Learning.
Calculus.
Critical Function Points.
Semiotic Representation Register System.
Aprendizagem.
Cálculo.
Pontos Críticos de Funções.
Sistema de Registros de Representação Semiótica.
Aprendizaje.
Cálculo.
Puntos de Función Crítica.
Sistema de Registro de Representación Semiótica.
description In this research, we sought to make a diagnosis of how students who have already attended the discipline of Calculus I demonstrated their knowledge regarding the concepts of Critical Function Points based on Raymond Duval's Theory of Representation Registers. Therefore, a test applied to obtain the data that analyzed qualitatively and quantitatively. We conclude that students have difficulties to recognize and make conversions between two or more representation registers for the concepts of Function Critical Points, for example: converting a graphic register into symbolic or natural language and vice versa. It affects the solution of optimization problems, as they do not understand these concepts.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2941
10.37001/emr.v28i78.2941
url https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2941
identifier_str_mv 10.37001/emr.v28i78.2941
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2941/2308
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 78 (2023): jan./mar.; 153-164
2317-904X
1517-3941
reponame:Educação Matemática em Revista
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM_MAT
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM_MAT
institution SBEM_MAT
reponame_str Educação Matemática em Revista
collection Educação Matemática em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br
_version_ 1797050131152896000