Teacher's didactic decisions in academic-scientific production in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Lima Nogueira, Regivan
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Bessa de Menezes, Marcus, José Tavares Barbosa, Edelweis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação Matemática em Revista
Texto Completo: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3335
Resumo: This article presents a mapping, carried out between June and July 2022, with the objective of mapping research related to didactic decisions in Brazilian scientific production (theses, dissertations and articles). To carry out the mapping, the adaptation proposed by Cavalcanti (2015) was used as a methodology, based on the mapping in educational research developed by Biembengut (2008). We carried out the horizontal and vertical mapping without taking into account the time frame, that is, we carried out a survey of research carried out at any time. Based on this study, we identified a total of six works, being four articles, one dissertation and one thesis. Based on the mapping, it was possible to verify that studies related to teachers' didactic decisions are currently gaining strength.
id SBEM_MAT-1_bc40efef06d0cd36c3a1bbfd4f4e08e3
oai_identifier_str oai:emr.www.sbem.com.br:article/3335
network_acronym_str SBEM_MAT-1
network_name_str Educação Matemática em Revista
repository_id_str
spelling Teacher's didactic decisions in academic-scientific production in Brazil Decisiones didácticas de los profesores en la producción académico-científica en BrasilDecisões didáticas do professor na produção acadêmico-científica no Brasil Decisiones didácticasMapeo en la investigación educativaMapeo horizontal y verticalDidactic decisionsMapping in educational researchHorizontal and vertical mappingDecisões didáticasMapeamento em pesquisa educacionalMapeamento horizontal e verticalThis article presents a mapping, carried out between June and July 2022, with the objective of mapping research related to didactic decisions in Brazilian scientific production (theses, dissertations and articles). To carry out the mapping, the adaptation proposed by Cavalcanti (2015) was used as a methodology, based on the mapping in educational research developed by Biembengut (2008). We carried out the horizontal and vertical mapping without taking into account the time frame, that is, we carried out a survey of research carried out at any time. Based on this study, we identified a total of six works, being four articles, one dissertation and one thesis. Based on the mapping, it was possible to verify that studies related to teachers' didactic decisions are currently gaining strength.Este artículo presenta un mapeo, realizado entre los meses de junio y julio de 2022, con el objetivo de relevar investigaciones relacionadas con las decisiones didácticas en la producción científica brasileña (tesis, disertaciones y artículos). Para realizar el mapeo se utilizó como metodología la adaptación propuesta por Cavalcanti (2015) basada en el mapeo en investigación educativa desarrollado por Biembengut (2008). Realizamos el mapeo horizontal y vertical sin tener en cuenta el marco temporal, es decir, realizamos un relevamiento de investigaciones realizadas en cualquier momento. Con base en este estudio, identificamos un total de seis trabajos, cuatro artículos, una disertación y una tesis. Con el apoyo del mapeo, por lo tanto, fue posible verificar que los estudios relacionados con las decisiones didácticas de los profesores están ganando fuerza en la actualidad.O presente artigo apresenta um mapeamento, realizado entre os meses de junho e julho de 2022, com o objetivo de fazer levantamento de pesquisas relacionadas às decisões didáticas na produção científica brasileira (teses, dissertações e artigos). Para a realização do mapeamento, utilizou-se como metodologia a adaptação proposta por Cavalcanti (2015) a partir do mapeamento em pesquisa educacional desenvolvido por Biembengut (2008). Realizamos o mapeamento horizontal e vertical sem levar em consideração recorte temporal, ou seja, fizemos um levantamento de pesquisas realizadas em qualquer época. Com base nesse estudo, identificamos um total de seis trabalhos, sendo quatro artigos, uma dissertação e uma tese. Apoiados no mapeamento, portanto, foi possível verificar que estudos relacionados às decisões didáticas dos professores vêm ganhando força atualmente.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/333510.37001/emr.v28i79.3335Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 79 (2023): abr./jun. - Fluxo Contínuo; 1-152317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3335/2346https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Lima Nogueira, Regivan Bessa de Menezes, Marcus José Tavares Barbosa, Edelweis2023-05-15T19:38:49Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3335Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2023-05-15T19:38:49Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher's didactic decisions in academic-scientific production in Brazil
Decisiones didácticas de los profesores en la producción académico-científica en Brasil
Decisões didáticas do professor na produção acadêmico-científica no Brasil
title Teacher's didactic decisions in academic-scientific production in Brazil
spellingShingle Teacher's didactic decisions in academic-scientific production in Brazil
de Lima Nogueira, Regivan
Decisiones didácticas
Mapeo en la investigación educativa
Mapeo horizontal y vertical
Didactic decisions
Mapping in educational research
Horizontal and vertical mapping
Decisões didáticas
Mapeamento em pesquisa educacional
Mapeamento horizontal e vertical
title_short Teacher's didactic decisions in academic-scientific production in Brazil
title_full Teacher's didactic decisions in academic-scientific production in Brazil
title_fullStr Teacher's didactic decisions in academic-scientific production in Brazil
title_full_unstemmed Teacher's didactic decisions in academic-scientific production in Brazil
title_sort Teacher's didactic decisions in academic-scientific production in Brazil
author de Lima Nogueira, Regivan
author_facet de Lima Nogueira, Regivan
Bessa de Menezes, Marcus
José Tavares Barbosa, Edelweis
author_role author
author2 Bessa de Menezes, Marcus
José Tavares Barbosa, Edelweis
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Lima Nogueira, Regivan
Bessa de Menezes, Marcus
José Tavares Barbosa, Edelweis
dc.subject.por.fl_str_mv Decisiones didácticas
Mapeo en la investigación educativa
Mapeo horizontal y vertical
Didactic decisions
Mapping in educational research
Horizontal and vertical mapping
Decisões didáticas
Mapeamento em pesquisa educacional
Mapeamento horizontal e vertical
topic Decisiones didácticas
Mapeo en la investigación educativa
Mapeo horizontal y vertical
Didactic decisions
Mapping in educational research
Horizontal and vertical mapping
Decisões didáticas
Mapeamento em pesquisa educacional
Mapeamento horizontal e vertical
description This article presents a mapping, carried out between June and July 2022, with the objective of mapping research related to didactic decisions in Brazilian scientific production (theses, dissertations and articles). To carry out the mapping, the adaptation proposed by Cavalcanti (2015) was used as a methodology, based on the mapping in educational research developed by Biembengut (2008). We carried out the horizontal and vertical mapping without taking into account the time frame, that is, we carried out a survey of research carried out at any time. Based on this study, we identified a total of six works, being four articles, one dissertation and one thesis. Based on the mapping, it was possible to verify that studies related to teachers' didactic decisions are currently gaining strength.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3335
10.37001/emr.v28i79.3335
url https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3335
identifier_str_mv 10.37001/emr.v28i79.3335
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3335/2346
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 79 (2023): abr./jun. - Fluxo Contínuo; 1-15
2317-904X
1517-3941
reponame:Educação Matemática em Revista
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM_MAT
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM_MAT
institution SBEM_MAT
reponame_str Educação Matemática em Revista
collection Educação Matemática em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br
_version_ 1797050131552403456